Bages BAG 057_Cardona

Serra de Montner. Serrat del Llop. Plans de Navés. Vall d’Ora. Serrat de Puignou

Cardona — Canet — Linyà — Sorba — Gargallà — Figols — El Remei — Cardona
Mapa digital Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

Entre el Bages, el Solsonès i el Berguedà

Ruta que des de Cardona s'enfila per la vall del Cardener cap al nord per visitar petits nuclis com Linya (Solsonès) o Gargallà (Berguedà), pobles ubicats en un altiplà accidentat per la proximitat del Prepirineu i travessat per les aigües del Vall d?Ora.

Deixem Cardona pel portal de Sant Miquel o de Capdevila, un dels portals d'accés a la vila que hi havia a la muralla que l?envoltava; actualment només queda dempeus la t...

Ruta que des de Cardona s'enfila per la vall del Cardener cap al nord per visitar petits nuclis com Linya (Solsonès) o Gargallà (Berguedà), pobles ubicats en un altiplà accidentat per la proximitat del Prepirineu i travessat per les aigües del Vall d’Ora.

Deixem Cardona pel portal de Sant Miquel o de Capdevila, un dels portals d'accés a la vila que hi havia a la muralla que l’envoltava; actualment només queda dempeus la torre adjacent al portal. Continuem pel camí de la Mare de la Font, que transcorre pel vessant nord del serrat on s’ubica el nucli i que ens baixa a la vall de la Coma.

Encarem el vessant sud del serrat de Jovellar per la dreta del mas que dona nom a la vall; cal prémer un botó per obrir la tanca metàl·lica que dona accés a la finca. Assolim la carena per una forta pujada. Les vistes de la plana presidida pel castell són de postal. De la bona panoràmica que gaudim dels relleus del Prepirineu destaquen el Port de Comte, les serres del Verd i de Busa i el majestuós Pedraforca.

Durant la baixada vers Clariana de Cardener ens crida l’atenció l’ermita de Santa Àgata, enfilada dalt d’un turó dominant la vall. Travessem el riu Cardener per l’antic pont de Buida-sacs (s. XVII-XVIII) que comunicava el camí lateral que resseguia el Cardener i que portava als molts molins que hi havia a la seva riba. Un exemple el trobem a l’altra banda del pont amb les restes del molí de Buida-sacs, d'estil romànic (s. XII).

Una pista poc fresada ens porta, seguint el marge esquerre del riu, fins a Canet, llogaret on destaca el pont medieval del mateix nom. Un camí rural asfaltat ens puja, deixant la vall solcada pel Cardener, a l’altiplà que es despenja dels contraforts prepirinencs, el territori pel qual pedalarem durant la resta de l’itinerari. Ens desviem momentàniament per visitar la bonica ermita romànica de Santa Maria de la Torre del Soler (s. XI), un edifici senzill de caire rural.

A l’alçada del mas Cal Bernoi enfilem pel serrat del Llop, camí que ens deixa prop de Sant Andreu de Linya, ubicat en una explanada des d’on gaudim novament d’excel·lents vistes del Prepirineu. Naveguem per camins rurals asfaltats i pistes que es mouen per un altiplà emmarcat entre les comarques del Solsonès i el Berguedà i tenyit de verds intensos dels nombrosos camps de cereals que ens porten fins a Sorba, regat per les aigües cristal·lines de la Vall d’Ora; en el trajecte passem per la bonica església de Sant Jaume de Codonyet.

Des de l’església de Santa Maria de Sorba, coneguda per tenir el martyrium de Sant Eudald, situat a la rotonda ubicada a l’interior, enfilem per una bona pista al petit nucli rural de Vilandeny, on destaca l’església romànica de Sant Miquel. Una llarga recta baixa sobtadament a la riera de Gargallà i remunta de la mateixa manera fins al nucli homònim. Al bell mig del nucli trobem l’església de Sant Andreu, que era originalment d'estil romànic, però que ha estat modificada al llarg del temps. Entre la rectoria i l'església hi ha, camuflat per les construccions més modernes, un recinte petit que podria ser l'absis d'un temple molt antic que segurament era preromànic. L'edifici actual és del segle XVIII, d'un estil de transició entre el barroc i el neoclàssic.

Iniciem el tram final de la ruta. Naveguem en direcció est fins a trobar el trencant del mas de Fígols, on canviem de rumb. Ens deixem caure cap a la carretera de Cardona, que travessem. Veiem des del mas el Sunyer la torre del campanar de la que fou primera església del castell d'Aguilar, avui també aterrat i difícilment identificable entre les ruïnes. Carenem fins el Remei, lloc on hi ha unes antenes i des d’on definitivament baixem de nou a la plana que s’estén als peus de la vila de Cardona, on arribem per un dels portals de la muralla que la guardaven.

Juny de 2020

Ermita de Santa Àgata. Pont de Buida-sacs. Molí de Buida-sacs. Pont medieval de Canet. Santa Maria de la Torre del Soler. Sant Jaume de Codonyet. Santa Maria de Sorba. Martyrium de Sant Eudald. Sant Miquel de Viladeny. Sant Andreu de Gargallà. Sant Serni i Santa Magdalena de Fígols