Solsonès SOL 019_Olius

Serra de Busa. Serra de Castelló. Serra del Puit. Pla de Riard

Olius — Pont del Cavall — Castelló — Lladurs — Olius
Mapes Comarcals de Catalunya. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Castell de Lladurs.

Encara que l?objectiu és el Castell de Lladurs, el llarg viatge per arribar-hi és l?anima de la ruta. Un llarg i solitari trajecte per un territori abrupte que es desplega als peus del Massís de Port de Compte i la singular Serra de Busa vertebrat pel riu Cardener. Un viatge pels diferents paisatges que defineixen l?essència de la comarca.

Encara que l’objectiu és el Castell de Lladurs, el llarg viatge per arribar-hi és l’anima de la ruta. Un llarg i solitari trajecte per un territori abrupte que es desplega als peus del Massís de Port de Compte i la singular Serra de Busa vertebrat pel riu Cardener. Un viatge pels diferents paisatges que defineixen l’essència de la comarca.

Olius és un fantàstic enclavament de comtes, capellans, moliners i pagesos, que encara desprèn aires de l’edat mitjana, període que va veure prosperar el lloc amb l’establiment del castell, l’església de Sant Esteve, els masos i els moliners fariners al costat del riu Cardener.

Sortim des del pàrquing per la carretera d’arribada. Ens desviem per un corriol a l’esquerra que perfila el límits de la cinglera que ha cisellat el riu Cardener. Un sender molt agradable i atractiu entre boixos que ens deixa de nou a la carretera. Continuem pel camí que surt del Molí del Pont, a l’altra banda del riu. Iniciem un llarg trajecte pel marge esquerra del Cardener, per sobre la profunda fondalada que ha modelat, perfilant en tot moment la singular orografia de la muntanya que dibuixa una pista amb pujades i baixades i entrant i sortint de les petites valls, fet habitual quan resseguim el curs d’un riu.

Un recorregut embolcallats pel bosc i la solitud, on impera el silenci, només trencat pel brogit de l’aigua caient des de les rescloses que anem trobant. Just abans de perdre alçada cap al fons de la vall, una clariana ens regala una bonica postal de la presa de l’embassament de la Llosa de Cavall, fortament ancorada als abruptes relleus de conglomerat, autèntiques muralles que marcaran el segon tram de la ruta.

Travessem de nou el Cardener i sortim a la carretera, a tocar del mas que dona nom al pantà. A l’altra banda enfilem per una pista enquitranada de pendent inicial excessiu. Pedalem sota l’atenta mirada de les cingleres conglomerades que defineixen el paisatge que ens envolta. En un revolt del camí coronant una talaia rocosa que senyoreja la vall, trobem les quatre parets del mas el Castelló, tant el nom com la ubicació, semblant donar-li un caire estratègic de control del pas entre la plana i la muntanya.

Travessem la rasa de Puitdeponts nom que pren d’un mas abandonat que deixem a l’esquerra quan canviem de vessant i continuem enfilant per la carena fins el mas la Serra. Un trajecte costerut ple de còdols que a vegades dificulta la progressió. Mentre fem aquest trajecte feixuc, i quan la fronda ho permet, gaudirem dels relleus que envolten, retalls d’unitats més grans com la cresta de la Serra de Busa, del Cap d’Urdet de Serra del Verd o del Roc de Querol de Port de Comte. També, els ulls coneixedors d’aquest territori, identifican la part superior del Pollegó inferior del massís del Pedraforca traient el cap entre les muntanyes.

Arribem al mas La Serra assentat en un replà de la carena, tant ben posicionat que la seva era és un autèntic mirador cap el Solsonès i més enllà. Iniciem el descens cap el destí final. Una ràpida baixada pel bell mig del bosc lliscant per una pista excel·lent ens duu a unes planes altes de prats i cultius que ens ofereix un gaudi extraordinari després de l’abrupte terreny de la pujada. Després de la soledat que ens ha acompanyat en tota la ruta la imponent finca de Vilanova amb la seva ermita ens retorna a la “civilització” i impressiona agradablement al viatger.

La ruta continua cap al castell de Lladurs fent una petita marrada per la Rasa de Vilanova amb un tram de pujada a la carretera força malmès. Un curt tram de carretera que enllaça amb una nova pista ens duu a l’objectiu. L’arribada és realment commovedora: les restes del castell i de l’ermita al caire d’un tossal espadat, just on trenca el pla, projecta una imatge de colpidora bellesa d’aquest malmès conjunt que domina la vall del Cardener.

Marxem per un corriol, al principi no ciclable, que troba una pista que passa per Borrels abans d’arribar al nucli de Lladurs. Una pista que surt a tocar de la carretera ens duu fins al final d’etapa combinant diferents camins que ens porten a la Caseta de Baix, Sant Miquel de Monegal, un interessat lloc, Marcús i, finalment, Olius. No desaprofiteu l’ocasió per visitar l’església i el magnífic cementiri modernista, dos centres d’interès de primer ordre.