Maresme MAR 004_Pineda de Mar

Parc del Montnegre i el Corredor. Serra de Miralles. Espai Natural Protegit del Riu i Estanys de Tor

Pineda de Mar — Sant Pere de Riu — Sant Miquel de Valmanya — Tordera — Palafolls — Malgrat de Mar — Pineda de Mar
Mapes Comarcals de Catalunya. Maresme. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Volta al Turó Gros de Miralles

El plaer de pedalejar a la primavera amb una ruta que des de Pineda de Mar s'endinsa al Parc del Montnegre i el Corredor en un ambient típic de muntanya mediterrània i, posteriorment, a l?Espai Natural Protegit del Riu i Estanys de Tordera que ens porta de les hortes que omplen el fèrtil delta del riu fins a la seva desembocadura, des d'on tornem a el punt inicial seguint la línia de costa.

Sortim del poble pedalant per qualsevol de...

El plaer de pedalejar a la primavera amb una ruta que des de Pineda de Mar s'endinsa al Parc del Montnegre i el Corredor en un ambient típic de muntanya mediterrània i, posteriorment, a l’Espai Natural Protegit del Riu i Estanys de Tordera que ens porta de les hortes que omplen el fèrtil delta del riu fins a la seva desembocadura, des d'on tornem a el punt inicial seguint la línia de costa.

Sortim del poble pedalant per qualsevol dels marges de la Riera de Pineda pel camí d’Hortsavinyà. Abans de desviar-nos cap a Sant Pere de Riu trobem el conegut Pont del Diable, en realitat un aqüeducte datat del s. XVII que connectava els molins de can Bauveta i Castellar. Forta pujada alleujada pel ferm enquitranat cap a l’església de Sant Pere de Riu, un temple que manté l'estructura romànica d'una nau amb absis semicircular i l'accés al mur de migdia. A tocar hi ha també un petit comunidor, espai que s’emprava per fer cerimònies religioses relacionades amb les collites.

Continuem guanyan alçada. Una mirada a la nostre esquena ens permet gaudir d’una bonica panoràmica de la sortida de la vall amb el mar i el poble costaner de fons. Ens endinsem de ple en el típic bosc mediterrani on predomina l’alzina surera i el pi pinyoner pedalant tota l’estona sobre un terra de sauló ben compactat i còmode per l’obaga del Turó d’en Buc de les Nogueres i la serra de Coll de Porc fins a l’església de Sant Miquel de Valmanya. Aquesta petita església s'albira entre el paisatge, amb el campanar de dos cossos de torre quadrada, més antic, que fa costat per simetria entre l'habitatge del sagristà a l'esquerra i la senzilla façana emblanquinada de la capella.

Seguim sempre per la carena fins perdre alçada cap a la vall del Riu Tordera. Al centre històric de Tordera es trova l’església de Sant Esteve de curiós campanar ja que la part baixa és d'estil preromànic, la part mitjana romànica del segle XI, i la part alta és un afegit d'estil gòtic del segle XVI.
Continuem la ruta per l’Espai Natural Protegit del Riu i Estanys de Tordera seguint el camí del Passeig fluvial, a vegades interromput, que pel marge dret ens portarà fins la desembocadura del riu. L’antic delta és una zona fèrtil com demostra la gran extensió dedicada al conreu de vegetals. La desembocadura forma una llacuna aïllada del mar per un braç de sorra i còdols, i constitueix un espai d'elevat interès, especialment per les aus migratòries, que utilitzen la zona com a punt de repòs i refugi. El paisatge d’aquest espai protegit es caracteritza pel predomini de la vegetació pantanosa i de ribera amb matoll, herbassars, canyissars, etc

Des de la desembocadura desfem un tram de camí per continuar pel camí de Malgrat de Mar i baixant de nou cap al mar entre horts arribem sempre seguint la línia de costa fins al punt de sortida.

Març de 2020

Pont del Diable. Sant Pere de Riu. Sant Miquel de Valmanya. Sant Esteve de Tordera