Segarra SEG 010_Sanaüja

Espai Natural Protegit de la Valls del Sió-Llobregós. Serra de Llorenç.

Sanaüja – Puig-Arner – Selvanera – Palou – Castell de les Sitges – Guardiola – Vilamajor – Cabanabona – L’Alzina – Ribelles – Sanaüja
Mapes Comarcals de Catalunya. Segarra. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

El Castell de les Sitges. A cavall entre l?Alta Segarra i la Noguera

La Segarra rural i medieval se?ns mostra a cada pedalada. Navegant pels altiplans que separen les valls del Llobregós i del riu Sió descobrim extensos paisatges agraris fermats per imponents murs de pedra seca, pous que cerquen l?aigua en aquesta àrida terra, edificis històrics oblidats, torres, castells o casals senyorials que han generat micro-nuclis carregats d?història que traspuen una calma que sembla imp...
El Castell de les Sitges. A cavall entre l’Alta Segarra i la Noguera

La Segarra rural i medieval se’ns mostra a cada pedalada. Navegant pels altiplans que separen les valls del Llobregós i del riu Sió descobrim extensos paisatges agraris fermats per imponents murs de pedra seca, pous que cerquen l’aigua en aquesta àrida terra, edificis històrics oblidats, torres, castells o casals senyorials que han generat micro-nuclis carregats d’història que traspuen una calma que sembla impertorbable, i sobre tot el plaer de pedalar per extensos espais que semblen no tenir límits.

L’objectiu de la proposta és descobrir tots aquest territori camí del Castell de les Sitges que conserva un aspecte genuïnament medieval, amb una esvelta torre d’homenatge (s. XIII) al centre del conjunt amb més de 20 metres d’alçada i envoltada per una muralla que tanca tot el recinte.

Iniciem la ruta a la plaça porxada del nucli antic de Sanaüja sortint per un dels portals d’accés i travessem el riu pel pont vell, d’origen medieval, al sud de la vila. Anem en direcció a la vall del Llobregós pedalant pel Pla de les Aureres i remuntant el petit serrat de les Gesses.

A l’altra banda trobem la vall del Llobregòs. Abans però, visitem el nucli de Puig-Arner bastit damunt un massís guixenc que recorre la vall del riu Llobregós; el caseriu de Puig-arner arreplega quatre cases a redós de les quals transcorre l’únic carrer.

Des d’aquesta atalaia tenim una magnífica perspectiva de la vall, estreta i allargassada per on serpenteja juganer el riu Llobregós, tancada per una banda pel relleu precís i uniforme del límit nord de l’altiplà segarrenc, i a la riba dreta per petits turons que traspuen guixos per tota la seva superfície, fet que ha motivat la seva declaració com espai protegit.

Travessem el riu pel Molí del Cava, un antic moli fariner que va estar actiu fins a principis del segle XIX, moment que una crescuda del riu Llobregós el va fer desaparèixer. Iniciem la pujada forta del dia que ens remuntarà fins l’altiplà segarrenc passant pel mas Piquer.

Un cop assolida la part alta aviat divisem dalt d’un turó, majestuós, el poble de Selvanera. En direcció al nucli passem pel mas Mascó, un dels més grans del municipi, amb una petita capella dedicada a Sant Sebastià. Una interessant construcció destaca en mig d’una petita vall entre camps, es tracta del Pou d’en Miqueló, d’ús principalment agrícola però que tenia a més del brocal, un dipòsit, 4 rentadors, un safareig i una pica / abeurador a l’exterior. A Selvanera hi destaquen cal Viles, l’antiga casa senyorial de pedra picada i balconades, i l’església de Sant Sebastià de Selvanera, que porta la data del 1797.

Des de Selvanera, cap al sud veiem clarament, encastellat com tants altres pobles segarrencs, el nucli de Palou i més enllà el castell de Les Sitges. Arribem a Palou per una bona pista. Al centre del nucli hi ha una casa de tipus senyorial i l’església parroquial de Sant Ponç de Palou, obra relativament moderna, amb portalada de grans dovelles, que conserva l’orientació de la primitiva església. Al poble es conserven diversos arcs i passos coberts al nucli antic i cases porxades. Les vistes cap al Prepirineu son també excel·lents.

Continuem un tram per la carretera de Florejacs fins trobar a la dreta el camí del Castell de les Sitges. L’arribada és impressionant i commovedora. Primer la petita ermita de Sant Pere, seguida d’edificis imponents i coronant el conjunt el castell medieval amb una muralla que envolta una torre d’homenatge de gran alçada ubicada al centre del recinte.

Aquesta petita fortalesa residencial de planta rectangular, antigament coneguda com “castrum des Ciges”, data del segle XI, quan Arnau Mir de Tost va desplegar el poder defensiu del seu senyor, el comte Ermengol d’Urgell. Gràcies a la seva situació estratègica, es va convertir en protagonista durant les lluites cristianes i l’avanç cap a les terres de la Hispània musulmana.

La torre, l’element més notable del castell, te l’obertura de l’antiga porta a 8 metres d’alçada, fet que demostra la seva funció defensiva. L’interior del castell ens mostra uns espais propis d’una residència aristocràtica i conserva encara el celler, la masmorra i els espais destinats a cuina, forn i cavallerisses. Els grans finestrals, els merlets, la porta d’entrada d’arc de mig punt adovellada, els contraforts per reforçar les parets, construïts posteriorment, i les restes de l’antic matacà li confereixen l’aspecte d’un castell medieval ideal.

Iniciem el retorn ara per terres de la Noguera. Camí de Guardiola passem per la petita capella de Sant Magí i al poble fem una ullada a l’ermita de Sant Martí. En direcció a Vilamajor sorprèn els perfectes bancals atalussats amb murs de pedra seca que ocupen el vessant d’un turó. Magnífica i perfecte mostra d’arquitectura popular.

Arribem a Vilamajor on destaca la seva torre circular. Aquest poble era una vila tancada de planta quadrangular; les cases envoltaven una torre i tenia un portal d’entrada a la banda nord. Fa pocs anys es va restaurar la torre i per poder-ho fer es van enderrocar algunes cases del poble, i ara la torre queda lliure enmig de les edificacions. També podem veure encara l'antic fossat.

Continuem fins els nuclis de Comabona on podem fem un tomb pel casc antic medieval i l’Alzina, coronat per l’ermita de Sant Salvador i, després d’una bonica baixada, tornem al llit del Llobregós que travessem. Marxem encarats cap a Ribelles, un imponent poble coronat per un castell als peus del qual hi ha les cases que semblen literalment enganxades a la roca del turó. En un revolt tancat, deixem la carretera i, seguint la pista que perfila el Serrat de Balaguer, arribem a Sanaüaja on entrem per un altra dels seus portals.

Febrer de 2017

Molí del Cava. Cal Viles de Selvanera. Sant Sebastià de Selvanera. Sant Ponç de Palou. Sant Pere de les Sitges. Castell de les Sitges. Capella de Sant Magí. Sant Martí de Guardiola. Sant Salvador de l’Alzina.