Bages BAG 049_Sant Joan de Vilatorrada

Pla de Bages. Sèquia de Manresa. Espai natural dels Aiguamolls de la Bòbila de Santpedor. El Cardene

Sant Joan de Vilatorrada – Sant Iscle i Santa Victòria – Aiguamolls de la Bòbila – Santpedor – Vallbona – Castell de Gotmar – Callús – Sant Joan de Vilatorrada
Mapes Comarcals de Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:fàcil

Voltant pel Pla de Bages

Volta planera que seguint la Sèquia de Manresa ens porta per camps de regadiu fins als Aiguamolls de la Bòbila de Santpedor. Torna al punt pel marge dret del Cardener passant pel poble de Callús

Sortim del Centre Cultural Sala de Cal Gallifa, una antiga fàbrica que forma part del patrimoni del poble, per un sender que marxa per la dreta del Cardener en direcció al Parc de l?Agulla i enllaçant pistes que transcorren entre camps de regadiu ...

Sortim del Centre Cultural Sala de Cal Gallifa, una antiga fàbrica que forma part del patrimoni del poble, per un sender que marxa per la dreta del Cardener en direcció al Parc de l’Agulla i enllaçant pistes que transcorren entre camps de regadiu del barri del Poal.

Travessem la carretera de Santpedor, a l’altra banda evitem una finca tancada per la dreta, encara que ens obliga a travessar un camp per enllaçar amb el camí que marxa en paral·lel a la Sèquia de Manresa, un canal de regadiu de 26 km de longitud que és una de les obres d'enginyeria més importants fetes al Bages durant l'Edat Mitjana. Aquest canal, projectat amb una extraordinària visió de futur, va servir per acabar amb els problemes de sequera a la ciutat i encara actualment aporta un cabal d'aigua suficient per abastir Manresa

Durant el trajecte pel canal passem per l’església de Sant Iscle i Santa Victòria situada sobre un turó al bell mig de terres majoritàriament planes. L'església manté l'estructura original que correspon a un temple alçat al segle XII. Arribant a Santpedor trobem els Aiguamolls de la Bòbila, que ocupen un espai de transició entre els límits del casc urbà i la zona agrícola. Els Aiguamolls tenen el seu origen en l'extracció d'argiles que realitzava una bòbila instal·lada en aquest indret. El buidatge del terreny va fer aflorar les aigües freàtiques o del subsòl que al pla de Bages circulen molt a prop de la superfície.

Sortim de Santpedor pel Portal de Berga, porta d’entrada de l’antiga muralla medieval, i continuem cap a la urbanització del Mirador de Montserrat, des d’on prenem el Camí de Vallbona. Al mas enfilem cap un turó des d’on baixem a la Riera de Vallverd seguint la pista en paral·lel a la mateixa fins que aquesta mor en el bonic Toll de la Por, malgrat la poca transparència de l’aigua. Un corriol a l’esquerra ens permet passar per damunt del saltant d’aigua i connectar amb una bona pista que ens porta fins a Callús passant pel Clot de les Ànimes i el Castell de Gotmar o de Callús.

Per arribar a Callús, ho fem per la fàbrica de Can Cavaller, a l’altra banda de la carretera que trobem baixant del castell. Sempre per la dreta del Cardener enllacem amb un bonic sender que el perfila durant un curt tram.

Enllaçant pistes i algun sender ens enfilem cap a la base del turó del Pla de Montconill, des d’on gaudim de tota la ruta que hem fet pel Pla de Bages abans de caure definitivament per una pista ràpida a Sant Joan de Vilatorrada.

Abril de 2014

Sèquia de Manresa. Sant Iscle i Santa Victòria. Aiguamolls de la Bòbila de Santpedor. Tolls de la Por, de Fontcoberta i del Xuclador. Castell de Gotmar. Can Cavaller i el Bosc del Filador