Pallars Jussà PAJ 034_Figuerola d’Orcau

Espai Natural Protegit de la Serra de Carreu-Sant Corneli. Espai d'Interès Natural Estanys de Bastur

Figuerola d’Orcau — Masies de Sant Romà — Collades de Baix — Aramunt Vell — Vell Coll d’Orcau — Orcau — Figuerola d’Orcau
Mapes Comarcals de Catalunya. Pallars Jussà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Volta a la Muntanya de Sant Corneli

Ruta que des de la Conca Dellà volta completament la Muntanya de Sant Corneli pels passos de Collades de Baix i Coll d?Orcau. Un trajecte de grans panoràmiques paisatgístiques i descobertes singulars com els Estanys de Lladurs o els despoblats d?Aramunt Vell, el Pui de l?Anell i Montesquiu d?Orcau.

Ruta que des de la Conca Dellà volta completament la Muntanya de Sant Corneli pels passos de Collades de Baix i Coll d’Orcau. Un trajecte de grans panoràmiques paisatgístiques i descobertes singulars com els Estanys de Lladurs o els despoblats d’Aramunt Vell, el Pui de l’Anell i Montesquiu d’Orcau.

Pedalem en direcció als contraforts a migdia del massís del Boumort formats per esculturals parets de roca calcària que tanquen la Conca Dellà, amb l’objectiu d’assolir el coll que es dibuixa entre la Muntanya de Sant Corneli i la Serra de Carreu. Pel camí mentre pedalem per la conca fem una interessant descoberta entre Basturs i Sant Romà d'Abella: els estanys de Basturs.

La zona humida "Estanys de Basturs" és a l’igual que l’Estany de Banyoles o el proper Estany de Montcortès d'origen càrstic. Actualment consta de dos estanys ben constituïts: un de forma gairebé circular, més gran, amb la cubeta cònica, i un altre més petit (Estany Xic).

Continuem fins al nucli proper de Masies de Sant Romà des d’on perdem alçada cap al barranc excavat pel riu Abella. A l’altra banda hem de vorejar el Tossal de la Doba, una mesa o muntanya tabular que ens endinsa en un paisatge àrid de colors terrossos, fortament erosionat i tant mancat de vegetació que sembla extret del planeta Mart.

Guanyem alçada assolint les vessants que s’arreceren als peus de les parets verticals que formen part de la Serra de Carreu, un territori planer ocupat per fileres ordenades de vells exemplars d’ametllers. Als peus del roquissar ens desviem cap a l’esquerra per endinsar-nos als vessants orientals de la Muntanya de Sant Corneli i assolir les Collades de Baix, pas que ens permetrà baixar fins la vall erosionada pel riu Carreu.

La baixada al fons de la vall es fa per un corriol senyalitzat com a ruta BTT, un sender tècnic i exigent per fer damunt la bicicleta. Mentre baixem l’espectacle és total ja que el trajecte per la Llau de les Collades s’emmarca entre verticals parets i te com a teló de fons les verticals parets d’un intens color vermell dels cingles de Pessonada. El sender encara segueix un tram a l’altra banda del riu, hi ha algun tram inicial que hem de fer a peu, fins que desemboca en una bona pista que seguirem fins arribar al despoblat d’Aramunt Vell passant entre els turons que coronen les restes de l’ermita de Sant Martí i el castell de Vilanoveta, respectivament; aquest darrer és coneix també com el Turó de les Trinxeres ja que al seu cim, a banda del castell i les ruïnes de l’ermita de Sant Pere, hi ha les trinxeres de la Guerra Civil més ben conservades de Catalunya.

El despoblat d’Aramunt Vell està documentat per primera vegada l’any 959 amb el nom d’Eramonte, i es considera emplaçat en un lloc estratègic, pròxim al camí ral que unia l’Urgell amb França. Es tractava d’un poble murallat que en diferents documents apareix amb el nom de “Castell d’Aramunt”. La morfologia d’Aramunt Vell és el resultat d’un creixement concèntric que, històricament, s’ha produït a partir d’un nucli inicial murallat a l’entorn de l’església de Sant Fructuós, a la part més alta del turó. En l’estructura actual del nucli, s’hi distingeixen doncs, dues grans zones: la zona interior de la muralla i la zona exterior.

Continuem per un sender senyalitzat que ens baixa al nucli de Les Eres, també conegut per tothom com Aramunt Nou. Des d’aquí pedalem prop del Pantà de Sant Antoni. Aviat trobem un nou despoblat damunt d’un turó, l’antic nucli de Pui de l’Anell. Passat el Barranc de la Podega ens devíem per la pista que puja, hi ha trams molt costeruts, al despoblat de Montesquiu, del qual podem veure només entrar a la vall la silueta de la capella romànica de Sant Serni, que és veu majestuosa damunt d’un turó privilegiat que domina el territori. De fet la parada és gairebé obligatòria per recuperar forces i per gaudir de la gran panoràmica que es divisa: especialment de la cua del pantà, els relleus abruptes a l’entorn del Congost de Collegats i, al seu darrera, els cims del Pirineu Central que treuen el cap.

Entre els vestigis més importants del nucli hi destaca d’entre els murs ruïnosos dels vells i esfondrats habitatges, l’església romànica de Sant Urbà. En l’actualitat es troba encara dempeus i visitable, però presenta un clar procés d’enderrocament a conseqüència de l’abandó.

Continuem pujant fins al coll d’Orcau. Durant el trajecte de baixada cap al nucli d’Orcau gaudim d’una perspectiva majestuosa de la imponent silueta del Castell d’Orcau, origen i seu de la baronia d'Orcau, una de les més importants de tot el Pallars Jussà i construït en la frontera que separava els comtats catalans dels sarraïns. Arribant a Orcau gaudim d’una bona panoràmica de l'antic raval de les Eres de Sant Joan, just a l’altra banda del barranc, actualment despoblat i en ruïnes excepte la seva església romànica.

Ens deixem caure cap a la Conca Dellà i enllaçant camins arribem al punt de sortida.

Novembre de 2022

Estanys de Basturs. Castell de Vilanoveta. Santa Maria d’Aramunt Vell. Sant Fructuós d’Aramunt Vell. Torre dels Moros. Pui de l’Anell. Sant Serni o Sant Sadurní de Montesquiu. Sant Urbà de Montesquiu. Castell d’Orcau. Sant Joan Baptista d'Orcau. Abadia d'Orcau.