Pallars Sobirà PAS 018_Sort

Parc Natural de l’Alt Pirineu. Serrat del Vinagre. Vall de Siarb. Serrat de Sant Feliu

Sort – Savarneda – Puiforniu – Soriguera – Vilamur – Sort
Mapes Comarcals de Catalunya. Pallars Sobirà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Les envistes de Sort. Volta a la vall de Siarb

La ruta ens descobreix boniques panoràmiques de les verdes valls que neixen a recer del poderós cim del Montsent de Pallars i que aboquen les aigües a la Noguera Pallaressa; valls tradicionalment ocupades a l?estiu pels nombrosos ramats d?ovelles, vaques i cavalls i esquitxades per petits pobles que jauen als seus vessants.

La ruta ens descobreix boniques panoràmiques de les verdes valls que neixen a recer del poderós cim del Montsent de Pallars i que aboquen les aigües a la Noguera Pallaressa; valls tradicionalment ocupades a l’estiu pels nombrosos ramats d’ovelles, vaques i cavalls i esquitxades per petits pobles que jauen als seus vessants.

La proposta enllaça la capital del Pallars Sobirà amb el poble de Vilamur, voltant la vall del Cantó per carreteres rurals, pràcticament en desús, i torna a Sort per un sender PR en un bonic i llarg descens del qual els ciclistes gaudiran plenament.

Sortim de Sort pel camí de les Vernedes, que marxa en paral·lel a la Noguera Pallaresa, les aigües de la qual baixen impetuoses fins i tot a l’estiu. Passem per la Verneda, un espai extens que hauria estat antigament un gran bosc de ribera on predominava el vern.

La petita carretera s’enfila suaument fent llaçades pel vessant oest del Serrat del Vinagre. El trànsit és inexistent, ja que només la fan servir els veïns de Tornafort i d’algun mas aïllat. Deixem el trencant del nucli de Malmercat i en un revolt tancat prenem la direcció de Puiforniu. Durant el trajecte veiem l’atalaiat poble de Vilamur, el nostre objectiu i del qual ens separa la Vall de Siarb, un profund barranc excavat pel riu Cantó.

Arribem a Puiforniu, sovint escrit Puigforniu, format per l'església de Santa Cecília i mitja dotzena de cases. Seguim remuntant un tram abans de caure de ple a Soriguera. Pel camí gaudim d’una esplèndida panoràmica: en primer terme de la imatge tenim els pobles de Vilamur i Tornafort, que s’aixeca majestuós sobre un turó, mentre que el fons el decora la vall d’Àssua, coronada per l’imponent Montsent de Pallars. Tot un espectacle visual.

Baixem fins a Soriguera, un poble tenyit de vermell, i pugem amb calma pels seus carrerons costeruts. Continuem pujant i, a la fi, arribem a Vilamur. Al nucli hi destaca el vell castell, que fou el centre del Vescomtat de Vilamur; els fragments de mur del clos de la vila conservats, com la porta d'accés al poble des de la carretera; i l'església parroquial de la Mare de Déu de Medina.

Iniciem el retorn a Sort. Encara, però, hem de remuntar un curt tram per una pista que trobem a un centenar de metres seguint la carretera en direcció a Sort. En el trajecte, les vistes que tenim sobre la vall de la Noguera Pallaresa i els cims que la tanquen a totes bandes son realment impressionants.

Deixem la pista principal per una de secundària que baixa a l’esquerra i amb indicacions de la ruta de BTT núm. 7 de la zona. Poc després deixem també aquesta pista per un sender PR mig amagat, que una fita de pedres ens ajuda a identificar. Ens espera un llarg i bonic descens emboscats en una magnífica pineda que ens durà directament a Sort i que farà les delícies dels amants de les trialeres.

Juliol de 2016.

Santa Cecília de Puiforniu. Mare de Déu de Medina de Vilamur. Castell de Vilamur