Pallars Jussà PAJ 011_Senterada

Serra de Sant Gervàs. Serra de Comillini. Serra de la Bastida

Senterada – Naens – Codolla – Pinyana – Corroncui – Coll de la Creu de Perves – Perves – Sarroca de Bellera – Erdo – Coll de Fades – La Bastida de Bellera – Santa Maria de Bellera – Senterada
Mapes Comarcals de Catalunya. Pallars Jussà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Volta a la Serra de Comillini i tornada per la Serra de la Bastida

Un viatge a cavall del Pallars Jussà i l?Alta Ribagorça que recorre petits pobles, uns assentats al peu de la imponent Serra de Sant Gervàs i altres, encinglerats en turons de la Serra de la Bastida. Pobles enfilats en cims rocallosos, pràcticament abandonats a mitjans del segle passat que comencen novament a tenir veu gràcies als nous propietaris que s?hi estableixen, excepte el de la Bastida que mor poc a poc....

Un viatge a cavall del Pallars Jussà i l’Alta Ribagorça que recorre petits pobles, uns assentats al peu de la imponent Serra de Sant Gervàs i altres, encinglerats en turons de la Serra de la Bastida. Pobles enfilats en cims rocallosos, pràcticament abandonats a mitjans del segle passat que comencen novament a tenir veu gràcies als nous propietaris que s’hi estableixen, excepte el de la Bastida que mor poc a poc.

Prenem la petita carretera que puja al poble de Naens. Continuem per una bona pista fins a Cadolla i a Pinyana on entrem als límits orientals de l’Alta Ribagorça. A partir d’aquí la pista que puja on s’assenta el poble de Corroncui està asfaltada, un lloc paradisíac als peus de la imponent Serra de Sant Gervàs, la bellesa de la qual només queda trencada per les torres de llum.

Continuem per la petita carretera fins al Coll de la Creu de Perves, on trobem la carretera que pujant de Senterada porta a El Pont de Suert. La seguim uns metres en direcció a Perves i la deixem prenent l’antic camí que baixava del coll al poble, ara força malmès i erosionat per l’aigua i el desús. A Perves ens desviem per una pista a la dreta que ens porta a un repetidor des d’on gaudim, en un dia clar, de magnífiques panoràmiques vistes del Pirineu del Parc Natural d’Aigües Tortes i Estanys de Sant Maurici.

Continuem per una pista que marxa a la dreta i tot seguit ens desviem a l’esquerra per una pista que porta a un mas mig enrunat que deixem a la dreta. La pista ens baixa fins a la part alta d’una antiga pedrera. Atenció, la ruta continua per un corriol que surt a tocar d’un pal de llum ara sense funció. Es tracta d’un antic camí de ferradura que a voltes sembla que es perd però que encara conserva l’antic empedrat en algun dels trams. El camí desemboca en un petit pla on hi ha unes edificacions pertanyents a la pedrera ara totalment abandonades.

Novament atenció, passada la primera casa prenem un corriol a la dreta, no ciclable, que ens baixa a un nivell inferior de les instal·lacions on es carregava la grava de la pedrera. Sortim per una pista bruta que ens porta a la carretera que seguim fins al trencant de Sarroca de Bellera. Guanyem alçada per una petita carretera que puja, en direcció a Larén, al Coll de Fades passant pels petits nuclis de Sarroca i Erdo.

Al coll prenem la pista de la dreta que ens porta al poble abandonat de la Bastida, atalaiat en un turó de la carena de la serra del mateix nom. Entrant al poble continuem per l’antic camí del Pont del Diable que pujava des de Senterada. El sender senyalitzat baixa seguint el cordal de la serra, primer per trams pedregosos i erosionats, continuant per una catifa herbosa i per un corriol que s’endinsa en una bonica roureda i baixa directament al punt de sortida.