Anoia ANO 020_Clariana

Alta Segarra. Espai Natural Protegit de la Riera de Clariana. Espai Natural Protegit de la Riera de

Clariana—Argençola —Constrat — les Roques — La Pobla de Carivenys — Aguiló — Bellprat — Fillol — Coll de la Creu — Clariana
Mapes Comarcals de Catalunya. Anoia 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Valls de Clariana i Goda.

La ruta ens descobreix un interessant territori que combina boscos i grans extensions de terres conreades dedicades gairebé totes als cereals, amb alguns clapes residuals de vinya i olivera, als límits de l?altiplà segarrenc que cau formant petites valls cap a la Conca d?Òdena, bastit de petits nuclis amb un ric patrimoni cultural d?antics castells i ermites.

Deixem Clariana, petit nucli de població del terme d?Argençola, pel camí de...

La ruta ens descobreix un interessant territori que combina boscos i grans extensions de terres conreades dedicades gairebé totes als cereals, amb alguns clapes residuals de vinya i olivera, als límits de l’altiplà segarrenc que cau formant petites valls cap a la Conca d’Òdena, bastit de petits nuclis amb un ric patrimoni cultural d’antics castells i ermites.

Deixem Clariana, petit nucli de població del terme d’Argençola, pel camí de Clariana a Argençola, un camí ample i rodador que marxa pel marge esquerra de la vall de la riera de Clariana, un afluent del riu Anoia que presenta la peculiaritat d'assentar-se sobre sòls guixencs, una situació bastant singular a Catalunya.

La pista s’enfila cap als Plans de Mas Françó des d’on marxem còmodament fins a Argençola. El poble, com molt municipis de l’altiplà segarrenc, va créixer als peus de l’antic castell, del qual actualment només es conserva un llenç de mur, el basament d’una torre rodona i una estança coberta amb volta de pedra, potser corresponent a una cisterna. El castell està documentat des del 1031, any de la mort de Màger, senyor del castell que va ajudar en el repoblament de la comarca de l'Anoia durant la Reconquesta. El 1032 fou devastat per una escomesa sarraïna i no se'l torna a referenciar fins al segle XII, llavors vinculat al llinatge dels Clariana. Després de passar per diverses mans arriba finalment als Argençola, els quals van donar nom al municipi. Part de les pedres d'aquest castell van ser utilitzades en la reconstrucció de l'església parroquial de Sant Llorenç d'Argençola.

Des de la seva talaia podem gaudir de la proximitat dels pobles veïns ubicats als límits de l’altiplà segarrenc i de la singularitat orogràfica de l territori que s’estén cap a la Conca d’Òdena format per relleus plans trencats per barrancs. Ens deixem caure sobtadament per una petita carretera cap al nucli de Contrast, petit nucli format per tres cases, la capella de Sant Maur, capella de l’antic castell del qual només queda una esvelta torre de defensa, ara un dipòsit d’aigua, que presidia una quadra documentada des del 1241.

Continuem en direcció al nucli de les Roques on el més destacable son l’església abandonada i mig enrunada de Sant Pere de les Roques i la gran masia o Casa dels Requesens, una antiga construcció afegida a un mas medieval. De l'antiga construcció ens han arribat les restes d'una torre quadrada precedida de construccions sobre arcs de mig punt dovellats formant un petit pati. La resta de la casa és una construcció renaixentista, actualment habilitada com a habitatge, de planta quadrada, amb un gran vestíbul que arriba a l'altura del primer pis, en el que es conserven restes de l'àmplia escala de pedra amb balustres.

Seguim per camí rural asfaltat fins al nucli de la Pobla de Carivenys, ubicat a la capçalera de la riera de Clariana. Es tracta d’un petit poblet de poques cases i carrerons estrets que desemboquen a la plaça de l’església. Segons la documentació antiga havia tingut un petit castell documentat ja al segle X. Continuem enllaçant camins fins al poble d’Aguiló on coronem el turó on hi les restes del seu castell, datat al s. XI, i que donà origen al llinatge dels Aguiló, una branca dels Besora i una de les famílies importants de la zona.

Des d’Aguiló enllacem amb un camí rural que des dels Plans d’Almenara s’endinsa en una bonica vall i ens porta fins al nucli de Bellprat, els habitants del qual es declaren sobirans per decidir sobre el seu territori, la natura i la justícia social, tal i com diu un rètol que trobarem enllà del poble.

En direcció a Sant Martí de Tous trobem la pista que puja al Castell de Queralt, que veiem atalaiat i coronant la llarga serra del mateix nom. Pedalem entre camps de conreu i les vessants que es despleguen des del castell i que afortunadament tornant a verdejar després de l’incendi de la tardor de 2021. Ens desviem cap al nord, sortim a la carretera que seguim un tram fins trobar la pista que ens porta al petit poble de Fillol, dit popularment Fiol. Municipi independent des del segle XVI fins al XIX, estava presidit pel desaparegut castell del mateix nom, situat dalt del turó, documentat des del 1162 i que va ser possessió de la família Cardona. El poble està format per unes quantes cases agrupades, restaurades modernament, i algunes masies disperses. A un extrem del nucli hi ha l'església de Sant Cristòfol.

Sortint del poble prenem un sender molt agradable per fer en bicicleta i que ens deixa en una pista que navega per l’Espai Natural de la Riera de la Goda, una vall forestal amb boscos de pi blanc, de pinassa i roures de fulla petita que té una de les poblacions més ben conservades de cranc de riu de potes blanques.

Abans d’arribar al mas can Minguet, a tocar del assedegat Pantá de Tous, ens desviem cap a Cal Torrida, des d¡on seguim el GR fins trobar la carreteraque puja de Sant Martí de Tous. Enllacem diferents pistes que ens duen a la carretera que porta a Clariana, on hi arribem fent drecera per un sender força tècnic.

Setembre de 2022

Castell d’Argençola. Sant Llorenç d'Argençola. Torre de defensa de Contrast. Sant Maur de Contrast. Sant Pere de les Roques. Casa dels Requesens. Castell d’Aguiló. Sant Vicenç d'Aguiló. Sant Cristòfol de Fillol.