Baix Llobregat BLL 006_Olesa de Bonesvalls

Massís del Garraf. Fitó. Les Piques. Serra de la Guardia.

Olesa de Bonesvalls — L’Hospital de Cervelló — Begues — Olesa de Bonesvalls
Mapes Comarcals de Catalunya. Baix Llobregat. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Una clàssica a l?Espai Natural Protegit del Massís del Garraf

Una ruta molt popular entre els ciclistes de muntanya que combina pistes còmodes i algun corriol sense dificultats i que permet al viatger conèixer la idiosincràsia d?aquest massís de modelat càrstic, un dels més importants de Catalunya, on es recullen les formes típiques de la morfologia càrstica fòssil i un sistema de carst actiu profund que li confereixen un aspecte abrupte. En total s'hi han comptabilitzat vora 4...
Una clàssica a l’Espai Natural Protegit del Massís del Garraf

Una ruta molt popular entre els ciclistes de muntanya que combina pistes còmodes i algun corriol sense dificultats i que permet al viatger conèixer la idiosincràsia d’aquest massís de modelat càrstic, un dels més importants de Catalunya, on es recullen les formes típiques de la morfologia càrstica fòssil i un sistema de carst actiu profund que li confereixen un aspecte abrupte. En total s'hi han comptabilitzat vora 400 cavitats subterrànies.

Iniciem la ruta pel camí que segueix la riera que travessa el poble de nord a sud. Arribem a l’Hospital de Cervelló, fundat l’any 1262 per Guillem de Cervelló, una antiga dependència que acollia els pelegrins i vianants pobres que passaven per l'antic camí de Barcelona a Vilafranca del Penedès. L'Hospital forma part d'un conjunt emmurallat declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, juntament amb l'església, la torre, les construccions annexes i el pati.

Seguim pel corriol del marge esquerre de la riera. Sortim a la pista, on continuem baixant fins que aquesta canvia de direcció i comencem una suau ascensió encaixats al Fondo de les Fenaloses. Durant el trajecte trobem l’avenc de l’Esquerrà, d’uns tres-cents metres de profunditat i, amagats per la vegetació, antics bancals de pedra seca que recorden l’activitat agrícola del mas, ara en runes, que dona nom a l’avenc.

A la part alta de la petita vall gaudim cap a l’oest de bones panoràmiques de la plana del Penedès, coberta d’una lleu boira matinal, i els relleus que la circumden, així com una bonica postal dels relleus ondulants del massís. Uns metres enllà hi ha l’aljub de la carrerada del camí vell d'Olesa, una cisterna excavada en el terreny i revestida de pedra seca (cal desviar-se uns 20 metres del camí).

Continuem la ruta fins l’Observatori Astronòmic del Garraf i perdem alçada ràpidament per camí rural asfaltat que ens deixa prop de la Plana Novella. Per evitar pujar a la urbanització, deixem la carretera i continuem per una pista, més aviat un sender, que ens connecta amb l’excel·lent pista que puja a Begues: un trajecte on pedalem abduïts per la bellesa del paisatge calcari que vesteix el Parc del Garraf.

Abans d’arribar a Begues seguim el GR, enllaçant camins i corriols, per arribar a Can Rigol i al mas Can Térmens, una masia d’estructura rural típica construïda a partir de finals del segle XVIII. Des del mas, el GR remunta momentàniament per una pista vermellosa, fins que comença a perdre alçada i es converteix en un sender de bon fer, excepte en el tram final, que resseguint el curs de la riera de Begues ens porta novament al punt de sortida.

Gener de 2022

L’Hospital de Cervelló. Avenc de l’Esquerrà. Aljub de la carrerada del camí vell d'Olesa. Observatori Astronòmic del Garraf. Can Térmens