Bages BAG 048_Callús

Espai d’Interès Natural de la Serra de Castelltallat

Callús – Can Cavaller – Antius – Can Torres – Font de Costafreda – El Soler Nou – El Junyent – Boixeda – Canet de Fals – Sant Joan de Cal Jaumeandreu – Callús
Mapes Comarcals de Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Volta a la Serra de Castelltallat. Ruta de les tines oblidades.

Restes de tines, exponents d?un clar passat vitivinícola, colònies tèxtils del Cardener i masos abandonats com fortaleses escampats pels vessants de la serra de Castelltallat conformen una bonica ruta no exempta de trams exigents físicament.

Restes de tines, exponents d’un clar passat vitivinícola, colònies tèxtils del Cardener i masos abandonats com fortaleses escampats pels vessants de la serra de Castelltallat conformen una bonica ruta no exempta de trams exigents físicament.

Iniciem la ruta al marge dret del Cardener per una pista que, paral·lela al riu i passant pel bosc del Filador, un espai natural de bosc de ribera, ens porta fins a Can Cavaller. Com d’altres fàbriques i colònies al llarg del Cardener, Can Cavaller s’aixeca vora la gran casa pairal i un antic molí que probablement es remunta al segle X.

Pugem fins a les Tines de Manxons, al costat de la carretera, continuant per una pista a la dreta. Arribem fins a l’antiga colònia tèxtil d’Antius fundada al 1875 i tancada al 1993. Com totes les colònies industrials, disposava de serveis per als seus treballadors com per exemple botiga, sala de ball, escola, església o la fonda.

Continuem a l’altra banda del Torrent de Cal Mateu i seguint la senyalització de GR pugem fins al mas Can Torres amb una petita ermita adossada. Voltem la serra de Costafreda i, a l’altra banda, tenim bonica panoràmica de Súria que contrasta amb l’explotació de les mines de sal i la muntanya artificial de les restes materials no aprofitables que a la llarga esdevindran un greu problema mediambiental.

Ciclant pel vessant est de la Serra de la Sala ens trobem amb una agradable sorpresa al lloc conegut com a Font de Costafreda: les runes d’un antic mas on encara podem veure les restes d’un mínim de cinc tines per guardar la producció de raïm.

Una mica més enllà iniciem la pujada a la Serra de Castelltallat per la cara nord. Una dura ascensió deguda a les fortes rampes que trobem per salvar el desnivell que ens porta a la part alta. Pel camí, bones vistes de la vall i el castell de Coaner i, en dies clars, del Prepirineu del Solsonès i el Berguedà. Sorprenen també les restes d’antics masos, autèntiques fortaleses, ubicats en cadascun del turons que separen les valls que cauen cap a la riera de Coaner.

Passat el mas la Rovira, que ens queda per sota, passem a l’altra banda de la Serra de Castelltallat. Continuem pujant un curt tram i per una pista desdibuixada a l’esquerra arribem a la carretera que puja des de Sant Mateu de Bages.

Iniciem el descens cap al pla del Bages, primer carenant i a continuació per una pista precària a la vall del Torrent de Junyent. Passat el mas el Junyent continuem el descens, ràpid i agradable, encaixats al fons de la vall i flanquejats pels pronunciats vessants del Pla del Soler i el Pla del Valent.

Sortint de la vall ens desviem a l’esquerra travessant el Torrent de la Vall del Puig; la pista ressegueix el perfil de la part baixa del Pla del Valent i baixa de cop al Torrent de Fontanet. A l’altra banda, continuem per un corriol fins la Boixeda. Continuem per una pista desdibuixada que ens porta fins a un camp i, a l’altra banda, trobem la pista que baixa fins a Can Serra, als afores de Canet de Fals.

Una bona pista ens porta fins a les vinyes de Jaumeandreu. Passada l’ermita de Sant Joan, ens desviem a l’esquerra seguint la Ruta de la Sal. Deixem la pista principal per una a la dreta que baixa per la feréstega vall del Torrent de Jaumeandreu fins al poble de Callús.

Maig de 2013

Tines de Manxons. Tines de la Font de Costafreda. Castell de Coaner. Ermita de Sant Joan