Berguedà BER 048_Cal Marçal

Altiplà Baix Berguedà. Turó de la Senyera. Serrat de la Madrona. Montbordó. Pla de Viver.

Can Marçal (Puig-reig) – Turó de la Senyera – Mare de Déu del Roser – Sant Sadurní de Fonollet – Les Cots de Sant Joan – Sant Joan de Montdarn – Viver – El Soler de Jaumàs o de Geumar – Cal Marçal
Mapa digital Comarcal. Berguedà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Pedalant entre les valls del Llobregat i el Cardener.

Una volta a la vall de Merola per les carenes que la circumden, amb vistes espectaculars, malgrat la seva poca altitud, del Prepirineu del Berguedà i Ripollès al nord; i en dies clars, cap al sud i l?est, també de cims i serres allunyades com el Puigsacalm, Cabrera, el Montseny, Sant Llorenç del Munt i l?Obac i Montserrat. Trieu bé el dia i de ben segur que en gaudireu plenament.

Inicem la ruta des de la colò...

Una volta a la vall de Merola per les carenes que la circumden, amb vistes espectaculars, malgrat la seva poca altitud, del Prepirineu del Berguedà i Ripollès al nord; i en dies clars, cap al sud i l’est, també de cims i serres allunyades com el Puigsacalm, Cabrera, el Montseny, Sant Llorenç del Munt i l’Obac i Montserrat. Trieu bé el dia i de ben segur que en gaudireu plenament.

Inicem la ruta des de la colònia textil de Cal Marçal pel carrer del camí de Sant Feliu. Anem guanyant alçada sempre per la carena del serrat de la Madrona. Ciclant per l’antic camí ral de Puig-reig a l’Espunyola, passem pel mirador natural del Turó de la Senyera i la petita capella de la Mare de Déu del Roser, també coneguda com el Roseret, on descobrim un plafó templer damunt la portalada que a hores d’ara ningú no sap com hi ha arribat.

Per carretera baixem fins a Fonollet, un dels llocs habitats des del segle X, pertanyent al castell de Puig-reig; l’ermita de Sant Sadurni té un campanar d’espadanya de grans proporcions i la meitat de l’absis està, literalment, encastat dins la masoveria a la qual està adosada.

Seguim la ruta enllaçant pistes en direcció a la carena de Subirana; en el trajecte gaudim de vistes espectaculars per totes bandes. A la carena canviem la direcció i prenem la pista del camí ral de l’Espunyola a Sant Joan de Montdarn.

Arribem sense problemes a Sant Joan de Montdarn, una església romànica del terme municipal de Viver i Serrateix, consagrada l'any 922 i on sembla que fins l'any 1017 hi va haver una petita comunitat monàstica.

Continuem la ruta pel camí ral de Montmajor a Puig-reig per una pista que puja al cim de Montbordó, resseguint la carena per la seva banda més encinglerada, fins que trobem primer una pista i després una trialera que ens baixa al nucli de Viver, on destaca l’ermita de Sant Miquel.

Continuem en direcció nord per anar a buscar la vall del torrent de la Barraca, on baixem fins que conflueix amb la vall de Merola, a l’alçada del mas Becs. Per arribar al punt de sortida nomès ens queda salvar el petit desnivell de la carena on s’ubica l’imponent mas del Soler de Geumar, amb la seva ermita, i baixar per un corriol a l’antic camí del carrilet que anava des del Pla de Bages a l’Alt Berguedà tot resseguint el camí natural del Llobregat.

Desembre de 2012

Mare de Déu del Roser. Sant Sadurní de Fonollet. L’alzina Grossa o dels Colls. Sant Joan de Montdarn. Sant Miquel de Viver. El Soler de Jaumàs o de Geumar