Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Manresa_Solsona_Berga
Manresa_Solsona
Espai Natural de la Serra de Castelltallat. Serra de Pinós. Espai Natural d’El Miracle. Riu Negre
Manresa_Camps_Castelltallat_Valmanya_Santuari de la Mare de Déu de Pinós_Mare de Déu del Miracle_Castell de Riner_Solsona

Mapes Comarcals de Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
Mapes Comarcals de Catalunya. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: difícil

La ruta travessa els altiplans de la Depressió Central emmarcats entre el Solsonès, Bages i el Berguedà. Travessem dues serres importants, la serra de Castelltallat i la serra de Pinós, passant pel santuari del mateix nom, considerat el centre de Catalunya i el Santuari del Miracle, un important conjunt arquitectònic que alberga una comunitat religiosa. La ruta és exigent i trencacames

A Manresa anem a buscar la carretera que duu a Sant Salvador de Guardiola i Montserrat, a l’altra banda del riu Cardener i al costat de l’estació de tren. Després d’una curta pujada ens desviem a la dreta entrant en una barriada de Manresa. Quan el carrer s’acaba continuem per una pista que ens manté en la mateixa direcció. Sortim a una petita carretera que prenem a l’esquerra uns metres per deixar-la tot seguit, per una pista que trobem a la dreta. La pista es converteix en un corriol que porta a un petit pont que ens permet travessar les vies del tren. A l’altra banda trobem una bifurcació on anem a la dreta. Sortim a la C-25 o Eix Transversal que ens barra el pas. Anem a la dreta per un camí paral·lel a buscar un pont que ens permet travessar la carretera. Travessat el pont, anem uns metres a l’esquerra fins trobar una pista a la dreta que prenem.

Ciclem sempre per la pista principal, passem de llarg un parell de pistes a l’esquerra i quan arribem a una torre elèctrica, la deixem per un corriol a l’esquerra que marxa per l’esquerra de la mateixa. El corriol s’eixampla convertint-se en una pista. Deixem una pista a la dreta abans de sortir-ne a una de nova on anem a la dreta. Trobem una bifurcació on en desviem a l’esquerra, seguint els senyals de GR i la direcció de Súria, ja indicats.

Ciclem pel camí conegut com la Ruta de la Sal. Seguim sempre per la pista amb senyals de GR. Passat un rierol trobem una pista que prenem a l’esquerra fins a un mas. A la masia ens desviem a la dreta seguint encara la senyalització. Travessem la carretera continuant pel sender que tenim al davant. Sortim a una pista que prenem a l’esquerra. Deixem a l'esquerra dues pistes consecutives i iniciem un tram de pujada fins al Pla de Montconill. A la part alta, trobem una bona pista que seguim a l’esquerra fins a Canet de Fals.

Travessem tota la urbanització fins a sortir a la carretera que prenem a la dreta. La deixem just travessat el torrent de Fontanet per una bona pista a la dreta seguint la direcció del Gorg Negre. Deixem la pista principal per una de secundària a la dreta, concretament la segona que trobem, quan aquesta comença a perdre alçada. Ciclem per una pista poc fresada que ens remunta, el primer tram amb fort pendent, fins a la part alta. La pista s’acaba en un camp al costat d’un mas semireduït d’Oliveres de la Costa. Atenció, hem d’anar a buscar l’entrada del mas per continuar la ruta: busquem a l’esquerra del camp un corriol poc visible que s’endinsa al bosc. Al cap de pocs metres, trobem les traces d’una pista que a la dreta ens portarà a la pista on trobem l’entrada del mas Oliveres de la Costa. Continuem per aquesta pista a la dreta sense entrar al mas. Sortim a una pista asfaltada que a l’esquerra ens porta fins a Camps.

Sortim de Camps seguint el GR en direcció al mas de Can Sanpere. Iniciem l’ascensió a la serra de Castelltallat. Bifurcació on deixem a la dreta la pista que duu a Can Tó continuant pujant. Salvem un tram de rampes costerudes i anem de pla un curt tram abans de sortir a una nova pista que prenem a l’esquerra i que a l’inici perd una mica d’alçada. Arribem al mas la Vila on continuem pujant, deixant al principi una pista a l’esquerra. Arribem a la carena on trobem la pista asfaltada que recorre la serra de Castelltallat d’Est a Oest i que seguim a l’esquerra.

Passat el trencat de Castellatall, on podem arribar si és del nostre interès, trobem la desviació que porta a Saló. La pista, actualment enquitranada, ens baixa ràpidament fins la carretera de Prades. La prenem a la dreta però la deixem quan trobem un mas a l’esquerra. Pugem per la pista d’entrada i la deixem tot seguit per una pista desdibuixada que trobem a la dreta, a tocar de la casa. Baixada en fort pendent fins al fons de la vall, travessem la riera i sortim a la carretera que prenem en direcció a Valmanya. Continuem per una pista que trobem en un dels revolts tancats que pugen al poble seguint la direcció a Can Cabotet. Deixem aquesta pista per una a l’esquerra que porta a un mas. Passada la masia trobem una bona pista que seguim a l’esquerra. Bifurcació davant d’un mas on ens desviem a la dreta. La pista ens puja fins al Santuari de la Mare de Déu de Pinós.

Continuem la ruta per la carretera de Su. Sortim a una nova carretera on continuem a la dreta. La deixem passat el mas de la Casa Cremada per una desviació enquitranada a l’esquerra. Només agafar-la, deixem l’asfalt per una pista a la dreta. Cap al final de la mateixa trobem una pista encimentada que uns metres a l’esquerra ens porta a una nova carretera. Fem uns metres a l’esquerra i la deixem tot seguit per una pista a la dreta al costat d’un camp. La pista es perd una mica però el corriol és clar. Sortim a una petita carretera que travessem. La pista desemboca en una altra que seguim a l’esquerra en pujada. Sortim de nou a la carretera, fem uns metres a la dreta i la deixem per agafar la desviació següent que ens porta al Miracle. Deixem la carretera continuant per darrera de l’església seguint el camí dels Bons Homes. Passem pel costat de la Caseta del Miracle, indicat, i comencem a perdre alçada ràpidament cap el fons de la vall. A la part baixa trobem una pista més bona que prenem a l’esquerra. Atenció, passat un mas amb una bonica bassa, ens desviem a l’esquerra. En el trajecte podrem contemplar a la nostra dreta l’imponent Castell de Riner. Arribem a un mas on anem a l’esquerra per una bona pista. Tot seguit la deixem per una pista secundària que trobem a l’esquerra en un revolt tancat. La pista recorre tota la vall del riu Negre, travessant-lo diverses vegades. Sempre en paral·lel al riu arribem als afores de Solsona, final de l’etapa.

Castelltallat. Santuari de la Mare de Déu de Pinós. Mare de Déu del Miracle. Castell de Riner