Bages BAG 053_Manresa

Pla de Bages. Muntanya de Montserrat. Serra de Punxabudell. Vall d’Artigues. Serrat de la Llangotera

Manresa – Bellavista – Salelles – Sant Salvador de Guardiola – Raval del Parrot – Santa Margarida – Castellgali – Manresa
Mapes Comarcals de Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Entre el Cardener y Montserrat

Ruta de indubtable bellesa primaveral que navega per les valls del Cardener que neixen a recer de les verticals parets del Massís de Montserrat. Paisatges sovint desconeguts on cal endinsar-se per descobrir els tresors que amaga.

Sortim des de l?estació de tren per carretera en direcció al Bruc. Aviat guanyem el pla que la riera de Rajadell divideix en dos i que travessem prop del mas Suanya. Naveguem pel pla entre camps espigats ...

Sortim des de l’estació de tren per carretera en direcció al Bruc. Aviat guanyem el pla que la riera de Rajadell divideix en dos i que travessem prop del mas Suanya. Naveguem pel pla entre camps espigats de verds intensos que destaquen entre la boira matinal que enteranyina el paisatge i difumina les singulars formes de la muntanya de Montserrat, un dels símbols de Catalunya

Combinem camins rurals asfaltats i diferents pistes per arribar a Salelles, una antiga quadra civil on el monument més destacable és la seva església parroquial, un edifici romànic del segle XI format per una esglesiola d’una nau, que ha sofert moltes modificacions.

Anem a trobar en una ràpida baixada la riera de Guardiola, passem per sota l’aqüeducte de la carretera que enllaça l’Eix Transversal amb Igualada i a mitja pujada ens desviem a l’esquerra per arribar a Sant Salvador de Guardiola.

Al poble visitem la església que dona nom al municipi. Originalment estava ubicada al cim on s’alçava el Castell de Guardiola i posteriorment va ser desmuntada i construïda de nou al pla. Perdem alçada cap al Pont del Parrot i continuem pel marge esquerra del Torrent del Grèvol. El travessem al punt on hi ha la Font de la Teula enfilant per una pista de fort pendent i força erosionada cap el Raval del Parrot, un petit nucli pertanyent a Sant Salvador. Continuem pujant fins a les restes de l’antic mas anomenat l’Hostal on iniciem un curt tram per carretera.

Quan la deixem ens endinsem en un dels trams més bonics de la ruta. Naveguem per la part alta de la capçalera de la vall d’Artigas, des d’on la muntanya de Montserrat sembla abraonar-se sobre nostre. Les imponents parets i agulles rocoses apuntant cap el cel amb el verd intens esquitxat de gallarets primaverals que vesteixen els camps de cereals, camps que antigament eren poblats de vinyes com suggereix el nom del mas Les Tines, emmotllen una potent imatge de gran bellesa.

Passada la riera de Castellet arribem a una confluència de diverses pistes. Podem seguir per la que baixa a l’esquerra o anar-la a buscar més endavant, carenant per la Serra de Punxabudell, guanyant noves perspectives del territori, i continuant per un corriol que ens porta a Coll de Gras i de nou a la pista que hem deixat.

Fem una bonica travessia contornejant l’orografia del pla coronat pel Talló, pedalejant en solitari per un territori despoblat amb antics masos en runes i d’altres que s’estan recuperant. Arribem a Santa Margarida del Pla, a l’esquerra de la nostra ruta, des d’on es dominen boniques vistes del massís de Montserrat i del curs del Llobregat en el seu camí cap al mar. L’ermita encara que malmesa, li falta la coberta, conserva les seves parets. Hi ha també les restes del que probablement devia ser la casa de l’ermità, amb un forn de pa i la cuina.

Quan trobem la pista que puja al Talló, prop d’una creu de terme a tocar de Castellgalí, gaudim de les millors panoràmiques del dia. De Castellgali baixem fins trobar el Cardener que travessem seguint el Camí de Sant Jaume. A l’altra banda del riu destaca la vil·la Romana de Can Font de Cirerencs que dóna nom a un veïnat de masies antigues disperses del municipi de Castellgalí.

Quan trobem l’antic camí Ral de Barcelona a Manresa que baixa de la Serra de l’Obac el seguirem, primer per pista i més tard per bonics corriols, per arribar de nou a Manresa.

Maig de 2016

Sant Sadurni de Salelles. Sant Salvador de Guardiola. Santa Margarida del Pla. Sant Miquel de Castellgalí. Can Font de Cirerencs. Antic Camí Ral de Manresa a Barcelona