Osona OSO 071_Vic

Plana de Vic

Vic — Roda de Ter — Tavèrnols — Folgueroles — Sant Julià de Vilatorta — Calldetenes — Vic
Mapes Comarcals de Catalunya. Osona. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:fàcil

Informació

La Ruta de l?Aigua

Una activitat lúdica per a tots els públics pensada expressament per fer en família o amics prenent com a fil conductor de coneixement l?aigua i, alhora, aprofitant els recursos tants turístics com històrics que el territori ofereix, com son el Camí del Gurri, Paisatges Escrits de la Plana de Vic i la Ruta dels Molins.

La Ruta de l’Aigua

Una activitat lúdica per a tots els públics pensada expressament per fer en família o amics prenent com a fil conductor de coneixement l’aigua i, alhora, aprofitant els recursos tants turístics com històrics que el territori ofereix, com son el Camí del Gurri, Paisatges Escrits de la Plana de Vic i la Ruta dels Molins.

Comencem la ruta per la riba esquerra del Gurri per un bonic camí que seguim fins el Pont de Ferro, element arquitectònic construït per la Maquinista Terrestre i Marítima de Barcelona l’any 1930. Continuem el trajecte pel marge dret prop de la zona del Cantarell, un indret únic i molt popular format per roures martinencs que arriben als 300 anys. Passem per dessota el pont d’en Bruguer, pont medieval format per cinc arcs i prop de quaranta metres de llargada.

Passada la recuperada Font del Bruguer o del Cantarell el sender s’eleva per damunt del riu i continua per bonics paratges on dominen els boscos de ribera. El sender segueix per sota el polígon industrial i ja per pista arribem al Molí d’en Valls, lloc on hem de travessar el riu per unes pilones ancorades al seu llit o directament en bicicleta, els més atrevits.

Sota el turó on hi havia el Castell de Vilagelans, ara ocupat per un casal de planta quadrada amb torrelles al segle XVI, el riu dibuixa un meandre que evitem fent una marrada voltant la finca pel darrera. Rapida baixada de nou al Gurri que travessem a l’alçada de la Colònia Malars, que té l’origen en un antic molí fariner i draper del segle XVIII, formada per 25 habitatges i la fàbrica, que va començar la seva activitat al 1827 i va estar activa fins a finals del segle XX. No gaire més enllà trobem l’antiga fàbrica de Can Grau que alimentava les seves turbines amb l'aigua del Gurri. Arribant a Roda el Gurri és dilueix en el Ter que en aquest punt es ample i majestuós.

Travessem Roda fins on hi ha la Font de la Verge, prop les cases velles i l’Antiga Fabrica La Blava que va aplegar molta gent dels pobles del voltant i coneguda pel fet d'haver-hi treballat el poeta Miquel Martí i Pol. Enfilem cap a la part alta del poble passant per la casa on hi vivia el poeta rodenc mentre treballava a
l’emblemàtica fàbrica enllaçant amb un corriol que ens deixa al camí asfaltat que retorna vora la llera del
riu. Passat el lloc de Sorralta, una antiga cantera les parets de la qual s’han aprofitat per fer-hi un
rocòdrom natural, deixem el riu just on el riu dibuixa un meandre que perfila la península que acull el jaciment arqueològic del poblat Ibèric de l’Esquerda i iniciem al tram cap al poble de Tavèrnoles. Només començar ens desviem momentàniament per visitar l’excel·lent pou de glaç de Salou, datat entre els segles XVI i XVII. Arribem a Tavernoles passant pel mas la Bauma, nom que fa referència a la bauma situada a l'indret on es troba i que sembla va fer servir de refugi el famós bandoler Serrallonga.

A Tavernoles travessem la riera i enllacem diferents senders que ens duen al singular atractiu paisatgístic
de les Escales del Foquers, més de 300 graons de pedra irregulars, amb un desnivell de gairebé 50m, que
formen part del camí que uneix Tavèrnoles i Folgueroles. Sortim del bosc i el paisatge s’expandeix
sobtadament davant de l’ermita de la Damunt, als afores de Folgueroles. Un bon mirador des d’on es pot
observar el Montseny, el Pirineu i la Plana de Vic i un dels indrets més emblemàtics per Jacint
Verdaguer ja que ell hi situa la seva naixença com a poeta.

Des del poble de l’autor del Canigó anem a buscar el torrent de Folgueroles al punt on l’artista Pere
Jaume va fer una intervenció modificant o allerant el seu curs amb el traç de la signatura del poeta,
l’any 2002. A Sant Julià seguirem des del Parc de les Set Fonts la Ruta dels Molins Fariners, un camí recuperat que voreja el torrent de Sant Martí i passa pels diferents elements hidràulics que abastien ja fa temps els sis molins que hi ha al llarg del seu recorregut, un trajecte final de bellesa fascinant que ens portarà fins al final de la ruta passant per Calldetenes.

Febrer de 2022

Pont de Ferro. Pont del Bruguer. Roureda del Cantarell. Molí d’en Valls. Castell de Vilagelans. Colònia Malars. Fabrica La Blava. Pou de Glaç de Salou. Escales del Foquers. Ermita de la Damunt. Les set Fonts de Sant Julià de Vilatorta.