Pallars Jussà PAJ 008_Basturs

Espai Natural de la Serra de Carreu-Sant Corneli

Basturs – Collada Pelosa – Collada de Gassó – Pessonada – Aramunt – Montesquiu – Coll d’Orcau – Orcau – Bastur.
Mapes Comarcals de Catalunya. Pallars Jussà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC

Dificultat:mitjana-difícil

Volta a la Serra de Sant Corneli

Ruta que enllaça els pobles de Basturs i Pessonada a través de la Collada de Gassó i ens endinsa a l?Espai Natural de la Serra de Carreu-Sant Corneli. El relleu peculiar, amb vessants molt inclinats al costat nord i forts penya-segats i esllavissades al costat sud, ha condicionat un aïllament geogràfic que ha permès el bon estat de conservació d?aquest paisatge natural.

A la part alta del poble prenem una pista que va carenant en...

Ruta que enllaça els pobles de Basturs i Pessonada a través de la Collada de Gassó i ens endinsa a l’Espai Natural de la Serra de Carreu-Sant Corneli. El relleu peculiar, amb vessants molt inclinats al costat nord i forts penya-segats i esllavissades al costat sud, ha condicionat un aïllament geogràfic que ha permès el bon estat de conservació d’aquest paisatge natural.

A la part alta del poble prenem una pista que va carenant entre camps d’atmellers. Baixa sobtadament cap a un barranc i torna a guanyar alçada per un terreny fortament erosionat per assolir els planells del mas de Cal Borrell. Deixem a la dreta la pista que porta al mas i marxem en direcció a la collada Pelosa.

Fem un tram planer abans de travessar el Torrent de les Collades on iniciem un dur ascens amb trams de fort pendent per assolir la Collada de Gassó, pas natural entre la Serra de Carreu i la Serra de Sant Corneli.

Baixem emboscats pel vessant nord de la Serra de Carreu cap al fons de la vall. Travessem el Riu de Carreu i continuem per la pista que marxa riu a vall, resseguint per la base de les espectaculars cingleres de la Serra de Pesonada.

Des del poble de Pessonada continuem la ruta per una pista que trobem a la part baixa del mateix. Enllaçant diferents camins rurals arribem ràpidament a Aramunt, ubicat al peus del turó on s’emplacen les restes del antic poble, Aramunt Vell.

En direcció a la Font d’O, baixant, travessem un altre cop el Riu de Carreu i ciclem en paral.lel al Pantà de Sant Antoni. Just creuem el Barranc de la Podega que recull les aigües del vessant sud de la Serra de Sant Corneli, ens desviem per una pista a l’esquerra que puja fins al poble en runes de Montesquiu, actualment deshabitat. Abans d’arribar-hi passem per la petita ermita de Sant Serni o Sant Sadurní de Montesquiu, una bon exemple d’arquitectura del romànic rural del segle XII amb unes pintures murals barroques al seu interior.

Continuem pujant, ara amb alguns trams més costeruts, fins guanyar el coll que ens permet connectar amb el poble d’Orcau. Fem un curt tram de carretera fins trobar una pista a l’esquerra. Ciclem evitant perdre alçada fins trobar la pista que ens baixa pel Barranc de la Costa Gran a Basturs.

Octubre de 2011

Aramunt Vell. Sant Serni o Sant Sadurní de Montesquiu. Montesquiu. Castell d’Orcau