Berguedà BER 023_Sant Julià de Cerdanyola

El Catllaràs

Sant Julià de Cerdanyola – Sant Romà de la Clusa – Refugi Ardericó – Falgars – Sant Julià de Cerdanyola
Mapa digital Comarcal. Berguedà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Sortim per la carretera de Falgars que remunta per la vall del Torrent del Castell. Deixem l?asfalt quan trobem una pista a la dreta que indica Sant Romà de la Clusa. Pugem sempre per la pista principal obviant altres pistes i salvem amb diverses llaçades el desnivell més important. Arribem a una clara bifurcació indicada i anem a la dreta, pujant més suaument seguint la indicació de la Clusa. Trobem senyals de GR que seguim fins a la Collada de Sant Miquel. A la pujada deixem dues pistes a l... Sortim per la carretera de Falgars que remunta per la vall del Torrent del Castell. Deixem l’asfalt quan trobem una pista a la dreta que indica Sant Romà de la Clusa. Pugem sempre per la pista principal obviant altres pistes i salvem amb diverses llaçades el desnivell més important. Arribem a una clara bifurcació indicada i anem a la dreta, pujant més suaument seguint la indicació de la Clusa. Trobem senyals de GR que seguim fins a la Collada de Sant Miquel. A la pujada deixem dues pistes a l’esquerra que ens portarien a la Collada de Catllaràs. Al coll iniciem la baixada fins a Sant Romà de la Clusa. A mitja baixada, en un revolt tancat, deixem una pista secundària a la dreta que indica Vilada.

A Sant Romà de la Clusa continuem per l’esquerra de l’ermita, i remuntem la vall fins arribar al Pla de l’Orri. La pista travessa els prats i en un revolt tancat prenem una pista a la dreta que s’endinsa al bosc. Després d’una forta pujada arribem a Coll Pan. Continuem des del coll per la pista més marcada a l’esquerra que desemboca en un prat a la mateixa carena: atenció, a l’altra banda del filat hi ha indicis d’una antiga pista totalment en desús i amb un pendent molt pronunciat. Iniciem amb precaució la baixada per l’altra vessant. Després d’un parell de llargues llaçades, no sempre perdent alçada, desemboquem en una pista més bona que seguim a l’esquerra en baixada. Arribem a la pista que a l’esquerra ens porta al refugi del Mas Ardericó.

Des del refugi continuem pujant fins a un coll i després del descens trobem una bona pista que seguim a la dreta. Arribem a una clara bifurcació i anem a l’esquerra sense perdre alçada. Sempre per la pista principal arribem al santuari de la Mare de Déu de Falgars. Continuem per la carretera fins a trobar, a l’esquerra, la desviació de Sant Julià. Hi ha una forta pujada fins a la Collada de Sobirana. Passat el coll deixem la carretera per una pista poc clara a la dreta. La pista es segueix bé i arriba fins a un mas, des del que només cal seguir-la per retornar sense problemes a Sant Julià de Cerdanyola.

Agost 2005

Sant Romà de la Clusa, Santuari de la Mare de Déu de Falgars.

ALLOTJAMENT / RESTAURANTS
Hostal Residència Arderiu. Tel. 93 822 74 87. Sant Julià de Cerdanyola

Mapa Comarcal de Catalunya. Berguedà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).