Garrotxa GAR 031_Castellfollit de la Roca

Parc Natural de la Zona Volcànica d’Olot. Serra de Sant Julià del Mont. Fageda d’en Jordà. Serra del

Castellfollit de la Roca – Sant Joan de les Fonts – Olot – El Sallent – El Torn – La Miana – Sant Jaume de Lierca – Castellfollit de la Roca
Mapes Comarcals de Catalunya. Garrotxa. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Volta a la Serra de Sant Julià del Mont

Ruta que fa la volta a la Serra de Sant Julià del Mont, coronada pel monestir benedictí del mateix nom, i ens permet descobrir algunes de les peculiaritats de la Garrotxa com son el vulcanisme i la fageda d?en Jordà.

Ruta que fa la volta a la Serra de Sant Julià del Mont, coronada pel monestir benedictí del mateix nom, i ens permet descobrir algunes de les peculiaritats de la Garrotxa com son el vulcanisme i la fageda d’en Jordà.

Sortim de Castellfollit en direcció a Sant Joan de les Fonts. Per arribar-hi i evitar la carretera enllacem diversos camins, pistes i senderes. Al poble travessem el Fluvià pel pont medieval, una construcció del s. XIII feta amb pedra volcànica en la seva major part que era el pas que a l’època medieval unia, en una mateixa ruta, els Pirineus i la costa catalana.

Continuem pedalant pel Pla de Gibrella, a la vora de la Riera de Bianya, per un tram de la Ruta de les Tres Colades, un trajecte de nom recurrent, fruit de tres colades de lava que es van dipositar una sobre l’altra en diferents períodes, la més antiga de les quals té 600.000 anys.

Passem a tocar de la Font de les Mulleres, la Capella de l’Esperança i el polígon industrial Pla de Baix per arribar fins a Olot; hi entrem per l’església de Sant Esteve, en ple casc antic, i hi sortim pel Parc de les Mores, travessant de nou el Fluvià pel pont del mateix nom.

Pedalem en direcció sud, entrant de ple a la Fageda d’en Jordà, un bosc de faigs excepcional perquè creix en un terreny planer i s’assenta damunt d’una colada de lava procedent del volcà del Croscat; ofereix un relleu accidentat, amb abundoses prominències, molt característiques, que poden assolir més de 20 m d'alçada i que reben el nom local de tossols, i està envoltada de bona part dels vint-i-un volcans que hi ha a la comarca de la Garrotxa.

Travessada la fageda arribem a Can Xel, on evitem un tram de carretera per un camí que marxa a tocar del volcà del Croscat. Passat el Coll de Caselles ens desviem a l’esquerra en direcció al Càmping Ecològic de Lava i ens deixem caure cap a la vall del Ser pedalant entre aquest riu i el vessant sud de la Serra de Sant Julià del Mont. Pel camí seguim molts trams del GR-2 enllaçant pistes i bonics senders que ens permeten gaudir de la BTT. Passem al costat del veïnat del Sallent i per una bona pista arribem veïnat del Torn.

Travessem el riu i iniciem la pujada a la carena de la Serra del Torn, que ens separa de la vall de la Miana. Baixem cap al fons de la vall per una bonica pista voltada d’una vegetació frondosa que ens connecta amb la pista que puja a Coll de Jou, amb bones vistes de la vall del Fluvià i els cims fronterers que la tanquen pel nord, com el Comanegra, el Bassegoda o la propera del Mont. Val la pena apropar-se a la bonica església d’origen romànic de Sant Miquel i el Castell de la Miana, actualment en estat d’abandonament.

Opcionalment, si les forces flaquegen, es pot escurçar la ruta baixant directament fins a Sant Jaume de Llierca. La ruta continua, però, pujant per una pista boscosa fins a assolir la carena de la Serra de la Cugulera, on continuem per un bonic sender amb algun tram tècnic de fort pendent que ens permet baixar fins al mas del mateix nom. Ràpida baixada per la vall del Torrent de ca n’Illa fins trobar de nou el Fluvià, que travessem per una palanca. Arribem fins a l’autovia, que creuem i continuem en direcció als Angles. Tornem a travessar el Fluvià i ens desviem a la dreta pedalant pel Pla de Can Vaquer, des d’on ja veiem al fons la silueta de Castellfollit, on arribem seguint les traces de l’antic camí que hi menava, un bonic trajecte on destaca el pont medieval i el camí empedrat que donava accés al nucli.

Març de 2015

Pont medieval de Sant Joan les Fonts. Ruta de les Tres Colades. Fageda d’en Jordà. Església de Sant Martí Vell. Sant Andreu del Torn. Sant Miquel i Castell de la Miana