Garrotxa GAR 027_Sant Privat d’en Bas

Serres de Milany, Santa Magdalena, Puigsacalm i Bellmunt. Serra de la Freixeneda

Sant Privat d’en Bas – Gorners – Freixeneda – Coll de Ciuret – Ciuret – Collada de Collfred – Collet del Bosc – Plafalgars – Collada Verda – Coll de Canes – Les Artigues – Ridaura – La Pinya – Sant Privat d’en Bas.
Mapes Comarcals de Catalunya. Garrotxa. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Territoris desconeguts del Puigsacalm i la Serra de Santa Magdalena

Volta de gran bellesa, salvatge i solitària per camins totalment oblidats que ens permet gaudir de frondosos boscos, masies perdudes, planells inclinats que cauen sobtadament, esplèndides fagedes que conviuen amb prats de pastura i espectaculars miradors que ens permeten gaudir abastament de tot el territori que conforma l?espai natural de les Serres de Milany, Santa Magdalena, Puigsacalm i Bellmunt.
<...

Volta de gran bellesa, salvatge i solitària per camins totalment oblidats que ens permet gaudir de frondosos boscos, masies perdudes, planells inclinats que cauen sobtadament, esplèndides fagedes que conviuen amb prats de pastura i espectaculars miradors que ens permeten gaudir abastament de tot el territori que conforma l’espai natural de les Serres de Milany, Santa Magdalena, Puigsacalm i Bellmunt.

La ruta ens permet connectar Sant Privat amb Ciuret i tornar a lloc passant pels colls de Collfred i Canes i el nucli de Ridaura. Una volta llarga i exigent encara que no és especialment dura.

Des del poble anem a buscar la pista asfaltada que connecta Sant Privat amb Ciuret per la Collada de Collfred. Guanyem alçada ràpidament per un tram de forts pendents fins passat el coll que ens deixa a l’altre vessant del Puig d’Aulines. Continuem pujant per asfalt fins passada la cota 900 on, en un revolt tancat, ens desviem a l’esquerra continuant per un corriol fet pel bestiar a l’altra banda d’un reixat per impedir-ne el pas.

Baixem un tram desmuntats de la bici per connectar amb una pista que havíem deixat uns metres abans de desviar-nos perquè estava totalment tancada i ens barrava el pas. Probablement aquest camí connectava originàriament Sant Privat amb Ciuret, però actualment no es fa servir i el propietari té tancada l’entrada principal.

El trajecte que ens espera és totalment solitari i salvatge. A l’inici la pista volta el Puig de Gorners gaudint dels impressionants relleus i cingleres del Puigsacalm. Passat el mas Gorners, en runes, arribem a la riera del mateix nom que travessem com podem. Desprès d’una llarga pujada totalment emboscats arribem al mas abandonat de la Freixeneda ubicat en un promontori atalaiat, guardada per dos enormes freixes i amb un fantàstic paller. Des del mas el paisatge que es contempla és senzillament fantàstic, el Canigó, l’encinglerada cara nord del Puigsacalm, la plana olotina, els cims prepirinencs de la Garrotxa i fins i tot el mar.

Continuem pujant, ara per una tram de fort pendent que ens permet passar al vessant sud de la Serra de la Freixeneda, des d’on arribem planerament al Coll de Ciuret. Baixem fins trobar la carretera que puja de Ciuret i que ens porta a la Collada de Collfred. Al coll deixem l’asfalt per una pista a l’esquerra amb senyalització del Meridià Verd. La pista travessa la Serra de Santa Magdalena pel Collet del Bosc. A l’altra banda hi ha Plafalgars, una zona de prats de pastura d’alta muntanya, un lloc realment encisador i bucòlic que convida a reposar i gaudir de les extenses panoràmiques del Pirineu.

Continuem baixant per una bonica fageda perfilant el relleu del vessant oest dels últims contraforts de la serra abans de caure de ple a Coll de Canes. Des de Coll de Cannes seguim la senyalització groga d’un PR que ens porta a Ridaura. Un llarg descens, pràcticament per corriol fins més enllà de Les Artigues i més tard seguint les traces d’una antiga pista que baixa al fons de la vall des d’on marxa encaixada a la Riera de Ridaura. Quan la vall es torna a obrir trobem una bona pista que ens porta fins a Ridaura.

Des del nucli continuem per carretera poc més de dos quilòmetres i ens desviem per una pista que puja a un camp just abans de travessar un pont a tocar del mas la Corda. Travessem descalços la riera de Ridaura i a l’altra banda continuem per la pista que porta al mas les Moreres. Enllaçant pistes, camins veïnals i petites carreteres rurals, tornem a Sant Privat d’en Bas.