Solsonès SOL 021_Sant Serni de Llanera

Altiplà del Solsonès

Sant Serni de Llanera_ Santa Maria de Torredenegó_El Miracle_Sant Serni de Llanera
Mapes Comarcals de Catalunya. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Capçaleres de la Riera de Llanera. Un trajecte pel patrimoni solsoní

Un viatge molt interessant carregat de sorpreses, joies patrimonials de l?altiplà Solsonès com el Santuari d?El Miracle, el dolmen de Llanera, la casa fortificada de cal Tristany o el desconegut i imponent conjunt del Castell de Llanera, molt malmès.

Un viatge molt interessant carregat de sorpreses, joies patrimonials de l’altiplà Solsonès com el Santuari d’El Miracle, el dolmen de Llanera, la casa fortificada de cal Tristany o el desconegut i imponent conjunt del Castell de Llanera, molt malmès.

Des del poble anem a buscar la pista amb senyalització GR que ens baixa al fons de la vall. La boscúria engoleix la nostra pedalada i el silenci només el trenca el catrinc-catranc de les esquelles del bestiar que sembla pasturar proper.

El camí cap al Castell de Llanera no te pèrdua. Just després d’una forta pujada la sorpresa del conjunt de Llanera, castell i església, és majúscula. Una descoberta sorprenent, un d’aquells descobriments sobtats de bellesa magnètica, d’ineludible parada per examinar el conjunt de prop.

Sorprèn trobar-se al bell mig del no res un conjunt arquitectònic tan majestuós. Tant el castell com l’església, malmesos, desprenen la monumentalitat passada d’aquesta construcció, l’herència del que havia estat un gran castell del s. XI, convertit en època moderna en casal senyorial. Tant els carreus, de bona mida i molt ben tallats, com el llenç de muralla que encara envolta aquesta edificació, reivindiquen un grandiós passat.

Deixem Llanera. La pista principal que trobem porta fins a l’Hostal Nou. Naveguem per un altiplà, visualment enganyós, solcat per profundes fondalades que són com a cicatrius del paisatge. Durant el trajecte toca desviar-se si volem visitar el dolmen de Llanera. La visita és d'obligació ja que aquest monument megalític, una construcció edificada per l'home prehistòric fa uns 5.000 anys amb lloses de grans dimensions, és probablement el més gran i millor conservat de Catalunya. Per arribar-hi passem per un mas que sembla un museu aire lliure de maquinaria agrícola en desús, continuem al costat d’un camp i, finalment, un petit corriol ens deixa davant d’aquesta tomba megalítica que correspon a la tipologia dels sepulcres de corredor evolucionats, anomenats “galeria catalana”, que es caracteritzen per tenir una gran cambra funerària rectangular, a la qual s'hi accedeix per un ample passadís o corredor.

Sortim a una bona pista que duu a l’Hostal Nou. La curiositat del nom Mala-sang” ens fa escollir un camí diferent, més tècnic per l’abandonament, per visitar el mas que porta aquest nom tant peculiar; una masia que sembla abandonada, imponent i ferma com la majoria de masies del Solsonès. Continuem per la pista d’arribada fins retrobar la pista que hem deixat.

Tornem a la pista principal i, tot seguit, ens desviem per una que marxa entre camps de cultiu. Enllacem per un camí solitari, pedalant sota la fronda, la carretereta que puja a Santa Maria de Torredenegó, una església que conserva encara l'estructura romànica del segle XII.

La ruta segueix per una pista a la dreta de la carretera ens deixa prop del trencant d’El Miracle on arribem per un caminet que marxa per la dreta de la carretera. Tot el conjunt del Santuari del Miracle és imponent i esglaia l'ànima del viatger. Aquest santuari, de forta devoció mariana, fou construït arran de l’aparició de la Mare de Déu a dos pastors l’any 1458; l’església actual te a l’interior un important retaule barroc datat del segle XVII. Es tracta d’un conjunt format, a part de l’església esmentada, per la Casa Gran, datada del segle XVI i antic alberg per acollir els pelegrins; la casa d’espiritualitat que acull aquelles persones que volen trobar un ambient de pau i pregària; les cel·les i el monestir benedictí que és atès per monjos procedents de Montserrat des del 1901.

Tornem a carretera principal per connectar amb el camí GR que ens porta a La Carral, una casa de colònies. Sempre després de la senyalització del GR gaudim de l'esplèndid paratge anomenat Pla de la Llauna, un espai de bucòlica bellesa i excel·lent mirador del Prepirineu que avui la boira cobreix amb un tel suau que difumina el paisatge.

De nou som a la carretera. Sense arribar a Su ens desviem seguint encara el GR per una bona pista que marxa per la carena de la Serra Llarga. Deixem momentàniament el GR per visitar Casa Tristany, fet que ens obliga a fer un curt tram travessant un camp per trobar la pista que hi porta. Casa Tristany és una interessant masia fortificada amb torretes del Segle XI que era coneguda antigament amb el nom de Mussons, fins que l'any 1631 la pubilla del mas, Margarida Cases, es casà amb Jaume Tristany. Fou la casa pairal que va veure néixer els capitosts carlins Benet Tristany i Rafael Tristany i Parera.

Deixem la masia. Sortim a un camí rural asfaltat que deixem prop del Dolmen la Pera. Enllacem diferents camins que ens acaba pujant al mas Gardeny per evitar caure al fons del barranc de Seguers. Visualment Ardèvol es molt proper, just a l’altra banda de la fondalada, però cal fer aquesta marrada per arribar-hi.

El tram final per arribar a Sant Serni des d’Ardevol combina diferents pistes sempre intentant evitar la carretera. Un bonic trajecte per acabar la ruta que passa prop del mas l’Oliva d’Ardèvol.

Octubre de 2019

Castell de Llanera. Sant Martí de Llanera. Dolmen de Llanera. Santa Maria de Torredenegó. Santuari d’El Miracle. Casa Tristany