Vallès Occidental VOC 008_Sant Llorenç Savall

Parc de la Serra del Munt i l’Obac. Espai Natural de Gallifa

Sant Llorenç Savall_La Muntada_Castell de la Pera_Saladelafont_Coll de la Descàrrega_Granera_Coll d’Ases_Sant Llorenç Savall
Mapes Comarcals de Catalunya. Conca de Barberà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Els voltants de Sant Llorenç Savall

Una excursió que perfilant per dalt la capçalera del Ripoll ens redescobreix els paisatges que es bressolen a banda i banda de les cingleres del Salamó on les rieres i torrents han dibuixat un paisatge singular de profundes barrancades, moles rocoses i terrasses superposades, fàcilment observables als voltants de Sant Llorenç Savall per la manca de vegetació degut als greus incendis del 2003.

Sortim de Sant Llorenç Savall segui...

Sortim de Sant Llorenç Savall seguint riu amunt fins la zona esportiva on ens endinsem de ple en les singulars trames urbanístiques que caracteritzen en general les urbanitzacions, en aquest cas la de Comabella. Per carrers que semblen tots iguals amb petits xalets a banda i banda que deixen entreveure les diferents personalitats de cadascun dels propietaris, enfilem cap al coll que dibuixa els puigs de Baiarols i Cornador.

Al coll es desplega la mola conglomerada de la Serra del Munt i l’Obac, paisatge que contrasta fortament amb el batibull de cases impostades que encara tenim a l’esquena. Baixem cap a la bonica Vall d’Horta tancada pels imponents relleus del Montcau i els Emprius. Remuntem per la dreta del riu i passat can Brossa enfilem pel camí de Saladelafont que es va guanyant alçada sota mateix de les restes del Castell de la Pera, un notable testimoni feudal i alhora un espectacular mirador sobre el territori del Ripoll i la vall d’Horta.

Passem a la vall del Ripoll baixant al mas Saladelafont, una masia protegida com a bé cultural d'interès local documentada des del segle XVI encara que només en resta un petit fragment de paret, un cup i la columna de la pallissa.

Sortim a la carretera i una mica més amunt prenent una bona pista que va guanyant alçada per la vall del torrent del Galí. Al Coll de la Descàrrega, on trobem la carretera de Granera, creuem la frontera del Vallès Occidental amb el Moianès. Deixem la carretera més endavant fins trobar a l’altra banda de la riera que baixa de coll de Traens una pista que ens puja directament a Granera. Mentre pugem la silueta del castell de Granera s’alça imponent per damunt del poble. És un castell medieval majoritàriament del segle XI, amb elements de castell roquer probablement anteriors. Resta tot el perímetre dels seus murs aixecats sobre un penyal i bona part de les dependències interiors, alguna d'elles amb volta, altres sense sostres.

Al costat de l’ermita de Santa Cecilia, vora el cementiri, surt la pista que duu a can Riera i continua fins al mas el Salamó convenientment ubicat a la carena de Les Illes, a ponent de la cinglera del torrent de la Baga del Salamó que ha erosionat una profunda barrancada que la manca de vegetació deixa albirar perfectament.

Resseguim els espadats fins arribar al punt d’inflexió de la ruta, el Coll d’Ases. Al coll l’espectacle es total. Fins i tot la manca de vegetació degut als greus incendis del 2003 dibuixa un bonic paisatge que s’enfonsa literalment als peus dels espadats que des del Coll de la Descàrrega han anat creixent exponencialment cap a l’est, culminant en el seu punt alt, el cim de la Mola. Aquesta línia de relleu marca els límits comarcals que separen el Vallés del Moianès o les conques del Ripoll i Riera de Caldes de la de la Riera de Calders.

Iniciem un ràpid descens d’esplèndides panoràmiques: a ponent es desplega en tota la seva magnitud la Serra del Munt i l’Obac i cap a llevant els perfils i barrancs pelats de vegetació que dibuixen els cingles de Sant Sadurní, amb el poble de Gallifa assentat al peu del cim de la Mola.

A Collet de Vinardell continuem baixant per una pista aèria allargant l’espectacle visual. Evitem la carretera de Gallifa a Sant Llorenç Savall per un corriol que la segueix en paral·lel per la dreta. En un petit coll la travessem, carenem un tram per la carena de la Serra de la Codina fins trobar a la dreta la pista que combinem amb el sender GR, un tram especialment atractiu, per arribar de nou al punt de sortida de la ruta

Desembre de 2017
Castell de la Pera. Castell de Granera. Santa Cecilia de Granera.