Baix Llobregat BLL 003_Olesa de Montserrat

Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. Serra de Puigventós. Serra del Cairat. Serra de Can Rubió

Olesa de Momtserrat – Sant Pere Sacama – Pla Fideuer – Coll de Brams – Coll de Sant Salvador – Coll de Can Tobell – Balneari de la Puda – Santa Margarida del Cairat – Coll de Can Rubió – Esparraguera – Olesa de Montserrat.
Mapes Comarcals de Catalunya. Baix Lobregat 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Volta a la Serra de Puigventós i tornada pel camí de les Bramones.

Una ruta que volta les Serres de Puigventós, del Cairat i de Can Rubió per paisatges agrestes i rocosos característics de l?orografia que envolta la muntanya de Montserrat. Pistes trencacames de forts pendents i ferm irregular amb trialeres tècniques impressionants.

Iniciem la ruta a la plaça de la Sardana, al centre de la població, en direcció a la confluència de les rieres de Bellver i d?Oromir...

Una ruta que volta les Serres de Puigventós, del Cairat i de Can Rubió per paisatges agrestes i rocosos característics de l’orografia que envolta la muntanya de Montserrat. Pistes trencacames de forts pendents i ferm irregular amb trialeres tècniques impressionants.

Iniciem la ruta a la plaça de la Sardana, al centre de la població, en direcció a la confluència de les rieres de Bellver i d’Oromir, on prenem una pista que marxa per la llera del riu en direcció al Bosc del Gavatx. Rampes fortes de pujada fins a una bifurcació on ens desviem a la dreta en direcció a l’ermita de Sant Pere de Sacama. Ciclem per sota del vessant sud de la Serra de Puigventós coronada per parets de conglomerat per pujar a l’ermita, ubicada en una atalaia rocosa que separa el Baix Llobregat del Vallès Occidental. Sant Pere de Sacama formava part del castell de Sacama (segles X-XII), del qual només queden, entre roques, trossos de paret de pedres col·locades en forma d’espiga.

Iniciem el descens, amb forts pendents, per voltar la serra resseguint l’orografia del seu cim, La Creu de Saba, i atacar des del vessant nord el Pla del Fideuer. Durant el trajecte hi ha trams exigents i esportius de pujada compensats sobradament per les panoràmiques de la serralada del Parc Natural de Sant Llorenç i l’Obac.

Des del coll del Pla Fideues continuem pujant fins a la carena que ens separa del Coll de Brams per un corriol on cal carregar la bici en alguns trams. A l’altra banda de la carena, el sender és totalment ciclable. Al coll, baixem per la pista que tenim al davant. Al final de la mateixa, deixem a l’esquerra el sender que porta a la bonica ermita de Sant Salvador de les Espases, ubicada dalt d’un cim rocós totalment inexpugnable, i prenem, amb la bici a l’esquena, el sender que puja a la dreta.

Una vegada superat aquest petit obstacle iniciem una magnífica baixada per un magnífic sender, totalment ciclable amb una mica de tècnica, per sota del vessant sud del Puig de l’Hospici fins al coll de Sant Salvador. Des del coll encara ens queda un bonic tram de baixada que satisfarà als amants de les trialeres una mica tècniques.

Sortim a la pista que baixa del Coll de les Bruixes i que ens baixa còmodament al fons de la vall del Llobregat passant pel bonic mas de Can Tobella. Resseguim el riu en el seu camí a la mar, passant pel congost del Cairat i l’antic balneari de la Puda, ara en estat ruïnós, però que guarda en les seves parets un passat esplendorós quan a finals del segle XIX i principis del XX es va posar de moda entre la burgesia barcelonina.

Sortim a la carretera, mol transitada i on cal extremar les precaucions, que ens permet travessar el Llobregat i iniciar la segona part de la ruta. Pugem fins a la bonica ermita de Santa Margarida del Cairat evitant part de la carretera fent una marrada entre camps de vinya i ametllers. L’ermita està situada dalt d’un esperó de conglomerat que domina totalment la vall del Llobregat. Deixem la carretera per una pista cimentada els primers metres seguint la direcció d’Esparreguera. La pujada fins al coll de Can Rubió és dura i exigent i posarà a prova les cames cansades del rutabiker.

Al coll, ens desviem per una pista a la dreta que baixa en fort pendent. Un cop a la part baixa, a tocar d’una petita caseta, ens desviem a l’esquerra per un bonic sender que connecta amb una pista que porta directament a Esparreguera. Sense entrar al poble, ens desviem a l’esquerra pel bonic Camí de les Bramones travessant un espai natural, el de les Roques Blaves, de gran interès geològic i botànic. Tornem al fons de la vall del Llobregat i per carretera tornem a l’inici de la ruta.

Octubre de 2013

Sant Pere Sacama. Sant Salvador de les Espases. Santa Margarida del Cairat.