Bages BAG 058_Artès

Serrat de Montbrú. Serrat del Feliu. Serra de les Abrines

Artès — Torrecabota — Castell de Calders — Calders — ArtèsMapa Comarcal de Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Els Calders

Una ruta que recorre els límits de l?altiplà del Moianès recorrent una zona de profundes barrancades solcades per la riera de Calders que dibuixa sinuosos meandres, un dels quals envolta totalment un turó cònic que acull l?antic castell de Calders, l?objectiu final de la sortida. Aquest castell està documentat des de meitats del segle X sota el domini feudal dels senyors Calders que mantenen la nissaga i la propietat del terme fins al segle XIII, moment en què els C...

Una ruta que recorre els límits de l’altiplà del Moianès recorrent una zona de profundes barrancades solcades per la riera de Calders que dibuixa sinuosos meandres, un dels quals envolta totalment un turó cònic que acull l’antic castell de Calders, l’objectiu final de la sortida. Aquest castell està documentat des de meitats del segle X sota el domini feudal dels senyors Calders que mantenen la nissaga i la propietat del terme fins al segle XIII, moment en què els Calders passen a ser propietaris de la Baronia de Segur i el castell i les terres de Calders passen a mans dels senyors de Talamanca.

A la zona esportiva d’Artès surt una camí senyalitzat que enfila cap a Torrecabota, una antiga masia datada al segle XVl que es troba ubicada a la carena de la Serra de Can Vila de l’altiplà del Moianès. Una curiositat de la masia és que encara que pertany al terme proper de Calders, part de la mateixa així coma la seva capella, dedicada a la Mare de Déu de Fàtima, forment part del terme municipal d'Artés. Les vistes del massís de Montserrat amb l’encatifat de groc intens dels camps de colza que vesteixen el Pla de la Vila son esplèndides i molt atractives.

Travessem el camí ral que unia les ciutats de Manresa i Vic, passem pel mas de Mont-ros, creuem la carretera i ens deixem caure cap al fons de la vall traçada per la Riera de Calders que, juganera, dibuixa tot un seguit de sinuosos meandres consecutius des de Monistrol de Calders fins a Navarcles. Just travessem la riera resseguim, sempre en constant pujada, les carenes de les serres de Montbrú i del Feliu. Gaudim de bones panoràmiques de la Serra de Sant Llorenç del Munt i d’una bonica postal de Talamanca, un dels pobles que amb Mura i Rocafort coneguts com, segons una dita popular de procedència incerta que ha passat de pares a fills, “tres pobles de mala mort”. Dita que poc a poc està mutant cap a “tres pobles de bona sort” per emfatitzar l’entorn privilegiat del seu territori.

La pujada s’acaba a la finca de la Mussarra, situada a la carena de la serra del mateix nom i de clares reminiscències aràbigues. El mas actual pertanyia a un grup de masies que arribaren a tenir parròquia pròpia, a l'alta edat mitjana: en queda l'església romànica de Sant Pere de Mussarra, situada al costat de llevant de la masia.

Canviem de direcció seguint per la part alta de la Serra de les Abrines i sobrevolant la vall i el poble de Monistrol de Calders. Les millors vistes les tenim des de l’ermita de Sant Pere Màrtir, tant petita que més aviat sembla un oratori que una capella, de fet dintre seu no hi cap ni mitja dotzena de persones.

Anem perdent alçada per la carena fins que sobtadament se’ns apareixen les restes de la fortificació medieval del castell de Calders, un conjunt medieval majoritàriament del segle XI bastit damunt un turó cònic i encerclat per un antic meandre del Calders. Està format per la torre mestra de planta circular, una muralla perimetral, una construcció posterior i les restes de la capella del castell. Baixem fins al fons de la vall i voltem del tot el meandre, ens desviem momentàniament per pujar fins l’esplanada on hi ha les restes de l’antiga fortificació, passem pel bonic paratge del Molí del Castell i remuntem de nou per anar al poble de Calders, on hi arribem seguint des de la urbanització de la Guardia el sender del GR 177.

Coronem el punt més alt del nucli on hi ha les restes de l'antic mas del Puig, una masia documentada des de l'època medieval que va originar el nucli urbà de la població. És un punt estratègic des d'on es domina tot l'entorn i un excel·lent mirador que ens regala una extensa panoràmica que abasta fins el Prepirineu i el Pirineu del Ripollès. Baixem fins el casc urbà i continuem per un raval seguint el GR. Travessem la carretera dos cops abans de deixar-nos caure fins al fons de la fèrtil vall de la Riera de Malrubí que seguim fins al punt de sortida.

Abril de 2021

CENTRES D’INTERÈS.
Santa Fàtima de Torrecabota. Sant Pere de la Mussarra. Sant Pere Màrtir de Monistrol de Calders. Castell de Calders. Santa Maria del Castell de Calders. Masia del Puig. Sant Vicenç Màrtir de Calders.