C. Valenciana
Baix Maestrat
BMA 001_Fredes
El Port. Els Ports de Tortosa-Beseit
Fredes_Pantà d’Ulldecona_Mas de la Vallcanera_Refugi de Font Ferrera_Pinar Plà_Fredes
Mapa digital Comarcal. Montsià. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil
MAT 001_Beseit
MON 001_La Sénia

Des de Fredes anem per carretera fins a la Colònia Europa. Just abans de travessar el coll al Serrat de Fredes prenem un carrer a l’esquerra i a continuació ens desviem a la dreta iniciant una curta rampa. Carenem el serrat fins trobar el sender del PR de Fredes a la Sénia que creua la pista: Seguim el PR a la dreta en direcció a la Sénia. Iniciem una espectacular baixada per una llarga trialera, molt tècnica i exigent que ens portarà fins al pantà d’Ulldecona. La trialera és clara, però cal parar atenció de no agafar, abans d’arribar al espectacular lloc del Portell de l’Infern, un corriol a l’esquerra que ens baixaria al Barranc de la Tenalla. Arribem a la pista del Magraner a tocar del pantà i la seguim a l’esquerra.

La pista principal remunta el Barranc de la Fou. El primer tram va a tocar de la riera però després s’enfila fortament durant un llarg tram. La pista es suavitza quan comencem a voltar el Morral de Catinell. Travessada la riera del Barranc del Retaule trobem una bifurcació on continuem a l’esquerra. Passem pel Mas de la Vallcanera abans d’arribar a la carena on trobem senyals del GR-7. Carenem un tram i just després d’una curta baixada cal parar atenció a les senyals del GR, pintades en una pedra al costat d’un revolt, que deixa la pista per un petit corriol a l’esquerra que s’endinsa en el bosc. Fem aquest tram seguint el sender del GR per evitar el Barranc de Carlús. La trialera retroba de nou la pista en una bifurcació: cal seguir la pista que planeja seguint les senyals del GR. Trobem a l’esquerra la pista que ens puja al refugi de Font Ferrera. Passat el refugi, que deixem a la dreta, cal deixar la pista i continuar per una àmplia sendera a la dreta seguint el GR. El GR es converteix en un corriol, pràcticament ciclable en la seva totalitat, que puja fins al Coll de Manado i finalment baixa fins a Pinar Plà. Al pla trobem la pista que a l’esquerra porta a Fredes, direcció que seguim.

Atenció en aquest punt: en pocs metres deixem a l’esquerra una pista secundària amb senyals de no continuitat del GR i seguidament abandonem la pista principal per una a l’esquerra amb un cadenat. Ràpidament retrobem les senyals del GR. Fem una forta pujada i prenem un corriol a l’esquerra seguint el GR. El sender del GR ens porta de nou a Fredes.

Març 2005

ALLOTJAMENTS
Molí de l’Abad. Tel. 977 713 418 (Carretera La Sénia Fredes)
Tinença de Benifassà. Tel. 977 729 044 (la Pobla de Benifassà)

RESTAURANTS
Europa. Tel. 977 72 93 40

Mapa Comarcal de Catalunya. Montsià. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
El Port. 1:30.000. Els mapes dels Parcs Naturals de Catalunya. Institut Cartogràfic de Catalunya. Ediciones Primera Plana