Pallars Jussà PAJ 033_La Guardia de Tremp

Montsec d’Ares. La Terreta

La Guardia de Tremp — Vilamolat de Mur — Miravet — el Meüll — Alzina — La Guardia de Tremp
Mapes Comarcals de Catalunya. Pallars Jussà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

La Faixa

Un viatge fabulós de grans i generoses panoràmiques del relleus del Pallars pedalant entre barrancs fortament erosionats distribuïts per la franja de la Faixa, un territori singular al nord del Montsec d?Ares comprés entre els pobles de la Guàrdia de Noguera i Pont de Montanyana.

Un viatge fabulós de grans i generoses panoràmiques del relleus del Pallars pedalant entre barrancs fortament erosionats distribuïts per la franja de la Faixa, un territori singular al nord del Montsec d’Ares comprés entre els pobles de la Guàrdia de Noguera i Pont de Montanyana.

Iniciem la ruta per la carretera que deixem tot seguit quan trobem la pista que es desenvolupa sota els vessants escarpats del contrafort que acull el Castell de Mur i el Castell de la Guardia, coronant l’extrem més occidental del serrat, ben be sobre els nostres caps. Travessem els barrancs d’Arguinsola i de la Torrentera remuntant fins a un pla ocupat per oliveres arrenglerades que dibuixen un conjunt harmoniós.

A l’altra banda del camp tenim una bona vista, en certa manera esfereïdora, de la gran esllavissada al gener de 1881 que va fer caure bona part de l’antic poble de Puigcercós. Actualment es poden veure les restes de l'església parroquial romànica de Sant Martí de Puigcercós damunt d'un esvoranc d'uns 50 metres d'alçada i 200 de longitud que continua actiu i es va menjant a poc a poc les darreres edificacions que hi queden. Continuem per una pista costeruda que marxa en direcció contraria. Flanquegem per sobre els plans que s’alcen per sobre el Barranc de Sant Gregori connectant diverses pistes per pujar fins el petit nucli de Vilamolat de Mur des d’on es domina tot el barranc que es va endur el poble vell de Puigcercòs.

A l’altra banda de la carretera comença una carrerada de transhumància que duu a Meúll. La deixem al dipòsit que abasteix d’aigua el nucli ja que sembla intransitable almenys de pujada. Comença un tram aeri de boniques panoràmiques amb alguns pendents molt forts per salvar les cingleres. Sortim per damunt del castell de Mur i la col·legiata de Santa Maria, dos centres d’interès de primer ordre. Continuem pujant fins la base del cim les Mosques passant per les runes de la casa forta de Miravet que aglutinava una petita caseria d'hàbitat dispers, ubicada dalt d'un turó que li confereix un marcat caràcter en el paisatge en molts quilòmetres a l'entorn.

Arribem a el Meüll per una pista que ens regala amb boniques i extenses panoràmiques del territori que abasten bona part del Pallars Jusà i part del Pirineu. Just abans d’arribar al poble continuem per l’antic camí de Tremp a Alsamora que ens passa a la vall protegida per les vessants nord de la Serra del Montsec d’Arès, una vall àrida de colors vermellosos intensos que defineixen un paisatge singular

Arribem a un punt d’inflexió amb bones vistes sobre l’abrupte serra del Montsec, just en un pla rocós on ens hem de desviar per una pista poc visible i transitada que ens portarà fins al poble de l’Alzina, un dels pobles anomenats de la Faixa, territori comprés des de la Guàrdia de Noguera fins al Pont de Montanyana. En destaquen l’ermita romànica de Santa Creu, un restaurat forn de pa i el Molí d’oli.

Baixem a la carretera que seguim en direcció a Sant Esteve de la Sarga per deixar-la quan arribem al mas la Masia prenent una pista que baixa cap al fons de la vall. Quan trobem el GR el seguim perdent alçada cap a l’est per un paisatge singular, profundament erosionat i ple de bellesa.

Sortim a la pista que baixa de Moror. Remuntem un tram per continuar per un camí pedregós que transita per una carena entre el Llau dels Alberons i el Llau dels Fornells amb la sensació que no duu enlloc. Afortunadament es dilueix en un camp amb traces que ens permet travessar-lo sense problemes. Passem a l’esquerra del Llau de la Grallera on ens toca remuntar un bon tram per agafar alçada per tornar de pla al punt de sortida.

Poble vell de Puigcercòs. Capella del Rosari de Vilamolat. Miravet. Castell del Meüll. Santa Creu de l’Alzina. Forn de Pa de l’Alzina