Bages BAG 056_Cardona

Conca del Cardener. Vall del riu Negre

Cardona_Santa Maria del Soler_ Santa Susanna de Riner_Castell de Riner_El Miracle_Su_Bergús_Cardona
Mapa digital Catalunya. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

La Conca del Negre, Riner i el Miracle.

Llarga volta que explora la conca mitjana del riu Negre, afluent de l'Cardener, un territori pla carregat d'història com la Torre de Riner o el Santuari marià d?el Miracle i envoltat de camps de conreu.

Deixem la vila de Cardona pel Portal de Graells o Portal de Santa Maria, un dels portals d'accés que hi havia a la muralla que envoltava la vila. Passem a l?altra banda del Cardener pel pont de Sant Joan. Naveguem per la fé...

Llarga volta que explora la conca mitjana del riu Negre, afluent de l'Cardener, un territori pla carregat d'història com la Torre de Riner o el Santuari marià d’el Miracle i envoltat de camps de conreu.

Deixem la vila de Cardona pel Portal de Graells o Portal de Santa Maria, un dels portals d'accés que hi havia a la muralla que envoltava la vila. Passem a l’altra banda del Cardener pel pont de Sant Joan. Naveguem per la fértil plana aluvial del Pla de Trilla farcida de masos i camps de conreu. Travessem l’Aigua d’Ora, ja gairebé al final del seu recorregut, carregat d’aigua fresca del Prepirineu. Enllacem amb el camí asfaltat de Gargallà que deixem quan aquest s’endinsa a l’engorjat del Torrent de Sant Joan. Prenem la pista de fort i constant pendent de la Rasa del Soldat que ens puja al Pla de Monter.

Navegant pel pla al marge esquerra del Cardener gaudim de les serra prepirinenquess que ens acompanyaran durant tota la ruta. Mirant cap al nord els relleus del Massís del Pedraforca, l’altiva serra de Port de Comte, el bastió encinglerat de Busa i les serres d’Ensija i del Verd es perceben propers i ens indiquen que som als peus de muntanyes de considerable alçada, tal com indica la neu que les pentinen.

Escodrinyant el paisatge cap al sud, a l’altra banda de la rasa traçada pel Cardener, s’estenen grans extensions de camps de conreu que llueixen un verd brillant d’intensitat cegadora sota la radiant llum solar tancats per serrats de poca alçada, un d’ells coronat pel conjunt arquitectònic del Santuari d’El Miracle.

Arribem al pantà de Sant Ponç, un embassament situat a la vall mitjana del riu Cardener, on continuem remuntant per carretera fins a Santa Susanna de Riner, nucli ubicat a la carena que fa de partió d'aigües entre el Cardener i el riu Negre. A l’altra banda de la carretera que ocupa l’antic camí ral de Cardona a Solsona trobem el camí que passant pel senyorial mas d’El Nadal ens porta, perfilant la rasa dibuixada pel riu, fins al lloc de Riner, nom que pren del riu Negre i que agrupa un poblament molt disseminat arrelat en diferents entitats de població com Su, Freixinet, Santa Susanna o el Miracle.

El nucli de Riner apareix sobtadament coronant una plataforma rocosa en la confluència de la vall del Riner i la Rasa de l’Estany. La torre i església, formen un interessant conjunt històric monumental d’origen medieval. La torre de Riner, rectangular i de parets rectes de 2 metres de gruix i 18 metres d’alçària, és el vestigi del castell de Riner i data de finals del segle X. L’interior de la torre sorprèn i impacta al viatger davant la visió d’una immensa nau interior coberta per una volta apuntada; una escala permet accedir fins la part alta de la torre des d’on tenim una bona perspectiva del territori.

Deixem aquest paratge despoblat i tranquil per un sender que davalla cap el riu que travessem per una palanca. Remuntem per la vall de la Rasa de l’Estany, primer per un sender que no requereix un tècnica depurada i continuant per una bona pista que duu a El Miracle. A mesura que guanyem alçada, darrera els relleus que tanquen la vall, comencen a dibuixar-se les serres i massissos prepirinencs i s’amplien exponencialment des del conjunt monumental del santuari ja que està ubicat en la carena divisòria del Cardener i el Llobregós. Des d’aquesta ubicació gaudim d’una bonica postal del Prepirineu que tanca l’altiplà del Solsonès.

El santuari del MIracle, de forta devoció mariana, fou construït arran de l’aparició de la Mare de Déu a dos pastors l’any 1458; l’església actual te a l’interior un important retaule barroc datat del segle XVII. Es tracta d’un conjunt format, a part de l’església esmentada, per la Casa Gran, datada del segle XVI i antic alberg per acollir els pelegrins; la casa d’espiritualitat que acull aquelles persones que volen trobar un ambient de pau i pregària; les cel·les i el monestir benedictí que és atès per monjos procedents de Montserrat des del 1901.

Deixem aquest conjunt arquitectònic de primer ordre seguim el GR que ens portara per un camí de gran bellesa fins al Pla de la Llauna, un paratge encisador i bon mirador del Prepirineu. Arribem a Su des d’on continuem navegant per l’ample carena de la Serra de Balius des d’on un viatger experimentat reconeixerà de l’extens paisatge, relleus llunyans del Ripollès o Osona com el Puigmal, Serra Cavallera, Cabrera, Aiats, Puigsacalm i els més evidents per proximitat com la Serra de Pinòs o Castelltallat.

Arribem a l’interessant nucli de Bergús, un barri als afores de Cardona on s'hi troba l'església parroquial de Sant Joan de Bergús i al costat la masia de Cal Garriga, ambdòs catalogats com a bé cultural d'interès local. L'església és un monument d'origen romànic que sembla que existia com a cel·la el 889, any que fou donada a Sant Joan de les Abadesses.

Enllacem diferents pistes i camins que en pocs quilòmetres ens duen de nou a Cardona on arribem pel Portal de Sant Miquel.

Santa Maria del Soler. Santa Sussana de Riner. Sant Martí de Riner. Castell de Riner. Santuari del Miracle. Sant Joan de Bergús. Cal Garriga de Bergús