Conca de Barberà CBA 011_Aguiló

Serra de Miralles-Queralt

Aguiló — Bellprat — Castell de Queralt — Coll de ca l’Amigó — l’Aubareda — l’Eucaria — Aguiló
Mapes Comarcals de Catalunya. Conca de Barberà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Castell de Queralt i Serra de Miralles. Paisatges cremats. Paisatges de cendra

El paratge natural de la Serra de Miralles-Queralt representa la transició entre els altiplans centrals i les serres prelitorals catalanes. Aquesta unitat de relleu coronada pel castell de Queralt va patir aquest estiu un greu incendi deixant un paisatge desolador. Tenyit de negre, el nou paisatge, malgrat la tristesa que provoca, no està exempt de bellesa.

Sortim del nucli d?Aguiló pe...

Sortim del nucli d’Aguiló per la carretera d’accés al mateix. La deixem tot seguit per una pista que ens baixa ràpidament cap a la plana. Ens desviem pel trencant que duu al mas rònec de Briàs, un interessant edifici de planta baixa i dos pisos, amb un cos central més elevat on hi ha les golfes. Aquest cos té un coronament ondulat, típicament barroc, a la façana posterior. Aquesta casa pairal encara perdura com a símbol i testimoni d’una forma d’entendre la vida avui ja oblidada i la seva imponent fesomia desafia el pas del temps amb elegància.

Baixem i creuem el Torrent del Claret, remuntem al Pla del Cosconar on enllacem amb un pista que en una baixada frugal ens porta a Bellprat, el primer nucli de la Vila del Llibre de Catalunya. Una Vila del Llibre és un indret rural d’interès històric o de bellesa natural que ha trobat en el món del llibre i tota la cultura que hi ha al voltant, l’excusa per sortir de l’oblit i donar una segona oportunitat a les velles cases rurals, convertint-les en sales d’exposicions, llibreries de vell i espais per realitzar-hi xerrades i presentacions de llibres.

En direcció a Sant Martí de Tous trobem la pista que puja al Castell de Queralt, que veiem atalaiat i coronant la llarga serra del mateix nom. Comença un viatge entre les cendres de l’incendi que ha patit aquesta zona a l’estiu. Un paisatge desolador i alhora bell que ens descobreix les intimitats que abans amagava el bosc: marges antics, cabanes de pedra seca, fondalades... Un paisatge tenyit de negre intens que ens acompanya fins al mateix castell. De la fortificació tan sols resten unes poques ruïnes i murs perimetrals i de la seva capella, l’església romànica de Sant Cristòfol de Queralt, només resta dempeus el mur de ponent amb el seu campanar d’espadanya. Des de la seva ubicació es domina una magnífica panoràmica sobre les comarques de l’Anoia, la Segarra i la Conca de Barberà

Baixem per un corriol fins al peu del turó per visitar l’ermita romànica de Sant Jaume de Queralt. Continuem per la vessant sud de la Serra de Miralles que recorrem en direcció est saltant fondalades i collets que impacten directament a les cames. Pel camí deixem a la dreta el castell de Miralles, un castell del s. X dominant la vall alta de Miralles. Aquest llarg recorregut sota els espadats rocosos de la serra desemboca a la carretera que seguim momentàniament per, tot seguit, desviar-nos per una pista que porta al mas la Censada i puja directament a coll de l’Amigó, punt per on passem a la vessant nord.

En direcció a l’Aubareda, la masia més antiga de l’Anoia, trobem un paratge excepcional del municipi de Sant Martí de Tous, el saltant d’aigua de la Fou que ha modelat en el paisatge calcari coves i cingleres, un indret excepcional realment espectacular en època de pluges quan l’aigua cau amb força sobre l’aigua entollada. Naveguem al nord de la Serra de Miralles entre camps des de la masia de l'Aubareda, una antiga fortificació d'origen medieval fins al assedegat embassament de Tous.

A la cua de l’embassament prenem la pista que duu al mas Gallardes. Iniciem una forta i pedregosa pujada seguint un antic camí ral que puja a la part alta del serrat que separa els torrents de l’Infern i de la Goda, tots dos afluents de la Riera de Tous. Continuem per la vessant nord del serrat còmodament fins arribar de nou al punt de sortida

Setembre de 2021

Sant Pere Nolasc. Sant Salvador de Bellprat. Sant Cristòfol de Queralt. Castell de Queralt. Sant Jaume de Queralt. Castell de Miralles. Saltant de la Fou. Sagrada Família de l’Eucaria.