Segarra SEG 014_Torà

Espai Natural Protegit de la Vall de Llobregós. Serra de Pinós

Torà – L’Aguda – Vallferosa – Sant Serni – Claret – Fontanet – Torà
Mapes Comarcals de Catalunya. Segarra. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Necròpolis del Clot dels Nens Xics

Aquest conjunt de tombes antropomorfes perdudes al mig del bosc no és l?únic al·licient de la ruta. A banda del paisatge que es desplega dels darrers contraforts del Prepirineu que s?aboquen al Llobregós i per extensió a la plana segarrenca, la ruta també ens descobreix centres d?interès de gran rellevància com la Torre de Vallferosa o petits nuclis, ermites romàniques i restes d?antics castells perduts en aquest altiplà, majoritàriament desco...

Aquest conjunt de tombes antropomorfes perdudes al mig del bosc no és l’únic al·licient de la ruta. A banda del paisatge que es desplega dels darrers contraforts del Prepirineu que s’aboquen al Llobregós i per extensió a la plana segarrenca, la ruta també ens descobreix centres d’interès de gran rellevància com la Torre de Vallferosa o petits nuclis, ermites romàniques i restes d’antics castells perduts en aquest altiplà, majoritàriament desconeguts per al gran públic.

Pedalarem per un paisatge colonitzat per masies disseminades pel territori, autèntics casalots que traspuen història i noblesa. Masos voltats de boscos de pins, roures i alzines que conviuen amb grans extensions agràries de camps delimitats per formidables murs de pedra seca, de grans carreus arrencats al terreny, tant perfectament tallats que podrien bastir façanes de masies de rellevància arquitectònica.

Sortim de la plaça on hi ha l’ajuntament per un dels portals d’accés a l’antiga vila medieval emmurallada que ens baixa fins la riera de Llanera. A l’altra banda continuem pel carrer del Riu que ens connecta amb un camí que marxa entre camps i un bonic mur de pedra seca. Sortim a la carretera i uns metres enllà ens desviem per la pista asfaltada que puja al turó on s’ubica l’església-santuari d’origen romànic de la Mare de Déu de l’Aguda i les restes del castell del mateix nom. Voltem el castell i continuem per la pista per la qual hem pujat. A Coll de Moragues seguim el GR que ens porta fins al mas Millet, una gran finca on hi ha una petita ermita. Continuem fins el mas Bells des d’on baixem a la carretera que des de Torà duu a l’Hostal Nou. La seguim un curt tram fins passada la riera de la Rasa de Padollers.

Pedalem un tram en paral·lel a la riera però la deixem quan trobem les indicacions per arribar a la Necròpolis del Clot dels Nens Xics que ens obliga a travessar un camp. El GR es desvia mes tard per un corriol que ens permet arribar a aquest centre d’interès. Amagada enmig d'un bosc trobem una necròpolis medieval de tombes antropomorfes excavades a la roca on predominen les de mida reduïda motiu pel qual reben el nom.

La disposició d'aquestes sepultures infantils crida l'atenció, ja que sembla que formen un grup que és envoltat per les dels adults o adolescents. Aquesta necròpolis és molt difícil de datar. Pot ésser que les sepultures fossin fetes per comunitats cristianes que vivien en un territori sota domini musulmà i, per tant, haurien d'ésser dels segles VIII o IX. També podria ser que corresponguessin a comunitats cristianes vingudes del nord i establertes en aquestes muntanyes durant el segle X.

Desfem un petit tram el corriol continuant amb la senyalització del GR que enllaça amb una pista poc freqüentada que ens permet arribar a Santa Maria de Vallferosa, coneguda també com a Santa Maria de Sasserra, l'església parroquial del nucli disseminat de Vallferosa. Desfem el camí fins trobar la pista que en ràpida baixada porta a l’antic poble de Vallferosa. L’arribada no pot ser més espectacular. Sobtadament sortint de la boira que ens acompanya tot el dia se’ns apareix alterosa la Torre de Vallferosa al costat de l’església de Sant Pere. La seva ubicació és peculiar: enclotada en una vall, envoltada d’un bosc feréstec, però dominant el pas que porta de les terres planes de l’interior cap al Prepirineu. És la “Vallis Frausa”, Vallferosa, via de comunicació, pas de bestiar, lloc de pugnes pel territori... la torre ho vetlla, ho vigila, ho guaita.

La torre és un edifici bell i imponent, amb planta circular, de 32 metres d’alçada i 13 de diàmetre, constituïda per un mur exterior i un altra d’interior, amb 4 nivells i terrassa, una sitja, una cambra de combat, dues línies de cadafals, una letrina i coronada per merlets.

Per la dreta de la torre surt un sender que ens baixa al fons de la vall que resseguim fins trobar les indicacions per pujar a Sant Serni, un petit nucli agrupat entorn l'església que inicialment fou una cel·la monàstica que va construir el monjo Sidoni. De la primitiva construcció romànica, d'una sola nau, només se'n conserva la paret del primitiu frontis i una part del mur nord-est.

Ens encaminem cap a la Serra de Pinós passant per la masia de l’Oliva d’Ardèvol, una de les múltiples que envolten el nucli d’Ardèvol, encastellada al cap de la carena que s'aixeca al vessant esquerre de la rasa del Vendrell. A la carena de Pinós iniciem el descens cap a Torà. La boira no ens deixa gaudir del paisatge que des d’aquí albiraríem, com la bonica vall de Cellers o el territori definit per l’altipla de Solsona amb el rerefons de la serra de Port del Compte. Una pena.

De fet, ni passant al costat de Claret, podem gaudir d’una bona perspectiva d’aquest atractiu nucli. L'església, dedicada a la Verge, és un edifici romànic del segle XII. En el seu l'interior, incrustada a un mur, hi trobem una interessant làpida funerària del segle XIII amb inscripcions llatines dedicades a un infant.

Seguim per la carena fins la masia-castell de Figuerola ubicada damunt la roca viva. Per sota de l’edifici, a 2 minuts caminant, hi ha l’església romànica de Sant Pere de Figuerola on val la pena acostar-s’hi. Una ràpida baixada ens deixa al fons del Barranc de Figuerola. Dalt d'un turó, al costat de la masia de Can Garriga, s’alça Sant Miquel de Fontanet, un bonic edifici romànic llombard de finals del segle XI o començament del XII.

Deixem la carretera per un camí preciós que marxa pel marge dret de la riera de Llanera. Un camí que des del poble de Torà donava accés als fèrtils horts que abastien, i abasteixen, d’aliments frescos i sostenibles als hortolans que els menaven.

Gener de 2018

Església-santuari de la Mare de Déu de l’Aguda. Castell de l’Aguda. Necròpolis del Clot dels Nens Xics. Santa Maria de Vallferosa. Sant Pere de Vallferosa. Torre de Vallferosa. Santa Maria de Claret. Sant Pere de Figuerola. Sant Miquel de Fontanet.