Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Solsonès
Solsona_Sant Martí de Vilafranca_Pantà de Sant
Ponç_Sorba_Montmajor_Montclar_Sant Quintí de Montclar_Santa Maria d’Avià_Berga

Mapes Comarcals. Solsonès 1:50.000 Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC)
Mapes Comarcals. Berguedà. 1:50.000 Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC)

Dificultat: mitjana-difícil

Ruta que uneix les dues capitals travessant l’altiplà que les separa, trencat per les valls que aboquen les seves aigües al riu Cardener i tancat al nord per les serres pre-pirinenques del Solsonès i el Berguedà. La ruta passa per petits nuclis habitats ubicats en un paisatge format bàsicament per terres de cultiu. Un viatge per la Catalunya interior de marcat caràcter rural.

A Solsona prenem la carretera de Berga. A la sortida de la ciutat deixem la carretera i ens desviem a la dreta seguint la direcció de la depuradora. Ciclem en paral.lel al Riu Negre. Ens desviem a l’esquerra en pujada asfaltada en direcció Arrabal. Trobem el GR que seguim fins trobar de nou la carretera de Berga. La travessem, seguidament tombem a dreta, per darrera un magatzem, i a continuació a esquerra i nomès passat el mas ens desviem per una pista secundària a dreta.

S’acaba la pista i anem a l’altra banda d’un vailet per continuar en paral.lel al filat per camí de cabres. Sortim a una pista asfaltada però la deixem seguint les marques de GR i la direcció de Joval. Arribem a la ermita de Sant Martí de Vilafranca, passem pel costat del cementirir i continuem sempre per la part alta del serrat fins al mas Vilafranca. Continuem per la pista que surt del mas, baixem fins el pantà de Sant Ponç on anem a dreta fins la presa que travessem.

Deixem la carretera pel segon trencant que trobem a dreta indicada com Ca l’Arca. Ciclem per pista ample i a punt d’enquitranar, en una nova bifurcació seguim pel camí principal a esquerra encara amb les mateixes indicacions. Travessem carretera secundària i a continuació anem per la pista de la dreta al costat d’una casa, mantenint la direcció. Arribem fins al mas Soldevila que voltem per anar a buscar la pista de sota que prenem a l’esquerra. Sortim a la carretera on anem a l’esquerra. Ens desviem a dreta passant la riera per arriba a Sorba. Continuem per la carretera fins a Vilandeny on ens desviem a esquerra. Continuem per la pista al costat de la finca seguint la direcció de Serradabadal.

Atenció arribem a un tram d’orientació dificultosa: passeat el mas la pista es torna menys clara, al poc trobem una pista que prenem a esquerra, al fons de la riera deixem una pista a l’esquerra continuant per la que puja fins un altra mas, al final de la pujada virem en rodó cap a l’esquerra buscant les traces del camí que s’endinsa en la pineda, desemboquem en una pista mes bona on anem a dreta i finalment arribem a la carretera de Montmajor.

Anem uns metres a la dreta per buscar una pista a l’esquerra que seguirem en aquesta direcció. Deixem aquesta pista passat un revolt tencat sota un mas prenen una pista a la dreta. Deixem a dreta el trencant de Seuva abans d’arribar a la carretera que a l’esquerra ens portarà fins a Montmajor.

Sortim de Montmajor en direcció Nord, a la rotonda anem a la dreta per pista asfaltada, passem per l’esquerrra d’un camping i continuació deixem pista principal per una a l’esquerra en baixada. Sortim a la carretera que a la dreta ens porta fins a Montclar. Continuem fins un encreuament que travessem. La carretera es fa mes estreta, la deixem abans d’acabar la llarga ecte per una pista a l’esquerra indicada com Sant Quintí de Montclar. Passem per radera la casa i continua per l’esquerra d’unes corts de porcs, en baixada. Ràpida baixada fins al fons de la vall on hi ha la descuidada ermita. Passada aquesta anem a esquerra en una bifurcació seguint el GR. En la nova pista que trobem al fons a tocar la riera anem a dreta sempre seguint el GR. Pugem fins al plà on hi ha la Casa d’en Cots. En la següent bifurcació continuem amb el GR direcció Santa Maria d’Avià, a la nostra esquerra. Deixem aquesta pista per una dreta que baixa fins a un pont de la riera que tenim al davant, però just abans de travessar-lo prenem una pista a la dreta. Arribem a tocar la carretera que a l’esquerra porta a Santa Maria d’Avià però podem fer un tram en paral.lel sense tocar asfalt. Ja a la carretera deixem a esquerra el trencant de l’ermita i tot seguit, en la baixada, hem de pendre una pista a dreta que va cap a uns prats. Arribem al mas de Can Prat on anem a dreta en baixada. Ens desviem a esquerra passat una mas. Travessem la carretera anant uns metres a la dreta per pendre el camí indicat com Noet. A partir d’aquí les indicacions suficients per arribar a Berga