Ripollès RIP 010_Sant Joan de les Abadesses

Serra Cavallera. Taga

Sant Joan de les Abadesses – Ripoll – Coll de Jou – Pardines – Coll de Pal – Ogassa – Sant Joan de les Abadesses
Mapa digital comarcal. Ripollès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Des de l?estació de tren agafem la Ruta del Ferro que aprofita el traçat de l?antiga via de tren en direcció a Ripoll. La deixem quan arribem al polígon situat als afores de Ripoll per anar a buscar un curt tram de la carretera en direcció a Sant Joan de les Abadesses. Voltem la rotonda i agafem una pista a la dreta amb senyals de GR. La deixem per una pista a la dreta que passa per sota del canal. Deixem aquesta pista quan en trobem una de menys clara a l?esquerra en un revolt tancat. Despré... Des de l’estació de tren agafem la Ruta del Ferro que aprofita el traçat de l’antiga via de tren en direcció a Ripoll. La deixem quan arribem al polígon situat als afores de Ripoll per anar a buscar un curt tram de la carretera en direcció a Sant Joan de les Abadesses. Voltem la rotonda i agafem una pista a la dreta amb senyals de GR. La deixem per una pista a la dreta que passa per sota del canal. Deixem aquesta pista quan en trobem una de menys clara a l’esquerra en un revolt tancat. Després de diverses ziga-zagues arribem al final de la pista on prenem un petit corriol que trobem a la nostra dreta i que ressegueix la carena en pujada. A la part alta, el sender continua a la dreta, ara en baixada. Anem a parar a un altre sender amb senyals vermells, a l’esquerra, i el seguim. Anem a parar a una pista que acaba en un petit coll amb torres elèctriques on continuem per la pista que baixa a la dreta fins al Torrent de Can Maiols. Passat el torrent ens desviem a la dreta fins a trobar la pista que, a la dreta també, porta a Sant Julià de Saltor. Continuem sempre per la pista principal que recorre la vall fins a Can Maiols. A partir d’aquí la pista salva amb elegància les parets calcàries que tanquen la vall.

Atenció: deixem la pista abans d’arribar a Sant Julià de Saltor, després de diverses llaçades, quan trobem, en un revolt tancat, una pista secundària a la dreta amb senyals de GR. Aviat la pista es converteix en un corriol que ens porta sense problemes fins a l’obert Coll del Vent. Aquí deixem el GR i anem a buscar, a l’esquerra, el sender que ens porta fins al Coll de la Tuta: el petit corriol, amb senyals blaus, alterna trams ciclables amb altres que s’han de fer a peu, i de vegades força espectaculars i aeris. Al coll trobem la pista que puja des del fons de la vall i que, a l’esquerra, ens porta fins a Coll de Jou.

Iniciem el descens fins al càmping de Pardines, tram on cal extremar l’atenció a l’orientació. En un primer tram flanquegem en còmoda baixada la cara est del Taga, però atenció, deixem la pista encimentada en un revolt tancat quan aquesta canvia de direcció. Hem de desviar-nos a la dreta baixant entre els prats per anar a buscar una pista no visible que trobem a la part baixa, a la dreta, i que ens porta fins a una espècie de repetidor situat després del Coll de la Pera. Al coll trobem una pista a la dreta i la seguim. Aviat la pista es converteix en un sender pel desús i després es torna a transformar en pista (hi ha marques vermelles que ens ajuden a orientar-nos). En un altre revolt tancat i amb un rètol que indica Vall de Ribes, deixem la pista, ens desviem a la dreta i anem a buscar el corriol que veiem a l’altra banda del prat. Sense perdre alçada ens endinsem al bosc. El petit sender amb senyals vermells desemboca en un prat on trobem una pista, que seguim. Trobem una nova pista i l’agafem en baixada, i ja no parem fins al càmping.

Baixem fins a la riera del Segadell i, just passada, ens desviem per la pista de la dreta. Deixem una falsa pista a la dreta abans de trobar les fortes rampes que pugen fins a Santa Magdalena de Puigsec. Passada l’ermita ens desviem a la dreta deixant a l’esquerra l’entrada del mas Puigsec. Deixem una pista a la dreta i comencem a pujar per paratges idíl•lics fins a les Cabanes de la Mosquetosa. A partir d’aquí la pista flanqueja pel Pla del Gorg en direcció a la Collada Verda i el Coll de Pal, clarament visibles en dies sense boira. Quan la pista s’acaba hem de continuar a peu, arrossegant la bici per salvar el desnivell que ens separa de Coll de Pal, situat a la nostra dreta i al SE. La manera més còmoda de fer-ho és pel costat esquerre del rierol del Clot de Portoles.

Des del coll baixem seguint senyals de GR fins a un abeurador on trobem una pista que agafem. Al cap de poc la pista de muntanya perd alçada ràpidament i es transforma en una pista encimentada que ressegueix els Cingles de la Picola fins al petit nucli de Sant Martí de Surroca. Continuem perdent alçada baixant cap a Ogassa, però ens desviem en un trencant a la dreta indicat com a Mil Colinas i Can Coll. Remuntem pràcticament fins a un petit coll, però ens desviem quan trobem una pista a l’esquerra amb senyals clars de PR, un cercle blanc amb un punt verd al mig.

Només cal seguir amb atenció aquests senyals del PR per arribar de nou a Sant Joan de les Abadesses. El PR flanqueja primer per pista, seguidament la deixem per un corriol poc visible que s’endinsa en el bosc per l’esquerra. Desemboquem en una pista que seguim a la dreta. Continuem recte en el trencant que trobem al cap de pocs metres. En un revolt tancat anem a l’esquerra i seguidament prenem el corriol que hi ha a la dreta. Des d’aquí la baixada fins a Sant Joan de les Abadesses no té pèrdua. Una baixada digna per al final d’una ruta magnífica.

Autor: Albert Bosch
Maig 2005

Santa Magdalena de Puigsec.

Mapa Comarcal de Catalunya. Ripollès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).