Berguedà BER 057_La Pobla de Lillet

Parc Natural del Cadí_Moixeró. El Trull. Puigcal. Montdern. Puig Roig

La Pobla de Lillet – Coll de Cerqueda – Refugi d’Erols – Coll Roig – La Pardinella de Gavarrós – L’Estret – La Pobla de Lillet
Mapes Comarcals de Catalunya. Berguedà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

De la Vall de Lillet a Coll Roig

Una proposta que ens permet, voltant el cim de Montdern, gaudir de bones panoràmiques de les serralades del curs alt del riu Llobregat i descobrir les singularitats del Coll Roig, de morfologies curioses tenyides d?un intens color vermell, o la mina de Petroli de Riutort, de característiques que la fan única a la península Ibèrica.

Una proposta que ens permet, voltant el cim de Montdern, gaudir de bones panoràmiques de les serralades del curs alt del riu Llobregat i descobrir les singularitats del Coll Roig, de morfologies curioses tenyides d’un intens color vermell, o la mina de Petroli de Riutort, de característiques que la fan única a la península Ibèrica.

Iniciem la ruta al Pont Vell pedalant pel marge dret del Llobregat i endinsant-nos pels estrets carrerons del casc antic que pugen a la part alta. Continuem pel carrer Natzaret a l’altra banda de la via del carrilet, un petit tren turístic que fa el trajecte des de la Pobla a la fàbrica del ciment Asland, un dels conjunts fabrils més increïbles de la industrialització catalana, passant pels Jardins Artigas dissenyats per Antoni Gaudi.

Passat El collet del Tonedor voltem per darrera una nau industrial i quan la pista s’acaba, un petit sender ens permet enllaçar amb una bona pista a l’altra banda del Rec de Saragó. La pista va guanyant alçada zigzaguejant per la vessant sud de la muntanya de Puigcalm. Durant el trajecte de pujada dominem bones panoràmiques de la vall de Lillet i de les serralades de l’Alt Berguedà.

Just quan la pista passa a la vessant nord, hi ha un petit esperó rocós que forma part de la mateixa carena, i al que val la pena grimpar-hi ja que des d’aquest mirador natural la vista és excepcional: una ullada molt aèria de la capçalera del Llobregat des del seu naixement fins al fons de la vall de Lillet.

Pedalem ara per una bonica i fresca fageda fins el Coll de Cerqueda i continuant per la mateixa pista arribem al refugi d’Erols, un dels refugis que forma part de la Ruta de l’Ermità. Continuem per la bona pista que ens puja fins a Coll Roig, un lloc realment singular per les curioses formes del relleu tenyides d’un vermell.

Prop del coll hi ha el mas de la Pardinella de Gavarrós, inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, la seva estructura no respon a la tradicional masia ja que té un cos adossat a la meitat de la façana, entre d'altres elements. La primera menció del lloc data del 961, quan l'anomenen com a dotació de St. Llorenç prop de Bagà.

Mentre baixem tenim bones vistes de la vall de Riutort però no hi caiem de dret. Primer passem a la vall de Gavarrós a través del Collet Roig de Prat Terrer. A l’altra banda del coll, ubicat a la inclinada vessant del Puigllançada, podem veure les cases del nucli, pràcticament abandonat, que dona nom a la vall amb el campanar de l’església destacant en la llunyania.

Desemboquem a la pista d’accés al nucli i continuem baixant per trams de fort pendent. La riera de Gavarròs aboca les seves aigües al Riutort, just passat el pas de l’Estret, on s’ha obert pas a força d’erosionar la roca creant aquest impressionant pas que dona nom a la casa abandonada ubicada en la confluència dels dos rius.

Continuem baixant encaixats a la riera passant al costat de la Mina de Petroli de Riutort. És tracta d’una de les poques mines d’on s’extreien margues per destil·lar el petroli. Actualment es pot veure el petroli nadiu regalimant per les parets de les galeries i està en un estat bastant bo de conservació. És un exemple de gran valor patrimonial, pel fet que és la única mina de petroli que es pot visitar a Catalunya i a l’estat Espanyol i de les poques d’aquestes característiques que es conserven.

A l’alçada del càmping l’Espelt i just a tocar del camí que porta al mas que li dona nom, travessem la riera entrant de dret al càmping. A la part alta trobem un sender que enllaça amb una pista que ens deixa a la carretera de Guardiola a la Pobla de Lillet que seguim un curt tram. La deixem quan trobem una pista a la dreta que travessa el Llobregat i s’endinsa per la vall del Clot de l’Infern. Trobem una pista a l’esquerra que desprès d’un curt flanqueig surt a la carretera que baixa del santuari de Falgars. Baixem de nou al fons de la vall i tornem a la Pobla de Lillet pel lateral de la via del Carrilet.

Coll Roig
Agost de 2015

Sant Josep de la Pardinella de Gavarrós. Mina de Petroli de Riutort. Santa Cecília de Riutort