Solsonès SOL 017_Ardèvol

Altiplà del Solsonès

Ardèvol — Castell de Llanera — L’Hostal Nou — Peracamps — Torre de Vallferosa — Sant Serni — Ardèvol
Mapes Comarcals de Catalunya. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Tres tresors del Solsonès: Llanera, Peracamps i Vallferosa

Una ruta que ens connecta tres torres de defensa d?aquest territori que fou frontera cultural i religiosa en temps de l?anomenada Marca Hispànica. Una d?elles, la de Vallferosa, en un estat excel·lent, gairebé tal i com era en el moment de la seva construcció. A banda de les tres torres, el conjunt arquitectònic del castell i església de Llanera, és una sorpresa amb majúscules que no defrauda al viatger àvid de coneixem...

Una ruta que ens connecta tres torres de defensa d’aquest territori que fou frontera cultural i religiosa en temps de l’anomenada Marca Hispànica. Una d’elles, la de Vallferosa, en un estat excel·lent, gairebé tal i com era en el moment de la seva construcció. A banda de les tres torres, el conjunt arquitectònic del castell i església de Llanera, és una sorpresa amb majúscules que no defrauda al viatger àvid de coneixement.

Sortim del bell mig del poble d’Ardèvol, on hi ha ubicada la torre de guaita rectangular de l’antic castell, un més dels molts vestigis que ens expliquen el passat fronterer d’aquest territori en època de la marca hispànic.

Seguim el GR per un camí emboscat, frondós, humit i d’agradable pedalada. Sortim a una bona pista que dua a la pista del mas Soldevila, des d’on perdem alçada sobtadament cap el fons de la Rasa d’Ardèvol. Sense travessar el corrent d’aigua prenem un camí de vegetació espessa que sembla abraonar-se sobre el ciclista. Un bonic trajecte en paral·lel a la riera que cal travessar un parell de vegades. Deixem la vall per una pista costeruda que ens puja al castell i església de Llanera. Una descoberta sorprenent, un d’aquells descobriments sobtats de bellesa magnètica, d’ineludible parada per examinar el conjunt de prop.

Sorprèn trobar-se enmig del no-res un conjunt arquitectònic tan majestuós. Tant el castell com l’església, malmesos, desprenen la monumentalitat passada d’aquesta construcció, l’herència del que havia estat un gran castell del s. XI, convertit en època moderna en casal senyorial. Tant els carreus de bona mida i molt ben tallades com el llenç de muralla que encara envolta aquesta edificació reivindiquen un passat grandiós.

Deixem Llanera. La pista principal que trobem ens porta fins a l’Hostal Nou. Naveguem per un altiplà visualment enganyós, ja que esta solcat per profundes fondalades que son com cicatrius del paisatge. Durant el trajecte trobem les indicacions per arribar al Dolmen de Llanera o Dolmen de la Vila de la Gola dels Bous, encara que cal desviar-se la visita es gairebé obligada ja que aquest monument megalític, una construcció edificada per l'home prehistòric fa uns 5.000 anys amb lloses de grans dimensions, és probablement el més gran i més ben conservat de Catalunya.

Continuem la ruta en direcció a un altre objectiu de la ruta, la torre de defensa de Peracamps. Passem abans per l’imponent masia de Secanella que ja en el trajecte en direcció al Mas Nou destacava en l’horitzó amb força per semblar una sòlida fortificació. De prop no deixa indiferent ja que els seus carreus traspuen noblesa com molts masos del Solsonès, comarca coneguda com la de les Mil Masies.

Arribem al nucli de Peracamps on destaca les restes de la torre de defensa de l’antic castell, enderrocat per encàrrec reial després de la Guerra de Successió. El conjunt el formen la torre de planta rectangular, només es conserva bé la paret de ponent, i estructures annexes dins un clos emmurallat. Es troba ubicada sobre un pujol, dominant una gran extensió de camps de conreu amb moltes masies i controlant la vall que baixa, per la Rasa dels Quadros, cap a la Torre de Vallferosa.

Surem per la part alta de l’altiplà enllaçant diferents pistes que transiten per l’altiplà. Naveguem en baixada pel Pla dels Moros fins que sobtadament caiem cap el fons del Barranc dels Quadros. La sorpresa es majúscula quan sobtadament se’ns apareix en un petit pla la magnífica Torre de Valferosa. La seva forma i presència impacta al viatger.

La seva ubicació és peculiar: enclotada en una vall, domina el pas que portava de les terres planes de l’interior cap el Prepirineu. És la “Vall Frausa” o vall feréstega. Aquesta edificació és un dels tresors arquitectònics més importants de Catalunya. És un edifici bell i imponent, de fet son dues torres amb una separació entre mig, amb planta circular, de 32 metres d’alçada i 12 de diàmetre, datada del segle VIIIè, fet que la situa encara en època de domini i administració musulmana. El seu estat de conservació és excel·lent i manté les seves característiques originals. Si teniu la oportunitat d’accedir al seu interior i pujar a la part alta per unes escales de fusta verticals adossades entre les dues torres gaudireu d’una experiència única.

Deixem la torre per un corriol que ens baixa al fons de la vall, la qual recorrem enclotats fins la sortida de la mateixa. Ens desviem a l’esquerra per una pista amb algun tram costerut que ens duu a Sant Serni i a la carretera que duu a Ardèvol.

Juliol de 2019

Torre de defensa d’Ardèvol. Castell de Llanera. Sant Martí de Llanera. Torre de defensa de Perecamps. Torre de Vallferosa. Sant Pere de Vallferosa. Ermita de Sant Serni.