Urgell URG 004_Guimerà

Plans de Sant Roc. Serra del Tallat. Les Forques. Obagues del Riu Corb_

Guimerà – Santuari de Bovera – Ciutadilla – Rocallaura – Belltall – Forès – Sant Pere de Savella – el Fonoll – Vallfogona de Riucorb – Guimerà
Mapes Comarcals de Catalunya. Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Forés, el mirador de la Conca de Barberà

Segurament Guimerà sigui un dels pobles més bonics de Catalunya, un lloc per descobrir i des d?on iniciar una ruta en bicicleta per l?entorn. En aquest cas els objectius de la ruta son conèixer tant el paisatge típic de les Obagues del Riu Corb, com els interessants nuclis de l?entorn i arribar fins a Forès, un poble atalaiat que és un autèntic mirador sobre la Conca de Barberà

Des de Guimerà a Ciutadilla podem optar per...

Segurament Guimerà sigui un dels pobles més bonics de Catalunya, un lloc per descobrir i des d’on iniciar una ruta en bicicleta per l’entorn. En aquest cas els objectius de la ruta son conèixer tant el paisatge típic de les Obagues del Riu Corb, com els interessants nuclis de l’entorn i arribar fins a Forès, un poble atalaiat que és un autèntic mirador sobre la Conca de Barberà

Des de Guimerà a Ciutadilla podem optar per seguir el marge esquerre de la vall o fer-ho per la part alta. Aquesta segona opció és més estimulant que la fondalada. D’entrada enfilar pel nucli antic de marcat regust medieval ja és una autèntica meravella: carrerons empedrats plens d'encant, un laberint de carrers estrets amb belles arcades, portals, muralles, finestrals artístics... que van pujant d'una manera gairebé poètica cap a l'església de Santa Maria i la Torre de l’antic castell, tot plegat un magnífica descoberta i un conjunt monumental interessantíssim.

El segon motiu per guanyar alçada és de caràcter geogràfic ja que ens permet situar-nos en una posició privilegiada sobre el territori, gaudint tant del terreny pel qual pedalarem com, si el temps ho permet, de la gran plana tancada pel Prepirineu fixant la mirada al sud o el nord respectivament. El darrer al·licient mentre naveguem en direcció a Ciutadilla, el qual controlem en tot moment des de l’alçada per on ens movem, és una descoberta d’excepció com Santa Maria de la Bovera, un santuari marià i antic monestir femení de l'orde del Cister.

Des d’aquest tossal hi ha unes vistes excel·lents i Ciuatadilla es veu majestuosa, coronada per la torre i l’impressionant edifici del que fou el castell. Quan som al poble ens endinsem pel nucli antic anant a buscar aquesta ubicació, des d’on ens deixem caure a la vall de Boixeró que recull les aigües que baixen del cim de Les Forques, prop del poble de Forès.

Remuntem la vall deixant el poble enrere. Pedalem amagats entre barraques i camps de conreu. Anem guanyant alçada fins que assolim l’altiplà. La única referència geogràfica que tenim coneguda és el llogaret de la Bovera que sobresurt tímidament del paisatge que veiem. Naveguem pels Plans de Sant Roc creuant petites fondalades per un camí rural asfaltat que ens porta fins a una clara bifurcació que si prenem a l’esquerra ens porta directament al nucli de Belltall. Encara que es perd una mica d’alçada, optem per fer una visita a Rocallaura prenent el trencall de la dreta.

Els bancals al voltant del poble de Rocallaura estan continguts amb magnifiques parets de pedra secà. Des del nucli enfilem sense esforços cap a Belltall seguint la ruta del Cister la qual ens portarà fins al límit de l’altiplà, just quan aquest s’aixeca majestuós sobre el Pla de la Conca de Barberà.

El trajecte perfilant el relleu que marca la frontera natural de la conca, accentuada per la línia que dibuixen els molins de vent instal·lats al llarg de la Serra del Tallat, ens regala unes vistes majestuoses de la plana i les serres que la tanquen. Afinant la mirada distingim clarament al fons de la plana la capital, Montblanc, als peus de les muntanyes de Prades.

Per un bonic corriol amb algun tram pedregós, arribem a Forés. La imatge del nucli antic, ubicat dalt d’un turó, una autèntica talaia des de la qual és domina tot el territori circumdant, sorprèn agradablement al viatger. Això és el que escriuen a la web del nucli: “La seva privilegiada elevació fa de Forès el mirador natural de la Conca, amb una esplèndida vista de tota la comarca i de bona part de la veïna Segarra. La serra de Montserrat sembla a tocar i, si el dia és clar i l'hora de matinada, hom pot admirar el Montseny i albirar el mar per l'estret del coll de Cabra. Situant-se a la part nord del poble, la visió de les terres de Lleida queda emmarcada pels Pirineus fins allí on allarga la vista. Les paraules que descriuen l'ambient que s'hi respira són serenor i grandesa. Els carrers transpiren història i pau. A les dovelles de les portes de moltes cases del nucli antic es poden llegir dates de construcció que mostren la seva antiguitat...”

Inciem el retorn passant per l’ermita d’origen romànic de Sant Pere de Sabella que s'alça a redós del petit nucli, ara deshabitat, de Sabella de l’Abadiat, dominant la vall de Fonoll. Continuem la ruta per una pista desigual que ens porta al poble de Fonoll convertit en un complex naturista. Seguim per la pista que marxa per la vall del riu Seniol que desguassa al riu Corb. Per evitar la carretera i arribar a Vallfgona de Riucorb, fem una marrada pel Fondo de Cap de Cans. El poble conserva un marcat caràcter medieval i també, les ruïnes del castell del temps dels templers de 1190. Un dels personatges més famosos de la població va ser Francesc García i Torres, el rector de Vallfogona entre 1607 fins al 1623, un singular autor poètic d'estil humorístic amb l'acudit sempre als llavis, tenia relació amb poetes de l'època com Lope de Vega i amb el bandoler Rocaguinarda, al qual li va dedicar un sonet “El millor pillard del cristianisme”. La seva trajectòria fou tan insòlita que després de gairebé quatre segles encara se'n parla.

A l’altra banda del riu prenem el Camí del Penjats. Seguim per una pista que perfila el marge dret del riu Corb que rega una vall plena de vinyes. Quan la pista s’acaba continuem per un bonic tram de corriol que ens enllaça amb una nova pista que ens porta de nou a Guimerà.

Març de 2017

Santuari de la Mare de Déu de Bovera. Castell i església de Sant Miquel de Ciutadilla. Sant Miquel de Forès. Ermita de Sant Pere de Savella. Nucli antic i Esglèsia de Santa Maria de Vallfogona de Riucorb. El Rector de Vallfogona