Berguedà BER 052_Gironella

Serrat de les Tombes. Serra de Cerdanyola. Serra de Ramons. Pla de la Batalla. Serra de Biure

Gironella – Olvan – Sant Maurici de la Quar – El Rourell – El Carrer del Bonaire – Sant Martí de Biure – Viladomiu Vell – Els Bassacs – Gironella
Mapes Comarcals de Catalunya. Berguedà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Volta pel Baix Berguedà

Ruta per les valls i carenes del vessant sud del Serrat de les Tombes, combinant pistes, senders i un tram de la Ruta de les Còlonies del Llobregat.

Sortim des del casc antic a la part alta del poble, baixant per un carrer a la Riera de la Riba. A l?altra banda enllacem diferents pistes que marxen entremig dels camps per arribar a Olvan. A l?est del municipi marxa una pista que baixa al Torrent de Sant Salvador travessant-la per un curiós...

Sortim des del casc antic a la part alta del poble, baixant per un carrer a la Riera de la Riba. A l’altra banda enllacem diferents pistes que marxen entremig dels camps per arribar a Olvan. A l’est del municipi marxa una pista que baixa al Torrent de Sant Salvador travessant-la per un curiós pont cobert. A l’altra banda, prenem la pista que marxa en la mateixa direcció que portem i s’enfila suaument cap al Pla de les Cinc Alzines i la carena de la Serra de Ramons.

A mesura que guanyem alçada per l’altiplà en direcció al Serrat dels Morts i Sant Maurici de la Quar, el paisatge que deixem enrera es va obrint i, des dels punts més elevats, gaudim de boniques panoràmiques del pre-pirineu de l’Alt Berguedà.

Quan trobem L’Ocata, en runes, deixem la pista i ens endinsem pel sender que marxa per la dreta del mas. Fem un llarg i bonic tram trialer fins a Sant Maurici de la Quar. Gairebé tot el trajecte és ciclable i els trams més exigents són, alhora, espectaculars.

Des de Sant Maurici de la Quar continuem fins a el Rourell pel camí ral de Sagàs seguint el GR-4. Continuem a l’altra banda de la carretera d’entrada al Rourell per una pista en un camp ple de plaques solars. Entrem al Pla de la Batalla que recorrem ràpidament en direcció sud. Sortim a la carretera de Berga a Prats de Lluçanès que travessem. Passat el mas la Roqueta, prenem una nova pista que recorre la carena de la Serra de Biure fins al collet del mateix nom, sota mateix del turó on s’emplaça la bonica ermita de Sant Martí de Biure, que aconsellem visitar.

Sortim a una carretera estreta que seguim a l’esquerra fins trobar la desviació amb les indicacions de Viladomiu Vell. Enllaçant pistes, i passat el mas de la Valnova, arribem a la vall del Llobregat just davant de la colònia tèxtil de Viladomiu Vell.

Continuem per damunt de la cinglera que enfaixa el riu per un antic camí que baixa fins trobar el camí senyalitzat de la Ruta de les Còlonies, que porta directe a Gironella.