Cerdanya CER 024_Pi

Parc Natural Cadí-Moixeró. Muntanya de Pi. Serra de Gavarret. Serrat de l’Avetosa

Pi — Nèfol — Santa Magdalena — Coll Baixer — Coll de Jovell — Refugi de Gònec — Cortariu — Nas — Pi
Mapes Comarcals de Catalunya. Cerdanya. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Tocant el Comabona. Les Valls de la Serra de la Moixa

Bellíssima sortida. Un sorprenent viatge pel muntanyam i les valls de la vessant nord de la Serra del Moixeró. Una d?aquelles rutes que donen sentit a la BTT. Camins i senders sense excessives dificultats tècniques per paratges encisadors vestits de boscos humits, envoltats d?una aureola màgica de colors i boirines a les fresques matinades de tardor. Arbres arrapats a les verticals parets calcàries i agrestes de la cara nor...

Bellíssima sortida. Un sorprenent viatge pel muntanyam i les valls de la vessant nord de la Serra del Moixeró. Una d’aquelles rutes que donen sentit a la BTT. Camins i senders sense excessives dificultats tècniques per paratges encisadors vestits de boscos humits, envoltats d’una aureola màgica de colors i boirines a les fresques matinades de tardor. Arbres arrapats a les verticals parets calcàries i agrestes de la cara nord de la Serra de la Moixa. Camins extremadament bonics que creen addicció a la natura i a la bicicleta.

La ruta remunta per la vall d’Ingla i salta a la vall del Torrent de Pi pel Coll de Jovell, pedalant per un bonic sender que hàbilment sorteja les abruptes parets de la Roca Foradada connectant amb la pista que duu al refugi de Gònec. Un llarg sender que transita per la part alta de l’esquerpa vessant oriental del Serrat de l’Avetosa ens deixa de nou als encontorns de Pi, on podem arribar-hi directament, opció curta o després de passar per Nas, opció que proposem.

Sortim de Pi remuntant per la vall d’accés al refugi de Gònec. La deixem quan trobem l’antic camí de ferradura que enllaçava amb el nucli de Néfol, ara convertit en un corriol que transita per un túnel de vegetació de ribera, humit i frondós que motiva cada pedalada que fem. A Nèfol una bonica pista enllaça amb santa Magdalena. Els dos nuclis estan enfilats lleugerament sobre la plana de Bellver, un balcó natural voltat de bucòlics prats i un excel·lent mirador sobre la vall del Segre, la Serra del Moixeró i les serres del Pirineu que la tanquen pel nord.

Baixem a la bonica vall d’Ingla que comencem a remuntar. Deixem a l’esquerra la pista que puja al refugi dels Cortals i guanyem alçada per una pista que puja a Coll Baixer. A mesura que ens elevem s’amplifica l’esplendor de la vall, tancada per un angost estret a la sortida i per les muntanyes del Moixeró a la seva capçalera. Amarats d’una gran massa forestal fem un bonic flanqueig que ens porta fins a Coll de Jovell.

Iniciem un emocionant tram per un sender que puja per la vessant oriental de la Muntanya de Pi i posteriorment, en un coll netejat d’arbreda, canviem de vessant per un sender que marxa sense perdre alçada fins trobar la pista que puja de Pi. El trajecte és realment fascinant, sobre tot quan sobtadament el bosc ens deixa entreveure els relleus rocosos de la capçalera de la vall de Pi, una morfologia dominada per parets verticals colonitzades tímidament per l’arbreda que creix entre les escletxes aferrissadament.

A l’auster refugi de Gònec, on arribem per la pista esmentada que puja de Pi, comença un seductor i fascinant trajecte que afegeix nous atractius a la ruta. Un llarg sender sense dificultats tècniques, emboscat i amb trams aeris espectaculars, extremadament bonic i colpidor recorre la vessant oriental de la serra donant sentit a la pràctica de la BTT. El sender ens deixa al mas de Cortariu on podem retallar la ruta per la pista que surt a l’altra banda.

Per arribar a Nas, prenem al principi un camí carreter que baixa als camps que es despleguen a banda i banda del torrent de Cortariu. A l’altra banda del rec, un corriol que travessa pel mig dels camp ens connecta amb la pista que duu al poble. Seguint el PR en direcció a Bellver, baixem de nou al torrent i al final de la pujada, trobem la desviació que duu a Pi. Un bon mirador d’increïbles vistes per fer una última ullada a les planes al voltant de Bellver de Cerdanya, els cims pirinencs que la tanquen al nord i als variats relleus de la Serra del Moixeró. Una ruta imperdible, apta per tothom amb una mica de condició física.