Selva SEL 030_Maçanet de la Selva

Parc del Montnegre i el Corredor. Puig Marí. Serra de Godall. Serra de Clopers. Turons de Maçanet

Maçanet de la Selva — Tordera — Hostalric — Massanès — Collet de Cal Mascle — Maçanet de la Selva
Mapa digital Comarcal. La Selva. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

De Maçanet de la Selva a Hostalric

Ruta que ens connecta amb la vila d'Hostalric que conserva quasi en la seva integritat un dels llegats monumentals més notables de l'època medieval catalana. Durant el trajecte d?anada i tornada, el camí ens regala generoses panoràmiques des del Puig Marí, paratges singulars com el de L?illa del riu Tordera, els frondosos boscos del Montnegre, el dolmen de Fogars de la Selva o els solitaris indrets a cavall entre el Montseny i les Guilleries.<...

Ruta que ens connecta amb la vila d'Hostalric que conserva quasi en la seva integritat un dels llegats monumentals més notables de l'època medieval catalana. Durant el trajecte d’anada i tornada, el camí ens regala generoses panoràmiques des del Puig Marí, paratges singulars com el de L’illa del riu Tordera, els frondosos boscos del Montnegre, el dolmen de Fogars de la Selva o els solitaris indrets a cavall entre el Montseny i les Guilleries.

Iniciem la ruta a la plaça on hi ha l'església de San Llorenç al centre de la població. Anem a buscar una ruta senyalitzada com Ruta dels Turons que seguint una pista forestal a l’altra banda de l’autopista ens pujará suaument entre boscos joves i camps de conreu al turó de Puig Marí, on trobarem una torre de telegrafia òptica civil del s.XIX que ha estat rehabilitada recentment. Les vistes des del turó son magnífiques: la desembocadura de la Tordera amb el mar al fons, els relleus del Montnegre, Turó de l’Home i les Agudes del Montseny, els relleus de les Guilleries amb el seu cim més alt, de la Tordera amb el mar al fons, els relleus del Montnegre, Turó de l’Home i les Agudes del Montseny, els relleus de les Guilleries amb el seu cim més alt, el Puig de Sant Miquel de Solterra o de les Formigues, el Massís del Canigó, la Plana de la Selva limitada al nord pel massís de les Gavarres i, tancant el cercle, la Serra de Cadiretes. Un espectacle visual sensacional que justifica plenament la pujada al turó

Deixem Puig Marí per un sender que ens connecta amb un bellíssim trajecte que per pistes de sauló flanquejades per suredes ens portarà fins a Tordera enllaçant turons de suggestius noms com Turó de la Bandera o Turó de la Dona Morta, un plaent viatge amb bones vistes de la desembocadura del riu i els relleus que l’emmarquen, i prop de Tordera, en sorprèn agradablement l’Espai d’interès natural de L’illa del riu Tordera, una illa fluvial on l’aigua del riu, prèviament depurada, es porta fins aquest punt on s’ha creat una llacuna d’infiltració per garantir la recàrrega de l’aqüífer i la millora ecològica de l’espai.

A Tordera continuem pel marge dret de la Tordera, també conegut com a Passeig fluvial de la Tordera, que ens porta al polígon del Pla de la Julia, totalment en obres pels desperfectes causat pel riu amb el Glòria. A la sortida del polígon ens desviem a l’esquerra, travessem el pla i la riera i seguim per la pista que marxa a l’altra banda del turó. Travessem una urbanització i la carretera BV-5122, punt on iniciem l’ascensió al Turó Gros de Torre Negra, prop de la cantera de Can Savoia. Ens endinsem al Parc del Montnegre i el Corredor que ens regala boniques imatges de les valls i relleus de boscos frondosos on predominen l’alzina surera i el pi pinyer.

Assolit el cim del turó iniciem una ràpida baixada passant pel casal de can Col, els orígens del qual es remunten al segle XII encara que la casa actual, força malmesa i en procés d'enrunament, respon a una reforma del segle XIX d'una estructura original dels segles XVI-XVII, per visitar el dolmen Fogars de la Selva, uns metres enllà de la casa. Baixem definitivament al fons de la vall drenada per la Tordera continuant per la dreta de l’autopista per arribar a Hostalric.

La vila d'Hostalric, lloc de pas del camí ral entre Barcelona i França i capital del vescomtat de Cabrera, conserva quasi en la seva integritat un dels llegats monumentals més notables de l'època medieval catalana i està presidida per la imponent fortalesa militar. El cos d'aquest ric patrimoni arquitectònic es materialitza en emblemàtics i singulars elements com la Torre dels Frares, la Torre del Convent, el recinte murallat, el Portal de Barcelona, la Cova del Relliguer o la Fortalesa.

Deixem Hostalric pel Portal de Barcelona, una de les quatre entrades al recinte emmurallat i una de les imatges icòniques de la vila. Marxem cap a Maçanes ubicat dalt la carena d’un petit serrat, tot i que no hi acabem d’arribar; a les envistes del poble llueix d’entre el paisatge verd, el blanc immaculat de la seva església. Una cosa semblant passa amb el nucli de Sant Feliu de Buixalleu que identifiquem dalt d’un serrat des de la vall de Maçanes, un petit agrupament de cases entorn l’església amb el campanar despuntat cap al cel al bell mig d’un densa massa forestal amb la singular silueta del Turó de l’Home de fons que sembla obstinat a ser el far i guia de la ruta. Atenció, just passat cal Molins, un mas vora la carretera, hem de continuar per una pista, a l’inici herbosa, que s’endinsa a la frondosa Serra de Clopers i ens puja còmodament al collet de Can Mascle i , des d’aquí, a la carretera de la urbanització La Fornaca.

Just entrar a la urbanització prenem una pista flanquejada per til·lers. Després d’un curt tram planer, sobtadament el camí davalla per forts pendents al fons de la vall regada per la Riera de l’Esparra, guardada pel Santuari de la Mare de Déu d'Argimon que veiem coronant un turó rocós. Pedalem per una bonica esplanada coberta d’esvelts pollancres matemàticament alienats entre sí que recorrem riera avall fins trobar la carretera i la Riera de Santa Coloma. Després d’un curt tram de carretera travessem la via del ferrocarril i travessem la sèquia de Sils pel Pont Vell de Maçanet de la Selva construït al segle XVIII a tocar de les restes d’un altre pont més antic, d’origen probablement medieval, també conegut com a Pont Vell i, popularment, com a Pont del Dimoni.

Seguint la senyalització d’una ruta de btt arribem al punt de sortida passant per la Torre de Marata, un casal fortificat i emmurallat, d'estil gòtic, en el qual destaca la torre de defensa.

Gener de 2022

Hostalric. Espai d’interès natural de L’illa del riu Tordera.