Pallars Sobirà PAS 025_Rubió

Parc Natural de l’Alt Urgell. Torreta de l’Orri

Rubió — Port del Cantó — Guils del Cantó — Canturri — Casa Forestal de Pallerols — Pla Muntaner — Refugi Comes de Rubió — Rubió
Mapes Comarcals de Catalunya. Pallars Sobirà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Pla Muntaner: un paradís amb vistes.

La ruta gaudeix de dos llocs excepcionals a nivell paisatgístic: a l?inici de la travessa entre Port del Cantó i Guils de Cerdanya pedalant per prats d?alta muntanya de bellíssima factura seguint la carena que enllaça petits turons que ens obsequia amb magnífiques vistes de l?entorn més immediat, i el Prat Muntaner, un un espai obert de bellesa impecable amb extenses panoràmiques que colpegen fortament tots els sentits

Deixem...

La ruta gaudeix de dos llocs excepcionals a nivell paisatgístic: a l’inici de la travessa entre Port del Cantó i Guils de Cerdanya pedalant per prats d’alta muntanya de bellíssima factura seguint la carena que enllaça petits turons que ens obsequia amb magnífiques vistes de l’entorn més immediat, i el Prat Muntaner, un un espai obert de bellesa impecable amb extenses panoràmiques que colpegen fortament tots els sentits

Deixem el petit nucli de Rubió per la pista que duu al Refugi de les Comes de Rubió per deixar-la tot seguit per una pista que creua el barranc del mateix nom i que ens deixa a l’ampla collada de Port del Cantó que separa les comarques d’Alt Urgell i Pallars Sobirà. S'havia anomenat Coll de la Pedra del Cantó per una pedra dreta, actualment desapareguda, identificada com un menhir de més de 4.000 anys d’antiguitat que marcava un punt de pas i pastures entre les dues comarques. Un grup de veïns dels dos vessants del port del Cantó, han col·locat simbòlicament al mateix punt una pedra de les mateixes característiques i mides que l’original.

Continuem per una pista que duu a Coll de Pratprimer, punt d’inici d’un excel·lent trajecte d’espais oberts per prats d’alta muntanya de bellíssima factura seguint la carena que enllaça petits turons que ens obsequia amb magnífiques vistes de l’entorn més immediat: Serra de Taús i el cim que la corona, les Piques, i també cap a les serres de Monturull, Cadí i Port de Comte. La proposta baixa a Guils del Cantó passant per can Cargol on hi ha una tanca d’entrada, en principi oberta o així la vàrem trobar, al camí que arriba de Guils; us passem també l’opció més llarga però segura que connecta també amb Guils del cantó.

Deixem a la dreta el singular i bonic poble de cases que creixen esglaonades en un pendís al fons del qual s’insinua un barranc marcat per l’abrupte esperó rocós de Cap de Roc que imprimeix caràcter a la sortida de la vall per on flueix el riu de Guils, remuntant fins trobar de nou la carretera que seguim fins a l’Àrea d’Esbarjo de Guils on hi ha un excel·lent mirador d’amplíssimes panoràmiques.

La carretera ens porta fins al trencant que duu a Canturri, una caseria o veïnat pertanyent com molts d’altres de la zona al municipi de Montferrer i Castellbò, i a l’idíl·lic indret on s’ubica la Casa Forestal de Pallerols, una antiga casa reconvertida en refugi de muntanya amb un rierol que llisca tranquil per un prat voltat de bosc.

Deixem la pista que duu a Sant Joan de l’Erm per una a l’esquerra que ens puja fins la mateixa base de la Torreta de l’Orri. Un trajecte deliciós acompanyat d’un autèntic bany de bosc, ara que està tant de moda aquest terme, que ens deixa a Pla Muntaner. Si fins aquest moment el viatger ha estat totalment embolcallat d’arbreda amb poques oportunitats de gaudir de l’entorn paisatgístic que ens envolta, quan arribem a aquest paratge de prats d’alta muntanya, un espai obert de bellesa impecable, les panoràmiques que ens envolten ens colpegen fortament tots els sentits: la Torreta d’Orri a tocar, els relleus del Pirineu andorrà i, si ens acostem cap a migdia fins a les singulars formes rocoses del cim de Los Collets, gaudirem de serres prepirinenques com Port de Comte, Boumort o la propera Serra de Taús entre d’altres.

Desfem el camí del prat i iniciem el tram final de la ruta que ens portarà a Rubió. Continuem per la pista que baixa a una ampla collada des d'on seguim baixant fins a Rubió passant pel bucòlic lloc on s'ubica el Refugi de les Comes. Juliol de 2021