Alt Camp ACA 001_Santes Creus

Espai d'Interès Natural Ancosa-Montagut. Serra del Ramonet. Puig de les Basses

Santes Creus – Els Pobles – Les Ordes – Castell de Ramonet – Pont d’Armentera – Santes Creus
Mapes Comarcals de Catalunya. Alt Camp. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

De Santes Creus al Castell de Ramonet

Una plana entapissada de vinyes dóna pas a una dura ascensió al Pla de les Bassetes, des d?on es dominen extenses panoràmiques si la climatologia no ho impedeix. Descobrireu les escasses restes del Castell de Ramonet, un monument protegit com a Bé Cultural d'Interès Nacional que forma part del patrimoni arquitectònic de la vall del Gaià.

Una plana entapissada de vinyes dóna pas a una dura ascensió al Pla de les Bassetes, des d’on es dominen extenses panoràmiques si la climatologia no ho impedeix. Descobrireu les escasses restes del Castell de Ramonet, un monument protegit com a Bé Cultural d'Interès Nacional que forma part del patrimoni arquitectònic de la vall del Gaià.

Iniciem la ruta a Santes Creus, monestir que amb el de Poblet i Vallbona de les Monges forma part dels conjunt monàstic cistercenc de Catalunya. El de Santes Creus és un dels més grans i millor conservats que podem visitar a l'actualitat. Va acollir la primera comunitat monàstica de l’orde a Catalunya i va ser el lloc triat per reis i nobles per al seu repòs etern.

Pedalem entre vinyes guanyant alçada sense esforços fins al nucli d’Els Pobles, un poble que com Santes Creus o les Ordes forma part del municipi d'Aiguamúrcia. Mantenim el rumb vers els primers contraforts de la Serra de Ramonet despoblada d’arbreda degut a un incendi l’estiu de 2013. Iniciem l’ascensió per la pista que puja al mas la Pedrera, un mas amb aires de fortificació medieval com d’altres que trobarem en aquest aspre paisatge mentre pedalem.

El camí que seguim comença a tancar-se per la vegetació, però es pedala amb comoditat. Passem a tocar de les Ordes, una petita agrupació d’antigues masies molt properes les unes a les altres, que s’escampen als peus de la Serra de Ramonet. En destaca la Casa Roja, antiga fortalesa dels temps de la Marca Hispànica.

En aquest punt comença el tram més dur de la ruta. Seguim un sender GR que porta a Montagut, ample però molt pedregós, gairebé un trencadís, que ens obliga a concentrar cada pedalada per mantenir-nos damunt la bicicleta. Hi ha trams que són impossibles fins i tot per al biker més experimentat, sobretot els darrers cent metres de desnivell per assolir el Pla de les Basses, a la part alta de la serra. Si el clima acompanya, no és el nostre cas ja que pedalem amb boira i una mica de pluja, el desgast físic queda mitigat per les magnífiques vistes sobre la conca del Gaià, les muntanyes de Prades i fins i tot del mar.

El terreny abrupte desapareix a la part alta i aviat trobem camps de vinyes aprofitant aquestes planes d’alçada. Hem de deixar el camí de Montagut en una bifurcació prop d’un repetidor de televisió.

Per visitar el Castell de Ramonet cal anar fins al repetidor i a continuació prendre la pista del mas del qual pren el nom. Amagades per la vegetació i en llastimós estat d’abandó trobem les poques restes de l’antiga fortificació al cim del turó, just a sobre del mas, també en runes. El Castell de Ramonet és força diferent dels castells roquers més habituals en aquesta zona de l'Alt Gaià. És de murs rectangulars, en tot cas similar al de Selmella, al municipi d’El Pont d’Armentera. Hi ha una bona vista del turó de Montagut, on hi ha les restes del castell del mateix nom. A la banda nord del turó hi ha el Pou de Gel de Cal Ramonet (cal anar amb compte doncs està obert per dalt i no hi ha cap indicació).

Desfem el camí fins la bifurcació i continuem inicialment seguint la direcció del Castell de Pinyana que la boira no ens deixa veure malgrat la proximitat, ja que pedalem a l’altra banda de la rasa que ens separa de la fortificació. Perdem alçada ràpidament per un camí pedregós, però amb un ferm, en general, millor que el del GR pel qual hem pujat, fet que convida a recomanar fer la ruta en el sentit contrari.

Arribem a El Pont d’Armentera. Fem un tram per la carretera de Valls. Continuem per una pista rural que recorre plàcidament les Planes del Pont i la Plana de Sant Pere abans de caure a la vall del Gaià i al punt de sortida.