Garraf GAF 002_Sant Pere de Ribes

Parc del Garraf. Turo de la Trinitat. Serra de la Costa.

Sant Pere de Ribes — Collet de la Fita — Vallcarca — Campdàsens — Coll de can Lluçà — Collada de Vallgrassa — Plana Novella — Jafra — Sant Pere de Ribes
Mapes Comarcals de Catalunya. Garraf. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Temps:4 h min
Dificultat:fàcil

Monestir budista del Garraf i el despoblat de Jafra.

Ruta atractiva que s?endinsa al Parc del Garraf per la part més propera a la costa i ens permet descobrir l?essència del massís del Garraf, que va des dels paisatges degradats per les pedreres existents als bucòlics assentaments humans com Campdàsens. Durant el trajecte dos interessants llocs: el temple budista que ocupa el Palau Novella, una antiga casa indiana, i el despoblat de Jafra.

Iniciem la ruta marxant...

Ruta atractiva que s’endinsa al Parc del Garraf per la part més propera a la costa i ens permet descobrir l’essència del massís del Garraf, que va des dels paisatges degradats per les pedreres existents als bucòlics assentaments humans com Campdàsens. Durant el trajecte dos interessants llocs: el temple budista que ocupa el Palau Novella, una antiga casa indiana, i el despoblat de Jafra.

Iniciem la ruta marxant cap al sud des de davant la monumental església de Sant Pere construïda a principis del s. XX. Darrera una gasolinera surt el sender que recorre la llera del riu Jafra que remuntem un tram. Un bonic trajecte que deixem per la pista que duu a la urbanització Mas Alba des d’on assolim per pista asfaltada el Collet de la Fita.

Seguim una bona pista immersos per una pineda frondosa tenyida de pols blanca fruit de la manca de pluja que ho netegi. Aviat ens desviem per una pista a la dreta que recorre un contrafort que s’adreça cap el mar des d’on tenim, quan la vegetació ho permet, una bona panoràmica del nucli de Sitges. De sobte, el blau intens del mar realça la silueta de l'ermita de la Trinitat, antiga capella marinera que constitueix un petit mirador sobre la costa del Garraf. Des de la seva magnífica ubicació es pot abastar, a part del territori que ens envolta, la línia dels relleus prelitorals i els límits muntanyosos del país cap al sud-oest, els Ports.

Deixem aquest lloc per un sender amb senyalització GR que ens baixa fent llaçades a Vallcarca, un nucli de població, ara abandonat, que antigament acollia els treballadors de les instal·lacions industrials de la fàbrica de ciment Fradera (1903), les pedreres veïnes, les portuàries i les de l'estació de Renfe. Actualment tot aquesta vall esta força degradada per dues vastes pedreres i una enorme fàbrica de ciment a tocar del port que contrasta fortament amb la bellesa del territori del Parc. El port fou construït l'any 1913 per donar sortida als materials de la fàbrica de ciment. EIs vaixells mercants que ancoraven al port portaven ciment a les Illes Balears i també a molts llocs de la costa de la Península. Amb el ciment de Vallcarca es varen construir els embassaments de Susqueda i de Sau, així com molts edificis de la Universitat de Barcelona. Tot el conjunt te l’aparença que hom s’imagina quan pensa en un futur poc optimista.

Aviat però aquesta descoratjadora imatge queda esvaïda quan remuntem per l’antiga carretera de bellíssima factura de Campdàsens. Un cop al pla de Campdàsens, una gran dolina que ha estat habitada des del temps dels ibers i actualment ocupada per vinyes, tornem a gaudir novament del paisatge del Parc del Garraf. De camí al nucli passem per Ca n’Amell, una masia amb aspecte de fortalesa degut a la torre medieval de defensa que hi te adossada.

Arribem a Campdàsens, un petit nucli de cases, una capella del segle XIX i una torre quadrangular de defensa d'origen romànic. Un lloc paradisíac, envejablement soliu i bell, tot i que el subministra d’aigua depèn de la pluja. Remuntem fins al Coll de can Lluçà des d’on tenim una magnifica imatge d’aquesta plana alta i els relleus circumdants emmarcats per una immensa mar blava. A partir d’aquí entrem al cor del massís del Garraf. El paisatge que ens envolta està format per abruptes relleus calcaris de elevació modesta, pràcticament nus d’arbreda, amb antics bancals que demostren la ocupació humana del massís en temps passats.

Assolit el Coll de Valgrassa iniciem un bonic descens, encaixats al Fondo del mateix nom, que ens porta al Monestir budista del Garraf, una comunitat contemporània instal·lada al 1996 al Palau Novella, una antiga casa d'indians que construí en Pere Domenèch i Grau -natural de l'illa Cristina i resident a Cuba- on hi havia l’antiga masia Plana Novella de la família Raventós. L’Edifici es força eclèctic i té en el seu interior una sèrie de decoracions interessants com pot ser una sala neoàrab. Exteriorment imita un fortí amb un mur alt, amb garites a les cantonades i als costats de les portes.

Seguim el GR per una ample i còmode pista que duu al poble abandonat de Jafra. Actualment es molt difícil transitar pels antics carrers pel risc d’esfondrament de les antigues construccions. Si que podem jugar a imaginar-nos com era aquest lloc en el segle XVII, quan era la capital d’una baronia. Al poble, hi vivien els membres de la família Catà, i més tard -en els segles XVIII i XIX- els Papiol, una família benestant molt coneguda a la veïna localitat de Vilanova i la Geltrú. Després d’un període de revifalla entre el 1850 i el 1920, durant i després de la Guerra Civil Espanyola, va anar despoblant-se de nou, i es van mantenir actives només algunes masies aïllades, que van anar quedant abandonades a mitjan segle XX, quan la vida al territori del Parc del Garraf no era gaire fàcil. Ara tan sols resten dempeus alguns murs de la casa del baró, la dels masovers, la del rector i l’antiga església de Santa Maria de Jafra, molt malmesa però en procés de restauració.

Des del despoblat continuem amb el GR que ens portarà per un sender que recorre el Fondo de Jafra, no sempre fàcil damunt la bicicleta, als afores de Santa Pere de Ribes i al final de la ruta

Febrer de 2022

Ermita de la Trinitat de Vallcarca. Torre de ca l’Amell. Torre de Campdàsens. Capella de la Preciosíssima Sang de Jesucrist de Campdàsens. Monestir budista del Garraf. Santa Maria de Jafra.