Bages BAG 050_Manresa

Pla de Bagès. El Cardener. Pla de la Llauna. Pla dels Manresans. Collbaix

Manresa – El Poal – Sant Francesc – Santpedor – Callús – Els Manxons – Canet de Fals – Torres i Castell de Fals – Manresa
Mapes Comarcals de Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Les Torres de Fals. Camí de la Sal

La ruta ens descobreix les Torres de Fals, conjunt monumental constituït per les restes de l'antic castell de Fals, que era la clau que obria i tancava el pas del camí ral de Barcelona a Cardona. Per arribar-hi travessem el Pla de Bages i remuntem cap al Pla de la Llauna i el Pla dels Manresans, petits altiplans a recer de la Serra de Castelltallat.

Des de l?estació de Manresa anem a buscar el Passeig de Pere III, seguramen...

Des de l’estació de Manresa anem a buscar el Passeig de Pere III, segurament la via manresana que fa d’eix vertebrador de la ciutat. Amb disposició en forma de rambla, el “Passeig” , és el nervi viari i comercial de Manresa i punt de trobada obligat dels manresans que van a fer compres, fer ús dels espais lúdics o a passejar.

Sortim de Manresa per la carretera de Santpedor i la deixem per enfilar-nos cap al Gimnàstic Parc, una petita zona esportiva. Superada l’autovia de l’Eix Transversal o C-25 deixem darrera l’entorn urbà i ens endinsem de ple al Pla de Bages, un paisatge rural de grans extensions agrícoles esquitxat de barraques de vinya, construccions fetes amb pedra seca i que antigament servien d’aixòpluc o per guardar-hi les eines. Pedalem bona part pel camí de Joncadella, que ens porta als afores de Santpedor, concretament a la capella rural, existent ja l'any 1240, dedicada a Sant Francesc d'Assís i situada a uns set-cents metres de la població, a la cruïlla de dos antics camins rals, el de Vic a Lleida i el de Manresa a Berga, i dalt d’un turonet que domina tota la plana del Bages.

Santpedor té un nucli antic ple d’encant, que conserva tres portals dels set que tenia la muralla medieval. Travessem el poble i sortim pel Portal de Berga, des d’on partia el camí ral que connectava el Bages amb el Berguedà. Pedalem entre camps cap a l’oest per pistes que ens porten fins a Callús. Travessem el riu Cardener pel pont de la carretera i continuem fins el que fou el primer nucli de població del poble: els Manxons de Callús, format per petites construccions ubicades al camí de la Ruta de la Sal. L’activitat més coneguda i típica dels Manxons fou probablement la del desaparegut Hostal de can Mastret, on els traginers que portaven la sal des de Cardona cap a Manresa i Barcelona s’aturaven, sobretot, quan el nivell del riu pujava i era perillós travessar-lo.

Seguim la variant de la ruta de la sal o GR3-1 que ens puja, seguint el torrent de Jaumeandreu, al paratge del Clot de les Garses i al Pla de la Llauna. Des de Cal Jaumeandreu, una finca voltada de vinyes, continuem pedalant fins Canet de Fals. La ruta continua, ara un tram per asfalt, fins a les Torres de Fals, conjunt monumental constituït per les restes de l'antic castell de Fals, situat al poble de Fals. Està format per dues torres de defensa cilíndriques, l'antiga església parroquial de Sant Vicenç i la rectoria. El conjunt està separat del poble per un barranc, al vessant dret de la riera de Fonollosa, i el castell era la clau que obria i tancava el pas del camí ral de Barcelona a Cardona. Les dues torres estan separades, defensant els dos extrems del conjunt.

Ens dirigim cap el Turó de Collbaix, punt on l’altiplà es trenca cap al Pla de Bages, guanyant alçada suaument pel Pla dels Manresans. Al petit collet de Collbaix fem potser el tram més espectacular, tant visualment, bones panoràmiques del Massís de Montserrat i el Pla de Bages, com per la velocitat amb què perdem alçada fins al pla.

Per senders i pistes arribem fins a la C-25. A l’altra banda sembla que el camí és perd. Cal fer un curt tram pel camp per enllaçar amb un pont que travessa la via del tren i que continua amb un sender que ens connecta amb els barris dels afores de Manresa.

Setembre de 2015

Ermita de Sant Francesc. Portal de Berga de Santpedor. Els Manxons. Ruta de la Sal. Capella de Sant Joan de Jaumandreu. Les Torres de Fals. La Maçana de Fals