Baix Llobregat BLL 008_Viladecans

Muntanyes del Baix Llobregat. Montbaig. Massís del Garraf

Viladecans — Sant Ramon — Coll de l’Estret de Roques — Begues — Castell d'Eramprunyà — Viladecans
Mapes Comarcals de Catalunya. Baix Llobregat. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Castell d'Eramprunyà.

Ruta exigent pels trams de fort pendent i algun corriol tècnic que des de Viladecans ens connecta dos miradors excepcionals del Delta del Llobregat i, alhora, dos centres d?interès de primer ordre: l?Ermita de Sant Ramon i el Castell d'Eramprunyà.

Sortim del centre de Viladecans, al pàrquing gratuït a tocar de l?església, per anar a buscar un sender que marxa entre la zona esportiva i un petit torrent. Als afores al nord del nucli surt ...

Ruta exigent pels trams de fort pendent i algun corriol tècnic que des de Viladecans ens connecta dos miradors excepcionals del Delta del Llobregat i, alhora, dos centres d’interès de primer ordre: l’Ermita de Sant Ramon i el Castell d'Eramprunyà.

Sortim del centre de Viladecans, al pàrquing gratuït a tocar de l’església, per anar a buscar un sender que marxa entre la zona esportiva i un petit torrent. Als afores al nord del nucli surt el camí de Montbaig, nom que rebia la Muntanya de Sant Ramon en època medieval. La pujada al cim coronat per l’ermita té trams de pendents pronunciats, ja que cal enfilar-se més de dos cents metres en pocs quilòmetres.

Les vistes des de l’ermita són excepcionals, especialment del darrer tram de la conca del Llobregat i el seu delta, així com tot el litoral i municipis encaixats entre Barcelona i el massís del Garraf. També des d’aquest excel·lent mirador veiem cap al sud el penyal rogenc coronat per les restes del castell d'Eramprunyà, el segon objectiu de la ruta.

Deixem el cim del Montbaig en direcció oest per un sender que baixa en fort pendent i travessa la carretera de Sant Climent per un pont de fusta al coll de l’Estret de Roques. A l’altra banda pedalem per un camí ben arranjat per passejar que entre cultius de cirerers ens duu al Coll de Querol, tot gaudint durant el trajecte de bones vistes del poble de Sant Climent de Llobregat, al fons de la vall.

Des del Coll de Querol fins a Begues, carenant per la serra de les Comes, hi ha trams de fort pendent exigents, curts però intensos. El trajecte combina bones pistes i senders, en general sense gaire dificultat, exceptuant algun tram més tècnic per la carena que passa a tocar de la urbanització de can Güell. Menció especial durant el recorregut mereix la singular Roca del Barret, formació rocosa pròpia del Garraf Vermell al qual també pertany el penyal on s’assenta el castell d’Eramprunyà, uns relleus formats durant el Triàssic per conglomerats i gresos que són característics del lloc.

A Begues seguim la direcció del Parc Natural del Garraf que comença a l’altra banda de la carretera, on enllacem pistes i corriols que ens porten directament al turó on s’assenta el conjunt d’Eramprunyà, una muntanya entre penya-segats amb magnífiques vistes del delta del Llobregat i part del Garraf.

El conjunt consta de tres recintes fortificats: el principal o superior, situat a 402 metres d'altitud, on hi ha les ruïnes del castell palau gòtic; el jussà, situat a 392 m, on hi ha l'ermita de Sant Miquel d'Eramprunyà, d'estil romànic, tot i que transformada; i l'exterior, a 319 m, on es pot veure una part important de l'antiga muralla. Passejar per l’interior del recinte murallat és una autèntica delícia.

Deixem el recinte desfent un petit tram fins trobar l’antic camí medieval que des del fons de la vall pujava fins al castell. Anem per pista fins al mas en runes de Can Bassoles. Aquí comença un sender que segueix les traces de l’antic camí medieval, el qual conserva part de l’antic empedrat i murs que el sustentaven en els trams més exposats. El descens és tècnic i feixuc, ja que l’aigua ha descalçat bona par del camí i les antigues pedres dificulten una progressió còmoda i, cap al final, s’abandona el traçat original i es baixa sobtadament fins al mas de Can Flocant.

A partir d’aquí continuem per un sender excel·lent que ens treu les penúries de la baixada i ens porta als afores de Gava, des d’on tornem al punt de sortida.

Maig de 2022

Ermita de Sant Ramon. Sant Martí de Porres. Sant Miquel d’Eramprunyà. Castell d'Eramprunyà