Osona OSO 060_Sant Quirze de Besora

Espai d’Interès Natural Serres de Milany, Santa Magadalena, Puigsacalm i Bellmunt

Sant Quirze de Besora – Castell de Montesquiu – Pla del Revell – Santa Maria de Besora – Els Ferrers – Sant Jaume del Barretó – Coll de Forn – Santa Margarida de Cabagés – Coll de Siuret – Puigsacalm – Font Tornedissa – Vidrà – Coll d’Hi Era de Massa – Boscatell – Sant Quirze de Besora
Mapes digitals Catalunya. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Espai d?Interès Natural Serres de Milany, Santa Magadalena, Puigsacalm i Bellmunt

Un viatge per aquest espai natural de gran bellesa paisatgística, sovint massa desconegut per als que no son de la comarca. Alhora una ruta exigent pel quilometratge però que a canvi aporta un cúmul de sensacions que omplen l?ànima del viatger.

A Sant Quirze de Besora anem fins a l?estació de ferrocarril. Continuem per camí asfaltat fins al Castell de Montesquiu. Just passat el cas...

Un viatge per aquest espai natural de gran bellesa paisatgística, sovint massa desconegut per als que no son de la comarca. Alhora una ruta exigent pel quilometratge però que a canvi aporta un cúmul de sensacions que omplen l’ànima del viatger.

A Sant Quirze de Besora anem fins a l’estació de ferrocarril. Continuem per camí asfaltat fins al Castell de Montesquiu. Just passat el castell anem a la dreta en una bifurcació i tot seguit continuem per una pista a l’esquerra. Passem pel costat d’una gran bassa d’aigua. Sortim a una pista més ampla on continuem guanyant alçada, sempre seguint el GR. Arribem a un punt senyalitzat on la pista fa una curta rampa i el GR marxa a la dreta per una sender. En aquest punt es pot optar seguir per la pista, tram més còmode ja que la tornem a trobar mes endavant.

La opció del GR també és ciclable, i ens porta fins al cobert del mas el Revell, deshabitat, de magnífiques panoràmiques sobre la vall de Bisaura i el Pre-Pirineu. Des del mas continuem en la direcció que portem ciclant pel bonic Pla del Revell enganxats a la cinglera. Retrobem de nou la pista que havíem deixat. Atenció cap al final del pla trobem un pal senyalitzador on ens desviem a la dreta en direcció al Castell de Besora per anar a buscar un corriol que salva la cinglera. Arribem a un tram de margues que formen un pont natural que travessem. Quant s’acaba el terreny de margues continuem rectes per un sender que volta per l’esquerra el turó del Castell de Besora. Arribem a un mas i a la sortida del mateix deixem la pista asfaltada per una desviació a l’esquerra que ens baixa a Santa Maria de Besora.

Al final del poble prenem el camí de Llaers. Un cop travessem la riera ens desviem a la dreta entrant a la Finca dels Ferrers. Continuem per la pista guanyant alçada en diverses llaçades. Després d’aquest primer tram de pujada deixem a l’esquerra la pista que porta a Massats. Continuem pujant, primer fins al Pla de Marenyol i després per la dreta del puig de Sant Jaume fins al trencant del Barretó, on podem recarregar aigua. Al trencant agafem la pista de l’esquerra que puja fins al Coll del Forn.

Al coll continuem per la pista de la dreta que ens porta fins al Coll de Cristòfol. Continuem per una baixada pronunciada. Passada una granja en desús deixem una pista a la dreta (la pista ens porta a Vidrà en cas que és vulgui escurçar l’etapa, veure la ruta OSO 003), al costat d’un remolc, mantenint la direcció. Passem per Santa Margarida de Cabagés. Finalment la pista desemboca a la carretera que puja de Siuret, direcció que seguim.

A la primera paella baixant a Siuret prenem una pista a l’esquerra que ens puja al coll de Siuret. Al coll continuem a la dreta fins al mas de Platraver. Deixem la casa a l’esquerra, travessem una tanca i continuem per la pista. Atenció quan arribem als prats després d’un revolt tancat ja que hem de desviar-nos a la dreta per un tram on el camí esta desdibuixat, pujant fent ziga-zaga pel prat per anar a buscar la pista que tenim més amunt. La pista flanqueja per la dreta i de pujada el Puig Miralles. La pista és ciclable però depenent de l’època de l’any es pot convertir en un tram pesat si el ferm esta fangós i masegat pel pas del bestiar.

Arribem als prats superiors on trobem una tanca i la pista s’acaba. Passem a l’altra banda i ciclem sempre enganxats a la tanca fins que trobem un pal senyalitzador amb les indicacions per arribar a la Font Tornedissa. En aquest punt cal decidir si es vol pujar al Puigsacalm ja que després hem de tornar a passar per aquí. Per arribar al Puigsacalm continuem paral·lels a la tanca fins trobar a l’esquerra el sender senyalitzat que ens hi porta.

Si hem decidit no fer el cim, hem de fer un viratge de 90º en perpendicular a la tanca i baixar cap a la fondalada que tenim al davant. La baixada a la font Tornedissa està fresada i és la única pista que tenim per arribar-hi.

Des de la font continuem pel sender que puja de la collada de Bracons. Quan trobem una desviació a la dreta, en direcció contrària a la que portem, la prenem seguint la direcció de Vidrà. Arribem a Sant Bartomeu de Covildases on continuem per la pista que ens baixa fins la riera de Vila Vella. Recorrem la bonica vall fins que la pista marxa en direcció nord, travessa una petita riera i puja a buscar la carretera que a l’esquerra ve de Siuret i ens porta a Vidrà.

De Vidrà continuem per la carretera fins al coll de Vidrà on trobem la pista del Santuari de Bellmut, a l’esquerra. Guanyem alçada fins al coll d’Hi era de Massa on ens desviem a la dreta. Ràpida baixada fins al mas en runes del Boscatell. Passat el mas continuem per un corriol que travessa un camp. A l’altra banda trobem un sender que seguim. Recorrem tota la Serra de la Cogule per una magnífica i llarga trialera. Trobem una pista que ens baixa al Moli de la Foradada des d’on arribem a Sant Quirze de Besora.

Febrer de 2010

Castell de Montesquiu. Castell de Besora. Sant Jaume del Barretó. Santa Margarida de Cabagés. Sant Bartomeu de Covildases

Mapes Comarcals. Osona. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).