Aragó
Matarranya
MAT 001_Beseit
El Port. Els Ports de Tortosa-Beseit
Beseit_Formenta_Pinar Plà_Tossal del Rei_Sant Miquel d’Espinalvà_Pantà de Pena_Beseit
El Port 1:30.000 Mapes excursionistes. Editorial Piolet

Dificultat: mitjana-difícil
BMA 001_Fredes

Des de l’ermita de Santa Ana anem en direcció al centre del poble sense entrar al casc antic, seguint les marques del GR-8 i la direcció del Parrisal. La pista va paral•lela al riu Matarranya fins a trobar una desviació a la dreta que porta a Formenta i Fredes. Travessem el riu i ciclem sempre per la pista principal en aquesta direcció. Al coll de Siset obviem una pista secundària a la dreta que baixa a la vall del Racó d’en Patorrat i a continuació un trencat a l’esquerra. Continuem pujant sempre per la pista principal. Carenem fins a trobar la pista de Fredes a Caro. La prenem a la dreta en direcció a Fredes, baixem fins a Pinar Pla, passem pel costat del Mas del Ric de Fredes i arribant a Coll de Tombadors, girem a la dreta dues vegades consecutives. Ciclem un petit tram en direcció contrària a la que veníem per iniciar l’assossegada ascensió al punt culminant de la ruta: el Tossal del Rei, punt limítrof de tres comunitats autònomes i espectacular mirador de tot el massís.

Continuem pel mateix camí fins a Sant Miquel d’Espinalvà. Baixem a la bassa al peu del puig pel sender darrera el cobert o per la pista que veníem. En aquest punt seguim cap a l’esquerra, carenant. Atenció, quan la baixada es fa més pronunciada, abandonem la pista per un camí a la nostra dreta seguint senyals de PR. A un centenar de metres s’acaba el camí. Continuem pel corriol de la nostra esquerra iniciant el sender conegut com a Tres Camins. Atenció, als mapes on surt aquest sender, el marquen per la part Nord de la carena, però va sempre pel Sud. Baixem per una divertida trialera amb trams mes tècnics al final. Durant el trajecte deixarem un corriol a la dreta que baixa al Mas de Maçanera. Desemboquem en la confluència de dos barrancs. Continuem rectes per la pista del barranc del riu de Pena que el segueix fins arribar al pantà. Ens desviem per un pont a la dreta, perfilant tot l’embassament per l’Est. Trobem una bifurcació i continuem a la dreta en direcció a Beseit. Retornem al punt d’inici de la ruta de manera còmoda per una petita pista enquitranada.

Març 2005

Sant Miquel d’Espinalvà

ALLOTJAMENTS
Antiga Posada Roda Tel. 978 850 254
Fonda Urquizú Te. 978 850 233

RESTAURANTS
Racó del Toscà Tel 978 890 855
La Font del Pas. Tel. 978 890 443

Mapa Comarcal de Catalunya. Montsià 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
El Port. 1:30.000. Mapes excursionistes. Editorial Piolet
El Port. 1:30.000. Els mapes dels Parcs Naturals de Catalunya. Institut Cartogràfic de Catalunya. Ediciones Primera Plana