Alt Penedès ALP 006_Sant Joan de Mediona

Espai natural protegit de les Capçaleres del Foix. Muntanya del Marquès. Serra del Bolet.

Sant Joan de Mediona – Coll de la Barraca – Les Llambardes – Collet de la Serra – Puig Castellar – Coll de la Creu Plana – Coll de la Llebre – Rofes – Sant Joan de Mediona
Mapes Comarcals de Catalunya. Alt Penedès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Volta a la Serra d?Ancosa.

Ambient típicament mediterrani pedalant entre vinyes i boniques pinedes assentades entre l?Alt Penedès i l?Anoia per pistes, en general pedregoses, que permeten encadenar tres espais naturals protegits del Sistema Prelitoral Central.

El recorregut ens regala bones panoràmiques del territori més proper i també de les serres prepirinenques de la província de Barcelona, sense oblidar el sempre present massís de Montserrat.

...
Volta a la Serra d’Ancosa.

Ambient típicament mediterrani pedalant entre vinyes i boniques pinedes assentades entre l’Alt Penedès i l’Anoia per pistes, en general pedregoses, que permeten encadenar tres espais naturals protegits del Sistema Prelitoral Central.

Des de Sant Joan de Mediona guanyem alçada ràpidament amb un esforç considerable degut als forts pendents i al ferm pedregós per on pedalem. Exigència física important només iniciar la ruta. En el tram cap a la carena ens acompanya la bonica vista del massís de Montserrat. Assolida la carena les panoràmiques és multipliquen: cap al nord veiem nevades les serres prepirinenques barcelonines, des de Port del Compte al Puigmal, passant per les serres del Cadí, Ensija, Rasos de Peguera i encara que costa d’identificar per la magnitud d’aquestes, entreveiem també el sempre imponent Pedraforca.

Avancem plàcidament per la carena des del Pla del Bolet fins al Coll de la Barraca. Distingim clarament el nostre objectiu, el Puig Castellar, fàcilment identificable per les dues antenes que el coronen. Les serres per las quals pedalem fins al coll de les Llambardes formen part Espai natural protegit de les Capçaleres del Foix.

A coll de la Barraca destaca el Pi de la Planxa, un exemplar de mes de cent anys. Continuem per un sender de baixada que duu directament a les Llambardes on continuem per la tranquil·la carretera fins trobar el trencant de Can Ventanell a on ens dirigim. El camí ens durà fins al Collet de la Serra on tornem a coincidir amb la carretera. Continuem per una pista seguint el GR, però el deixem quan la pista enfila en direcció a Puig Castellar.

Deixem la pista quan trobem un sender a l’esquerra que ens baixa fins al mas de Cal Manyo des d’on pugem al cim de Puig Castellar. Sinó és vol fer el cim, opció només recomanable en dies poc clars o boirosos, passem de llarg el sender continuant per la pista, ja que aquesta enllaça amb la que baixa de Puig Castellar.

Les vistes des de Puig Castellar. A les que ja em descrit durant el trajecte cal afegir cap al sud la bonica panoràmica del territori de l’Alt Penedès, tant de la coneguda plana vitivinícola com de les muntanyes que l’envolten. La bonica plana d’Ancosa descansa sota els nostres peus, tancada per el cim de Montagut o més enllà per la Serra de Montclar, sempre vistosa. Cap al nord tenim una bonica postal del poble de la Llacuna descansant serenament en una allargassada plana tancada per les serres d’Ancosa i de Fontfregona, aquesta última el nostre proper objectiu.

El camí que recorre la carena de la Serra de Fontfregona, un espai natural protegit, surt des de Coll de la Plana de la Creu. El camí inicial des de Puig Castellar fins al coll és molt pedregós i fa feixuc el descens, Quan trobem la pista que hem deixar abans de fer el cim, el terreny millora considerablement i ens permet avançar més còmodament.

Assolim la carena de la serra, no sense esforç, al lloc conegut com la Plana de l’Apotecari. Planegem agradablement per la part alta acompanyats d’imatges fugisseres de les siluetes arquejades de les muntanyes i rocalla que formen la Serra de Miralles, que fa frontera amb la Conca d’Òdena. A coll de la Llebre perdem alçada sobtadament fins al nucli de Rofes.

Una pista que ens permet guanya alçada fins al Pla de Llorà ens permet iniciar el descens final, encaixats entre els relleus que ha soscavat sense pausa el Torrent de Freixes, cap a la carretera que ens porta de nous al punt de sortida.