Cerdanya CER 012_Martinet

Parc Natural del Cadí-Moixeró. Serra del Cadí

Martinet – Bar – Toloriu – Collet de Moscalló – Barguja – Querforadat – Can Bima – Béixec – Martinet
Mapa Comarcal. Cerdanya. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Una bonica ruta per petits pobles de muntanya a recer de l?escarpada orografia del vessant nord de la Serra del Cadí, un paisatge idíl·lic però alhora de condicions dures pels habitants permanents. Magnífic el trajecte resseguint el riu Segre, en el seu pas entre la plana ceretana i la de la Seu, un corriol que passa per restes de búnquers que es van construir als anys quaranta del segle XX, una impressionant línia de defensa, la línia Pirineus, per prevenir una hipotètica invasió. Formen par... Una bonica ruta per petits pobles de muntanya a recer de l’escarpada orografia del vessant nord de la Serra del Cadí, un paisatge idíl·lic però alhora de condicions dures pels habitants permanents. Magnífic el trajecte resseguint el riu Segre, en el seu pas entre la plana ceretana i la de la Seu, un corriol que passa per restes de búnquers que es van construir als anys quaranta del segle XX, una impressionant línia de defensa, la línia Pirineus, per prevenir una hipotètica invasió. Formen part dels prop de 10.000 búnquers construïts entre el Cap de Creus i el País Basc.

Un fet sorprenent el trobem quan arribem al mas de Can Bima on va viure Xipaguazín Moctezuma, filla de l’emperador asteca que es va casar amb Joan Grau, baró de Toloriu, una gran masia on suposadament van enterrar un
tresor que mai no s’ha trobat.Com si es tractés d’un conte, des del segle XV, generació rere generació fins als nostres dies, el secret català de Moctezuma ha estat motiu d’especulacions i la il·lusió d’una variada fauna de caçadors de
tresors amb l’objectiu de desenterrar-lo.

Des del pàrking a l’entrada del poble prenem la pista que marxa pel costat del riu. Sortim a la carretera de Montellà que prenem. La deixem quan trobem la carretera d’Estana i Béixec. Ens desviem a la dreta entrant al Centre d’Interpretació de la Ruta dels Búnquers de Martinet i Montellà. Continuem per la pista que marxa en paral·lel al riu el Segre per l’esquerra, seguint la senyalització d’una ruta de BTT, que seguirem pràcticament fins més enllà de Toloriu.

Quan la pista s’acaba continuem per un sender. Sortim a una nova pista on anem a l’esquerra. Travessem el riu de Quer. Passat el mas dels Arenys ens desviem a l’esquerra remuntant per la vall del torrent de Barguja La pista surt a la carretera que prenem a l’esquerra. La deixem quan trobem una bona pista a l’esquerra que ens porta fins al nucli de Bar.

Continuem a la part alta del poble per una pista que continua remuntant la vall del torrent de Barguja. Trobem una clara bifurcació en un revolt tancat on anem a la dreta. Sortim a la carretera que a la dreta ens porta a Toloriu. Arribant al poble, agafem una pista a l’esquerra on retrobem la senyalització de la ruta de BTT. Al cap de poc, passem de llarg una pista que marxa a l’esquerra.

Quan som a dins del bosc trobem una nova bifurcació on anem a l’esquerra deixant la senyalització per BTT. Ciclem per un bosc d’increïble bellesa fins al collet de Moscalló on hi ha una explanada. En aquest punt deixem una pista herbosa que marxa a la dreta i continuem per la principal. Arribem a un collet on la pista s’acaba i es transforma en un corriol que ens baixa de nou a la carretera, a l’alçada del mas Barguja.

Arribem per carretera fins al poble de Querforadat. Baixem fins l’església on agafem un carrer que continua baixant. El carrer cimentat es transforma en una petita pista just passada una casa a la part més baixa del poble. Arribem al fons de la vall on travessem el riu de Quer. Fortes rampes fins trobar una nova pista que a l’esquerra ens porta al mas de Can Bima i al poble de Béixec.

Sortim del poble per la carretera d’arribada fins a un petit collet on la deixem per un corriol a l’esquerra que marxa en paral·lel a la carretera. En un revolt tancat deixem un corriol a la dreta i continuem baixant per l’antiga pista, ara convertida en un corriol pel desús, que comunicava Martinet amb Béixec. Sortim de nou al Centre d’Interpretació de la Ruta dels Búnquers de Martinet i Montellà, des d’on tornem a Martinet.