Maresme MAR 006_Arenys de Mar

Parc del Montnegre i el Corredor. Serra de Montalt. Serra de Parent Rost

Arenys de Mar — Rocs d’en Magí — Coll de la Ferradura — Creu de Rupit — Coll del Pi del Buac — Collsacreu — Coll Senís — Sant Iscle de Vallalta — Coll Safiguera — Arenys de Mar
Mapes Comarcals de Catalunya. Maresme. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Rocs del Magí

Ruta que recorre bona part de les carenes que connecten els massissos del Corredor i del Montnegre, un espai de morfologia granítica que fruit de l?erosió ens regala amb bones pistes de sauló cobert d?una massa forestal generosa. Un viatge ple de sensacions plaents, autèntics banys de bosc acompanyats amb boniques panoràmiques dels relleus i la costa de la Serralada Litoral, amb una sorpresa singular i força desconeguda: el poblat neolític del Rocs del Magí.

Ruta que recorre bona part de les carenes que connecten els massissos del Corredor i del Montnegre, un espai de morfologia granítica que fruit de l’erosió ens regala amb bones pistes de sauló cobert d’una massa forestal generosa. Un viatge ple de sensacions plaents, autèntics banys de bosc acompanyats amb boniques panoràmiques dels relleus i la costa de la Serralada Litoral, amb una sorpresa singular i força desconeguda: el poblat neolític del Rocs del Magí.

Deixem Arenys de Mar pedalant arran de mar pel camí de Les Roques d’en Lluc. Quan aquest s’acaba baixem a peu per l’escullera per poder passar per sota les vies del tren. A l’altra banda de la carretera costanera anem a buscar el camí que recorre el Rial Llarg, riera que com la majoria de les de la zona son lleres sauloses i seques que s´aprofiten com a xarxa de comunicacions. Pedalem encaixats entre fèrtils hortes protegides amb murs a banda i banda. En una clara cruïlla marxem a l’esquerra per una pista que ens permet travessar per damunt l’autopista.

Marxem per bones pistes de sauló fins trobar el torrent de Torrentbó on continuem per un sender que s’enfila fent llaçades que surt prop del mas en runes de Torrent dels Pins on continuem enllaçant pistes i corriols que ens porten a un fantàstic i màgic lloc al bell-mig del bosc sembrat de grans blocs granítics que sorprenen agradablement al viatger. Deixem aquest preciós llogaret i sortim a una urbanització que atresora prop seu el poblat neolític conegut com els Rocs d’en Magí. Es tracta d'un jaciment format per grups de blocs granítics de magnitud considerable, recolzats els uns sobre els altres, que constitueixen petites coves i passadissos. En aquest conjunt hi va haver un assentament humà a l’aire lliure que va aprofitar l’aixopluc natural que ofereixen les grans roques que el formen, al voltant de les quals es devien bastir cabanes formant un recinte que estava envoltat per una tanca de pedres, un mur prehistòric que afortunadament encara es conserva. De fet la seva ubicació al turó de Puigcau permet dominar un extens territori (ara complicat per l’espessa vegetació), des de la costa propera fins Collserola o la muntanya de Montserrat.

Baixem per un divertit corriol a buscar la pista que porta a Can Montalt, finca que tots els accessos barrats a cal i canto per totes bandes i que ens ha obligat, molt abans i tot d’arribar al poblat neolític, a fer aquesta gran marrada enllaçant diversos tipus de camins, alguns de més exigents, per poder assolir el Coll de la Ferradura, als peus del Montalt, i el Coll de la Creu de Rupit. Durant el trajecte emboscats entre pins i sobretot alzines, quan la massa forestal ho permet, tenim imatges escadusseres del litoral marítim i algun dels nuclis que s’assenten a la seva vora.

Ens espera un llarg viatge carenant per les serres que son nexe d’unió entre els massissos del Corredor i del Montnegre i que separen plana litoral del Maresme i la depressió als peus del massís del Montseny del Vallès i la Selva. Un trajecte ple de bones sensacions i excelsos paisatges característics de la Serralada Litoral que ens portarà de Collsacreu, urbanització des d’on dominem la vila d’Arenys de Munt, a Coll Senís, punt on comencem a virar cap al sud per començar el descens fins a Sant Iscle de Vallalta, un municipi interior del Maresme als peus del Montnegre

Ens queda una remuntada fins a Coll Safiguera per tenir accés de nou a la línia costanera. Un cop al coll carenem en direcció sud gaudint de bones panoràmiques del Montnegre i de la mediterrània. Quan la pista canvia de direcció i vira cap al nord tenim dues opcions: seguir-la fins a la gran casa senyorial de Can Sala de Dalt i fins la carretera que duu a Arenys de Mar o seguir la proposta que enllaça pistes i senders per arribar al mateix punt. Totes dues propostes son interessants per arribar a Arenys de Mar.