Moianès MOI 011_Castellterçol

Moianès. Riera de Fontscalents. La Sauva Negra

Castellterçol – Collet de la Creu de sant Fruitòs – Ermita de Sant Gaietà – Poues de la Ginebreda – Rentador de la Llana – Esplugues – Santa Coloma Sassera – Font de Sauva Negra – Castell de la Popa o de Castellcir – Sant Andreu de Castellcir – Castellterçol
El Moianès. 1:30.000. Editorial Piolet.

El castell de la Popa, les poues de glaç i la Sauva Negra

Recomenable, molt recomenable. Una sortida de caire cultural per descobrir maneres de viure d?un passat recent a la comarca. Visitarem les Poues de la Ginebreda, ?el Rentador de la Llana del Roquer, una construcció molt especial i única al Moianès: Esplugues, una masia construïda sota una bauma, el magnífic paisatge de la La Seuva Negra, una magnífica fageda oculta als ulls dels turistes i de l?impressionant Castell de C...

Recomenable, molt recomenable. Una sortida de caire cultural per descobrir maneres de viure d’un passat recent a la comarca. Visitarem les Poues de la Ginebreda,
el Rentador de la Llana del Roquer, una construcció molt especial i única al Moianès: Esplugues, una masia construïda sota una bauma, el magnífic paisatge de la La Seuva Negra, una magnífica fageda oculta als ulls dels turistes i de l’impressionant Castell de Castellcir, anomenat també de la Popa per la seva silueta, que recorda la popa d'un vaixell.

Des de Castellterçol anem en dirección al cementiri per anar a buscar la pista que puja al Collet de la Creu de sant Fruitós. Sense travessar el coll la ruta baixa cap al mas de la Ginebreda i la petita ermita de Sant Gaietà. Travessem la carretera per sota del pontet que serveix de pas a la riera. A l’altra banda descobrim al mig del bosc les Poues de la Ginebreda, les quals presenten la singularitat única a tot l’arc mediterrani d’estar formades per 4 poues annexes sense estar connectades interiorment entre sí. Aquest fet ratifica la gran importància que aquesta activitat va tenir al Moianès.

A l’altra banda de la riera trobem un corriol a la dreta que ens porta directamente al mas el Molí Xic i al Rentador de la Llana, que ens queda per sota a la dreta abans de sortir a la pista. En aquest rentador durant l'època industrial, s'hi feien dos processos previs al filat de la llana: el rentat i l'assecat
(Actualment és l'únic en bon estat que hi ha a Catalunya)

Un cop a la pista seguim en paral.lel a la riera de Fontscalents fins a l’impresionant mas d’Esplugues, una masia construïda sota una bauma que li fa de teulada i que fou ocupada per l’home des de l’antiguitat. L’edifici consta de planta baixa, planta pis i golfes i va ser habitada fins a finals del 2002. Completa el conjunt el cobert i el pont medieval.

Cal desfer uns metres el camí per pujar al serrat on trobem la pista que puja al mas el Verdaguer. Passat el mas hem de pendre una pista a la dreta que ens retorna al fons de la vall de la riera de Fontcalents. Just quan la travessem veiem a l’altra banda un mur de pedra seca que servia per enmagatzemar l’aigua de la riera, per fer-hi el gel que guardaven a les poues. Per una pista desigual iniciem l’ascens fins a Santa Coloma Sasserra, un impresionant indret on hi ha també el roure monumental de Giol d’edat desconeguda, però que fa uns vint metres d’alçada.

Per un corriol accedim de nou a la pista, on anem a la dreta i tot seguit a l’esquerra. No parem de baixar fins que travessem la riera de Castellcir. A la dreta tenim les restes d’una antiga poua. Ens desviem a l’esquerra travessant una tanca i ens endinsem en un paratge captivador, la Sauva Negra. Un corriol ombrivol recorre una magnífica fageda. La sensació és sensacional. Anem guanyant alçada sense problemas abduits per la bellesa de l’entorn fins la font de Sauva Negra, ubicada en una clota tencada per faigs centenaris. Sublim!

La ruta continua per un curt corriol de pujada no ciclable però aviat en trobem un de mes rodador que ens porta al següent centre d’interès de la jornada, el castell de Castellcir, anomenat també de la Popa per la seva silueta, que recorda la popa d'un vaixell. Un magnífic castell ubicat damunt d’un promontori rocós que encara que està mig enrunat a causa que ha perdut la teulada, conserva l’estructura d’un passat majestuós. Les vistes són magnífiques.

Iniciem el descens de nou cap a la riera de Castellcir, per l’antic camí que menava al castell. En els primers trams encara són visibles les restes de l’antic empedrat.
Un cop al fons de la vall, la resseguim fins al mas el Vilardell passant per Sant Andreu de Castellcir que ens queda a l’esquerra d’un petit pantà. Al Vilardell canviem la direcció que portem per retornar a Castellterçol.

Octubre de 2012

El Moianès. 1:30.000. Editorial Piolet.
BAGÈS. 1.50.000. Mapa Comarcal de Catalunya. Institut Cartogràfic de Catalunya
Catalunya

CENTRÈS D’INTERÈS
Poues de la Ginebreda. Rentador de la Llana. Esplugues. Santa Coloma Sassera. Font de Sauva Negra. Castell de la Popa o de Castellcir. Sant Andreu de Castellcir