Segarra SEG 001_Torà

Serra de Cellers, Serra de Pinós, Serra de Claret, Serra de Sant Donat.

Torà – Pinós – Santuari de la Mare de Déu de Pinós – Claret – Torà
Mapa digital Comarcal. Segarra. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya. (ICC).

Dificultat:mitjana

Sortim de Torà per la carretera en direcció a Solsona. La deixem al final de la recta desviant-nos a la dreta en direcció a Cellers i la zona esportiva. Passada la piscina municipal travessem la riera de Cellers continuant cap al final del carrer la Plana. Ens desviem a l?esquerra pel carrer Vallferosa. Al final continuem per una pista en fort pendent que puja a una antena. A partir d?aquí deixem dues pistes a la dreta abans de sortir a una bona pista on anem a la dreta, iniciant la pujada pe... Sortim de Torà per la carretera en direcció a Solsona. La deixem al final de la recta desviant-nos a la dreta en direcció a Cellers i la zona esportiva. Passada la piscina municipal travessem la riera de Cellers continuant cap al final del carrer la Plana. Ens desviem a l’esquerra pel carrer Vallferosa. Al final continuem per una pista en fort pendent que puja a una antena. A partir d’aquí deixem dues pistes a la dreta abans de sortir a una bona pista on anem a la dreta, iniciant la pujada per la carena de la serra de Cellers.

Passem de llarg dues pistes a la dreta, però prenem la tercera que trobem deixant a l’esquerra una que baixa a la vall. Arribem a can Sec, també anomenat can Xera on continuem l’esquerra de la casa. Deixem la pista principal per una a l’esquerra que marxa en direcció contrària i en baixada. Trobem una altra pista que seguim a l’esquerra per a guanyar la carena de la Serra de Cellers. Després de superar una forta rampa som de nou a la carena.

Un ràpid descens ens porta al mas de cal Tonic on mantenim la direcció, obviant pistes a dreta i esquerra i continuant sempre per la carena. Sortim a una pista ampla i bona que puja del nucli d’Enfesta. Arribem a una gran explotació ramadera on anem per l’esquerra de les granges. Passades aquestes deixem una pista a l’esquerra. Més tard, en deixem una altra que ens baixaria al Monestir de Cellers (monestir de Sant Celdoni i Sant Ermenter de Cellers). Ens mantenim sempre a la carena del serrat ara seguint senyals de GR.

Arribant a l’alçada del mas de cal Maçana deixem a la dreta la pista d’entrada al mas, continuant per l’esquerra cap a la part alta de la vall de la riera de Cellers. Sortim a una pista més bona on deixem el GR, que marxa a l’esquerra, continuant a la dreta uns metres en baixada (aquí es pot escurçar la ruta –tram verd al mapa- continuant per la pista a l’esquerra que puja a la carena de la Serra de Pinós). Just en un revolt tancat agafem una pista a l’esquerra que ens porta, després d’una forta pujada, fins a la carretera que puja al Santuari de la Mare de Déu de Pinós. La travessem, seguint per la pista al costat del cementiri de Pinós. Pugem fins al turó on s’emplaça el petit nucli de Pinós.

Desfem el camí fins a la carretera per pujar al Santuari de la Mare de Déu de Pinós. Al santuari continuem per la pista que marxa en direcció SW que ens puja al cim de la Serra de Pinós. Baixada fins a la bifurcació on trobem la pista que puja de la vall de Cellers (aquí enllacem si escurcem la ruta). Al davant tenim dues pistes, prenem la de l’esquerra, en baixada. En el descens cap al nucli de Claret passem de llarg dues pistes a la dreta anant sempre per la pista principal i seguint senyals de GR (ignorem altres pistes secundàries).

A l’entrada del poble de Claret ens desviem a l’esquerra. Arribem a una clara bifurcació on continuem per la pista de l’esquerra deixant a la dreta la senyalització del GR. Anem sempre per la carena i per la pista principal. Atenció: quan la pista inicia el descens cap a la vall de Cellers, ens desviem a la dreta i de les dues pistes que trobem, prenem la de l’esquerra senyalitzada amb marques grogues i verdes. (Si es vol evitar la trialera de l’últim tram de la ruta, es pot baixar a l’esquerra per la pista principal). La pista no és tan bona però perfila sempre la carena de la Serra de Sant Donat acabant a la petita ermita del mateix nom. Continuem pel sender que marxa per la dreta de la petita edificació. La trialera en baixa fins a una pista que a l’esquerra ens porta de nou a Torà

Pinós, Mare de Déu de Pinós.

Mapa Comarcal de Catalunya. Segarra. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).