Conca de Barberà CBA 002_Pontils

Espai d'interès natural d’Ancosa-Montagut. Serrat del Camadall. Serra de la Savinosa. Serra de

Pontils – Querol – Sant Jaume de Montagut – Coll del Pinar de la Costa – Coll del Llop – Sant Magí de Brufaganya – Santa Perpetua de Gaià – Pontils
Mapes Comarcals de Catalunya. Conca de Barberà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

De Pontils a Montagut. Territori de la reconquesta

La ruta explora un territori solcat pel Gaia, un territori atapeït d'antics castells que daten de l?època de la reconquesta, que ens porta des del poble de Pontils a la impressionant església de Sant Jaume de Montagut, ubicada als peus del cim del mateix nom, i torna al punt inicial pels vessants de la serra de Brufaganya.

Sortim de Pontils seguint el GR que ràpidament s?enfila per l?Obaga de Pontils seguint...

La ruta explora un territori solcat pel Gaia, un territori atapeït d'antics castells que daten de l’època de la reconquesta, que ens porta des del poble de Pontils a la impressionant església de Sant Jaume de Montagut, ubicada als peus del cim del mateix nom, i torna al punt inicial pels vessants de la serra de Brufaganya.

Sortim de Pontils seguint el GR que ràpidament s’enfila per l’Obaga de Pontils seguint la direcció de Cabra de Camp. Passem a tocar del mas de Ricreu, abandonat, i baixem cap a la rasa del mateix nom des d’on iniciem la forta pujada que ens deixarà a la carena del Serrat de Camadall.

A la part alta les panoràmiques al nostre voltant son fantàstiques. Fent una ullada cap al nord dominem el cim del Montclar, recobert pels conglomerats de la Depressió Central i coronat per l’ermita de Sant Miquel i les restes del seu antic Castell, Santa Coloma de Queralt i la serra de Miralles amb el que queda del Castell de Queralt. Cap al sud davant nostre tenim, separats per la profunda vall del Gaià, el segon objectiu del dia, Querol i el cim de Montagut i al seu darrera, la depressió del Camp de Tarragona i el mar.

Iniciem el descens cap al fons de la vall del Gaià. Travessem la riera passat cal Camadall Nou. Guanyem alçada resseguint la vertical cinglera de l’estret congost que es forma en aquesta part del riu, ple de gorgs que conviden a remullar-se.

Voltem les Roques del Benet i desemboquem a la carretera que seguim fins a Querol. Del petit poblet en destaca la seva església d’origen medieval i les restes del seu castell, declarat bé d'interès cultural. Aquest castell apareix ja alçat al s. X, quan els cristians, manats pel compte Borrell II, travessaren el Llobregat i s’estengueren fins el Gaià. Es va conservar en peu fins l’any 1836 en que fou volat per una partida de “Miquelets”. Tot i que el conjunt es troba molt malmès, en l'actualitat encara conserva elements interessants (restes de torres circulars, finestres, matacans i diversos arcs…)

Una mica més enllà del poble entrem a l’Espai d'interès natural d’Ancosa-Montagut per una pista a voltes pedregosa, que va guanyant alçada per l’esquerra de l’esquerpa vall del Torrent de Lloreda que ens porta al Coll de Montagut i a l’església de Sant Jaume, sota mateix del cim on hi ha les restes del castell de Montagut.

Durant el trajecte de pujada tenim bones vistes del Pla de Maria, la serra de Prades, el castell de Pinyana, just a l’altra banda de la vall i, aguditzant la vista, també podem distingir el castells de Selmella i Saborelles. Tota aquesta línia de castells a banda i banda del Gaià, frontera natural de les serres excavades pel riu, entre el mar i la plana de la Depressió Central, fou en temps de la reconquesta la frontera entre els dominis cristians i sarraïns, aquest fet és la causa que la vall del Gaià tingui la densitat de castells i torres medievals més gran de Catalunya.

La impressionant església de Sant Jaume de Montagut data del segle XIII i ha estat declarat Bé Cultural d'Interès Nacional. Fou la parròquia de la munió de masies escampades per aquestes muntanyes, és d’una sola nau i la planta és romànica. Fins no fa gaire estava força abandonada, però les restauracions que s’han dut a terme l’han deixat en molt bon estat.

Continuem la ruta per un sender que connecta ràpidament amb la pista que duu al Collet de les Cases Noves de Formigosa passant pel Llac de Formigosa, una gran bassa artificial construïda als anys 70 per abastir les urbanitzacions al peu de la muntanya (projectes que no van reeixir del tot) i que el pas del temps ha naturalitzat. Carenem fins al Collet del Pinar de la Costa amb bones vistes de les serralades prelitorals que ens separen del mar, que podem veure per les escletxes que deixen els colls que les uneixen.

Deixem el GR i continuem per un PR en direcció a Sant Magí de Bufraganya. Baixem als bonics Plans d’Esbalda i del Corralet, encaixats entre dues serres, un tipus d’unitats de relleu que és repeteix entre la plana de l’Alt Camp i la Conca d’Òdena: serres orientades en la mateixa direcció separades entre elles per petites planes.

Saltem una d’aquestes serres, la de La Savinosa per la pista de Coll de Llop amb un tram final de fort pendent. La pista travessa un pla tancat per les serres del Pany i Brufaganya i que ens porta prop de Sant Magi de Brufaganya

En aquest indret, segons explica la tradició, hi féu penitència el sant i màrtir de la ciutat de Tarragona. Ens desviem un petit tram si volem anar a veure la Capella de les Fonts que, també segons la tradició, féu brollar Sant Magí per calmar la set dels seus perseguidors.

Remuntem un petit collet a la vessant nord de la serra de Brufaganya i la perfilem fins caure de ple a l’alta vall del Gaià. Sobtadament apareix davant nostre el poderós conjunt monumental de Santa Perpètua de Gaià, la bellesa del qual ens atrau poderosament i ens treu momentàniament de la ruta.

Tot el conjunt, emplaçat en una planícia estreta i allargada damunt d’un altiu cingle sobre el riu Gaià des d’on es controla el congost per on transcorre l’antic camí, engloba diverses empremtes i runes d’edificacions originàries del segle X i posteriors, entre les quals destaquen dues construccions d’excepcional valor històric i documental: la singular torre de planta triangular alt medieval, restaurada, i el considerable i harmònic volum de l’església neoclàssica molt deteriorada. La torre de defensa és l’element d’identitat inconfusible d’aquest paratge únic que és el curs alt del riu Gaià i un testimoni excepcional d’arquitectura militar de l’Alt Gaià que pertanyia a la frontera entre l’Islam i els comtats cristians.

Arribem per carretera a Pontils, final de la ruta

Febrer de 2016

Castell de Querol. Sant Jaume de Montagut. Llac de Formigosa. Sant Magí de Brufaganya. Torre i Església de Santa Perpetua de Gaià.