Alt Empordà AEM 024_Vilajuïga

Parc Natural de Cap de Creus. Serra de Rodes. Puig de l’Ullastre.

Vilajuïga – Coll de Canyelles – Coll del Perer – La Vall de Santa Creu – El Port de la Selva – La Selva de Mar – Coll de Sant Genís – Mas Fumats – Palau-saverdera – Pau – Vilajuïga
Mapa digital Comarcal. Alt Empordà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Volta a la Serra de Rodes

Una ruta magnífica que combina mar i muntanya. Una ruta que excel·leix en paisatge. Una ruta que combina trams tècnics i camins de progressió còmode. Un viatge pel Pirineu que s?arrauleix des de la plana per capbussar-se immediatament a la mar. Un trajecte que ens descobreix des d?immenses panoràmiques fins a petites valls que amaguen raconades de gran bellesa, petits nuclis com la Vall de Santa Creu o el magnífic monestir de Sant Pere de Rodes. En de...

Una ruta magnífica que combina mar i muntanya. Una ruta que excel·leix en paisatge. Una ruta que combina trams tècnics i camins de progressió còmode. Un viatge pel Pirineu que s’arrauleix des de la plana per capbussar-se immediatament a la mar. Un trajecte que ens descobreix des d’immenses panoràmiques fins a petites valls que amaguen raconades de gran bellesa, petits nuclis com la Vall de Santa Creu o el magnífic monestir de Sant Pere de Rodes. En definitiva una ruta que no pot faltar en la teva llista de rutes preferides. Molt recomanable.

La ruta volta totalment la Serra de Rodes saltant de la plana al mar pel coll de Perer per un sender que ens baixa a la Vall de Santa Creu, perfila la línia costanera fins a Port de la Selva i torna per la bonica vall de Sant Romà saltant a la plana de nou pel Coll de Sant Genís.

Marxem en direcció al castell de Quermançó situat a uns 2 km al nord de Vilajuïga, dalt d'un puig encinglerat, inaccessible per ponent i migdia. Ens desviem arribant a les instal·lacions del camp de futbol. Una pista que porta a uns camps a l’alçada del castell te continuïtat amb un fort i curt pujador, que obliga a posar peu a terra. Desemboquem en una nova pista, sota mateix del Puig de l’Ullastre, que un centenar de metres a la dreta ens permet gaudir d’una bona panoràmica de la plana empordanesa.

La ruta continua fins a Coll de Canyelles i la carretera de Sant Pere de Rodes que seguim un tram. En un revolt tancat ens desviem per una pista que sobrevola la vall de la Velleta en el seu camí cap a la badia de Llançà. Passem pels masos de la Mata i Magí. Naveguem per un paisatge aspre d’antigues feixes que antany acollien vinyes i oliveres, antics conreus arrencats als escarpats vessants dels relleus pirinencs abans d’endinsar-se a la mar.

Continuem la ruta per la dreta del mas en runes del mas Margall, voltant la capçalera de l’estreta vall del Mas de la Mata que davalla cap al nord, fins a un petit collet que ens permet saltar cap a la vall de la Santa Creu. En tot aquest tram les vessants estan atapeïdes per antigues feixes que cauen esgraonadament de forma ordenada com corbes de nivell d’un mapa topogràfic.

Des de la carena gaudim de bones vistes de les badies de Llançà i de Port de la Selva i, especialment, de la Vall de la Santa Creu i del petit poble que li dona nom, amagat en la solitud que li confereix l’entorn. Perdem alçada de cop per un camí molt costerut fins a Coll del Perer. A la nostra dreta s’aixeca imponent, vigilant la vall, el Monestir de Sant Pere de Rodes. Des del coll, l’antic camí que pujava des del poble es de gran bellesa constructiva encara que hi ha trams feixucs degut a l’abundant pissarra que entorpeix baixar còmodament.

Al poble continuem pel sender, més atractiu que la carretera però també més lent. Sortim a la carretera des d’on anem a buscar el camí de ronda, un camí d’esplèndida factura que resseguint la costa ens porta a Port de la Selva gaudint de la bicicleta, de l’entorn marítim i de l’exquisida imatge característica d’aquest poble de pescadors de petites cases blanques que contrasten amb l’intens blau del mar, tan prop les unes de les altres que semblen buscar juntes l’abric de la Tramuntana.

A l’entrada del poble continuem fins a Selva de Mar per un voral arranjat al costat de la carretera. Travessem el nucli que dona origen a Port de la Selva, endinsant-nos cap a l’interior de la vall de Sant Romà. Passem pel mas Estela, una finca vitivinícola familiar, caracteritzada per conrear les vinyes amb mètodes ecològics i bio-dinàmics, per què tots els vins s’elaboren amb raïms propis i per què la verema es fa a mà.

Remuntem la petita vall pel camí que a través del Coll de Sant Genís ens permetrà passar de nou a la plana empordanesa. A mesura que guanyem alçada les perspectives del paisatge que ens envolta ens fan més evident com els abruptes relleus pirinencs es submergeixen dins la mar configurant una postal de gran bellesa.

Des del Coll de Sant Genís tenim un excel·lent perspectiva del Golf de Roses tancat pels relleus del Pení al nord i el Montgrí al sud. Un bonic sender sense gaires complicacions ens permet baixar a la plana des d’on enllaçant diversos camins que transiten entre oliveres i camps de cereals, ens permet retornar al punt de sortida passant pels nuclis de Palau-Saverdera i Pau.

Febrer de 2017

Castell de Palau-saverdera. Sant Joan de Palau-saverdera. Sant Martí de Pau.